Доброго дня учні групи АКП - 46!
Даю матеріали до уроку №15, який відповідно до розкладу відбудеться 29.04.2021 р.
Тема: Елементи комплексу
стимулів до праці
Завдання:
·
Опрацювати матеріали лекції;
·
Тези законспектувати;
· Запам’ятати інформацію.
Лекція:
Згідно
з дослідженнями Гарвардської школи бізнесу, тільки 10% людей працюють постійно
добре або постійно погано. Решті 90% потрібні чітко сформульовані завдання і
стимул, щоб приносити користь компанії. З цього можна зробити логічний
висновок, що від продуманої системи мотивації багато в
чому залежить успішність всього підприємства.
- Що
таке мотивація персоналу і чому вона така важлива?
Мотивація
персоналу — це створення сприятливих умов і
стимулів, які спонукають співробітників працювати з більшою самовіддачею, з
націленістю на якість і результат.
Грамотний підхід до мотивування може дати наступні
переваги:
·
Підвищення якості
виконуваної роботи і продуктивності компанії в цілому;
·
Формування позитивної і
доброзичливої атмосфери в колективі;
·
Довгострокове
співробітництво з кращими працівниками (зниження плинності кадрів);
·
Підвищення лояльності і
відповідальності з боку персоналу;
·
Формування стійкої
корпоративної культури.
Серед багатьох підприємців і управлінців до
сих пір існує думка, що кращий метод стимулювання — це механізм премій і
штрафів. Однак, насправді видів ефективної мотивації куди більше, і не всі вони
зав'язані на фінансовому заохоченні чи покаранні.
Види мотивації персоналу:
Найважливіший
критерій — це тип впливу. Він може бути як прямим, так і непрямим. Перший
варіант передбачає усвідомлене прагнення працівника до якісного виконання
завдання. Тобто він заздалегідь знає, що його чекає та чи інша нагорода за
виконану роботу. Прямий тип мотивації ділиться на:
·
Матеріальні стимули
(премії, фінансові бонуси, путівки та інші грошові заохочення);
·
Нематеріальні стимули
(грамоти, новий кабінет, коригування робочого графіка).
Непряма
мотивація не передбачає вплив на певного співробітника. Але при цьому проведені
заходи повинні стимулювати його інтерес до роботи, давати почуття задоволення
після виконаного завдання.
Крім
прямої і непрямої мотивації, є ще кілька важливих стимулів, що впливають на
ефективність співробітників:
Соціальна
мотивація. Працівник розуміє, що він — частина
колективу, команди, і якщо він буде виконувати завдання неякісно, то підведе
всіх інших;
Психологічна
мотивація. Якщо всередині колективу панує привітна і
доброзичлива атмосфера, то людина буде з великим бажанням приходити на роботу і
виконувати свої обов'язки;
Кар'єрна
мотивація. Перспектива кар'єрного росту для багатьох
співробітників є мало не головним стимулом, тому потрібно створити оптимальні
умови для здорової конкуренції;
Освітня
мотивація. Деякі люди працюють не тільки для того,
щоб заробляти гроші, а й для того, щоб розвиватися в певній сфері і отримувати
нові знання.
Давайте
ми розглянемо прямий тип мотивації на конкретних прикладах фінансових і
нефінансових стимулів.
Методи фінансової мотивації: премії і штрафи
До
інструментів фінансової мотивації відносяться грошові заохочення і штрафи. До заохочень можна віднести премії, надбавки,
бонуси за перевиконання завдань, соціальний пакет, страхування, пільги та інші
нагороди матеріального характеру.
Система штрафів у
кожної компанії зазвичай своя, але є і кілька загальних моментів:
·
Штраф за адміністративні
порушення (запізнення, невиконання плану та інше);
·
Позбавлення премії за
незадовільні результати;
·
Відпрацювання (штрафні
робочі години).
Штрафи є ефективним методом
мотивації тільки в поєднанні з матеріальними заохоченнями.
Головне завдання керівника в даному випадку — знайти золоту середину, баланс
між нагородами і покараннями.
10 кращих методів нефінансової мотивації
Нематеріальна мотивація
в руках умілого керівника може стати ключовим інструментом в роботі з
персоналом.
·
Мотиваційні наради:
У
народі їх називають "летучками" і "планерки". Крім
традиційного інформування працівників та обміну ідеями, управлінець повинен
намагатися зарядити людей на плідну роботу. Це класичний метод, який допомагає
залучити персонал в організаційне життя компанії.
·
Вітання зі знаменними
датами:
День
народження, закінчення випробувального терміну, річниця роботи, та інші знакові
дати — все це привід привітати людини і зайвий раз підняти йому настрій. До
того ж, це підкріпить відчуття співробітника в тому, що він важливий для
компанії, а це в свою чергу підвищить його лояльність.
·
Можливості для
професійного зростання:
Підвищення
професійного рівня вигідно як для самого працівника, так і для компанії. Багато
фірм зараз в якості заохочення оплачують своїм співробітникам курси, стажування
та семінари.
·
Публічна похвала
старанних працівників;
Простий,
але в той же час досить дієвий метод. Щоправда, назвати його безпосередньо
стимулом не можна, це скоріше засіб для підтримки ентузіазму співробітника,
який відзначився.
·
Комфортні умови роботи
Такі
великі компанії як Google і Facebook першими прийшли до висновку, що
забезпечення максимально комфортних і приємних умов для працівників — це вірний
шлях до підвищення продуктивності праці. Їх офіси докорінно відрізняються від
класичних, і більше схожі на парк розваг, ніж на робоче місце. Але якщо
подивитися на успішність цих компаній, то стає зрозуміло, що такі вкладення
повністю себе виправдовують.
Зрозуміло,
що далеко не всі фірми, тим більше невеликі, можуть дозволити собі такі умови.
Але іноді досить і дрібниці, наприклад, столу для пінг-понгу, затишного куточка
з диваном або просто безкоштовної кави.
Заходи для підвищення і підтримки командного духу:
Це
можуть бути корпоративи, туристичні поїздки, походи в кіно або на каток,
спортивні змагання та інші способи спільного проведення часу. Іноді такі заходи
можна проводити і з практичною користю для компанії (суботник, генеральне
прибирання офісу).
Гнучкий графік як метод заохочення
Деяким
фахівцям не потрібно багато часу для виконання своїх завдань, і закінчивши
справи вони просто чекають кінця робочого дня. У такому випадку відмінним
способом мотивації може стати гнучкий графік. Людина буде знати, що якщо він
зробить свою роботу швидко і якісно, то йому не потрібно буде сидіти в офісі.
Додаткові вихідні
Один
з найпростіших методів нематеріальної мотивації — оплачуваний вихідний. Коли
співробітники зрозуміють, що за якісно виконану роботу можна отримати день
відпочинку, продуктивність праці значно зросте.
Надання знижок на
послуги або продукцію компанії
Від
невеликих знижок фінансовий стан фірми не постраждає, а ось персонал, відчувши
турботу, стане більш лояльним до керівництва.
Налагоджений зворотній
зв'язок
Співробітники мають
право висловитися, поділитися своїми побажаннями і коментарями щодо організації
робочого процесу. Однак, слід враховувати різницю в характерах, комусь не важко
буде заявити про щось у відкриту, а іншим буде простіше зробити це анонімно. У
першому випадку людина зможе виступити на планерці, у другому потрібно
організувати корпоративний "письмовий ящик" або стікерную дошку.
Системний підхід до
мотивації працівників: розробка та впровадження
Розробка і впровадження мотиваційної системи
складається з 7 ключових кроків:
- Визначення проблем
компанії, що виникають через брак мотивації. Найчастіше це низька ефективність
праці, плинність кадрів, погана атмосфера всередині колективу і авральний режим
роботи.
- Складання списку
ключових завдань, на основі першого пункту (підвищення продуктивності, підняття
командного духу, формування згуртованої команди).
- Проведення соціальної
діагностики. Для цього можна використовувати опитувальники, інтерв'ю або
анкети. В результаті визначаються ключові фінансові та нефінансові стимули, в
яких потребує колектив, і кожен співробітник зокрема.
- Розробка системи
мотивації на основі отриманих даних. Вибір конкретних методів та встановлення
їх послідовності і періодичності.
- Розрахунок фінансових
витрат на впровадження системи.
- Детальне інформування
персоналу про прийдешні зміни. Якщо система багаторівнева і складна для
швидкого сприйняття, то краще роздати детальні інструкції. де будуть описані
параметри оцінювання та способи нарахування бонусів і штрафів.
- Запуск і тестування системи.
По закінченню пробного періоду підбиваються перші результати шляхом зіставлення
витрат і отриманого прибутку.
- Якщо результати за
пробний період незадовільні, то система потребує вдосконалення. Можливо, були
підібрані не оптимальні методи або невірно визначені стимули. Проводиться
повторне опитування персоналу і нова постановка цілей.
Незвичайні приклади ефективної мотивації зі світової
практики:
Успішні
іноземні фірми часто експериментують зі способами мотивації своїх
співробітників. Ми розповімо про 5 найбільш креативних і незвичайних випадках.
Нестандартні назви посад від Уолта Діснея: Засновник
однієї з найвідоміших компаній завжди вважав, що задоволеність співробітника
залежить не тільки від розміру зарплати і умов праці, а й від важливості посади
та відділу. За цією логікою він привласнив пральні готелю статус
"текстильної служби", і вона стала в один ряд з маркетинговим і
клієнтським відділом. Потрапити на роботу в пральню було куди простіше, що
відкрило дорогу в компанію багатьом молодим людям.
Щоквартальна зміна
робочого місця в HubSpot: Кожні три місяці
співробітники HubSpot обмінюються робочими місцями в рамках одного офісу. Таким
чином немає ображених на те, що комусь дісталося краще місце. Також, це
позитивно відображається на згуртованості колективу, адже кожен раз з'являється
можливість подружитися з новими сусідами.
Креативні стимули від японських компаній: Найяскравішим
прикладом є компанія Hime & Company, велика частина персоналу якої —
дівчата. Господиня фірми ввела систему відгулів для тих, хто переживає
розлучення з коханим. Що найцікавіше, кількість вихідних безпосередньо залежить
від віку. Для дам молодше 24 років-1 день, тим хто старше, але ще не досяг
30-річчя - 2 дня, старше 30 років - 3 дні.
Також
в декількох японських компаніях практикують введення скорочених робочих днів на
період сезонних розпродажів. В Японії дуже люблять шопінг, тому таке рішення
припало до смаку як персоналу, так і самому керівництву.
Домашні вихованці на
робочому місці в Airbnb: В одній з найбільших
компаній у сфері оренди житла, Airbnb, співробітникам дозволяється брати з
собою на роботу невеликих собак і морських свинок. Керівництво вирішило, що
ефективність праці суттєво зросте, якщо персонал не буде хвилюватися за своїх
вихованців і зможе повністю зосередитися на роботі.
Дружні подарунки
новачкам в Commerce Sciences: У цій компанії кожен
новачок отримує подарунок від останнього прийнятого на роботу співробітника. Це
може бути, як щось символічне, так і хороша річ, ніяких обмежень немає. Таким
чином відразу створюється позитивний контакт і людині стає куди простіше влитися
в новий колектив.
Висновки:
Правильна
мотивація персоналу — ключовий фактор для розвитку компанії і головне завдання
управлінця. Крім класичних фінансових стимулів є також багато нематеріальних
способів підвищити самовіддачу працівників. Успішне впровадження системи
мотивації залежить від балансу між двома цими підходами.
До побачення. Бережіть себе. Любіть людей.
Для
зворотнього зв'язку: annacherkay@ gmail.com
Комментариев нет:
Отправить комментарий