Страницы

 

Доброго дня учні груп ІІІ курсу!

Даю матеріали  до уроку зарубіжної літератури №16,  який відповідно до розкладу відбудеться :

·        У групі АКП-36 - 04.02.2021;

·        У групі  АК-34 - 02.02.2021;

·        У групі АК-35 - 02.02.2021;

·         У групі АКОФ -37 - 28.01.2021.

 

  ТЕМА:  Віхи творчого шляху й художні здобутки Федеріко Ґарсія Лорки. Жанрове розмаїття його лірики. Яскраві образи й символи у віршах поета. Своєрідність художнього світу Ф. Гарсіа Лорки



 … Я запрошую всіх читачів до себе в співавтори, …  хай кожний додумає, що забажається»,— говорив іспанський поет Федеріко Ґарсія Лорка. Його вірші сповнені іспанського духу, але в них можна відчути нотки й українських народних пісень, і ци­ганських романсів, і щось таке, що рідне кожному. Давня міфоло­гія і фольклор модернізувалися у творчій уяві поета так, що стали відображенням, символом складного, суперечливого, неймовірно­го XX століття. Про це — на уроці.

Лекція:  

- Іспанський поет Федеріко Ґарсія Лорка народився в сонячній Андалузії на півдні Іспанії 1898 року (у селищі Фуентевакерос (у пе­рекладі — Пастуше джерело) поблизу Ґранади). Батько його — за­можний селянин, мати — вчителька. Незабаром родина переїхала до Ґранади. З дитинства Ґарсія Лорка захоп­лювався музикою і малюванням. Навчав­ся в школі, потім на юридичному факуль­теті університету. 1919 року юнак оселив­ся в Студентській резиденції в Мадриді, де вивчав філософію, писав. Потім подо­рожував країною з пересувним театром, а в 1929-1933 рр. побував у СІЛА. Спів­працював із часописом «Жовтень». Видав збірки книг, п’єси. 16 серпня 1936 року став жертвою фашистської диктатури ге­нерала Франко, гаслом якої був заклик «Смерть інтелігенції!». Поета заарешту­вали й розстріляли на околицях Ґранади.

Духовні джерела творчості Федеріко Ґарсія Лорки — андалузький фольклор, стихія народної пісні. Батько поета гарно співав ве­чорами, акомпануючи собі на гітарі.

Перша поетична збірка Ґарсія Лорки «Книга віршів» побачила світ 1921 року. «У цій книзі, що сповнена юнацького запалу, страж­дань, непомірних претензій, я пропоную правдивий образ мого ди­тинства та юнацтва»,— пише поет. У1921-1922 рр. Ґарсія Лорка за­хоплювався традиційним іспанським співом канте хондо, писав вір­ші, був одним із організаторів фестивалю «Канте хондо» в Ґранаді.

Виписати в зошити: Робота зі словником

Канте хондо — глибинний спів, здавна поширений на півдні Андалузії (молода жінка танцює, молодий чоловік грає на гітарі, а старий співає надтріснутим голосом).

Ґарсія Лорка писав, що канте хондо нагадує спів птахів, при­родну мелодію лісу, струмка. Тема співу — людське горе і страж­дання. Персонажі — повітря, земля, море, вітер, ридання.

Лекція: 

- 1928 року вийшла збірка «Циганський баладник», яка прославила Ґарсія Лорку на всю Іспанію. «Нові теми й старі не­відступні почуття... Я прагну добитися того, щоб образи, якими я зобов’язаний своїм героям, були зрозумілі для них, були виді­нням того світу, де вони живуть, хочу зробити романс злагодже­ним, ніби камінь, міцним»,— відзначав поет. 1931 року вийшла збірка «Канте хондо». Поет використовував різноманітні поетичні жанри: пісні, романси, балади, сонети, газелі, касиди, білі вірші.

Виписати в зошити: Робота зі словником

Романс невеликий словесно-музичний твір, зазвичай лірич­ного змісту, для голосу в музичному супроводі.

Газель — віршова форма ліричної поезії, що виникла з фольк­лорної ліричної пісні в народів Сходу в VII ст. Газель складається з кількох (не більше 12) двовіршів (бейтів). На весь вірш — одна рима, яка чергується з рядками без рими.

Касида — поширений в арабських країнах, Середній Азії, Азер­байджані та Ірані жанр поезії. Це переважно урочистий ліричний вірш, подібний до оди, у якому оспівується важлива суспільна по­дія чи видатна особа. Але іноді також бувають касиди сатиричні, повчальні та ін. Як і в газелі, у касиді перші два рядки римуються, а потім ця рима повторюється через рядок. Зазвичай касида має 100-150, а іноді й більше віршових рядків. Особливо уважно опра­цьовувалися перший бейт (матла) і останній (макта), бо здебільшо­го в них підкреслювалася основна думка твору.

Лекція:  На початку 30-х років Ґарсія Лорка захопився драматургією. Він став керівником пересувного студентського театру Ла Баррака, який подорожував найвіддаленішими куточками Іспанії, знайо­мив містечка й села з вершинними творами іспанської національ­ної класики — п’єсами Лопе де Веги, Тірсо де Моліна. У Мадриді ставили п’єси Лорки «Маріанна Пінеда», «Криваве весілля», «Дім Бернанди Альби». Театр гастролював не тільки Іспанією, а й Пів­денною Америкою. Поет уважав, що театр — це просвітницька школа, школа виховання глядача.

Для Ґарсія Лорки Природа і Бог — єдиний світ, усі елементи Все­світу легко переходять один в одний. Він — представник пантеїзму.

Виписати в зошити: Робота зі словником

Пантеїзм — філософське ідеалістичне вчення, яке ототожнює Бога з природою.

Ґарсія Лорку вважають прибічником сюрреалізму. Його вірші синкретичні, у них поєднані слово, музика і пантеїстичне світоба­чення. Автор постійно вживає розгорнуті порівняння, звукові й зо­рові метафори, уособлення. Це наближає лірику Ґарсія Лорки до голосу природи, до пісенних жанрів.

Прочитайте   поезію  «Гітара»

Починається плач гітари,
Розбивається чаша світанку,
Починається плач гітари,
Гамувати плач її марно –
Не втішайте даремно іспанку.

А так плаче у такт, монотонно…
Плаче так лиш вода або вітер,
Що спиняється снігом бездонним,
А її неможливо спинити.

Плаче щиро про речі померлі,
Про пісок із гарячого півдня,
Що сумує без білих камелій
І так слізно їх просить, бідний.

Вона плаче – стріла без мішені,
Пізній вечір без вранішніх терцій,
Мертва пташка в гілках – душевно…
І мечами п’ятьма страшенними,
О гітаро, поранене серце!

             Який найяскравіший художній прийом у вірші? (Поетичний паралелізм: плаче гітараплаче вода або вітер тощо.)

             Як ви розумієте вислів: «О гітаро, поранене серце!» (Гітара, спів висловлюють почуття, біль «пораненого» любов’ю чи жа­лем серця ліричного героя.)

               Прослухайте уважно поезію «Про царівну Місяцівну»


  Лекція:  

- Сюжет касиди розгортається жваво; мрійливий повільний початок яскраво контрастує з тужливим динамічним фіналом. Касида – хвалебна пісня царівні Місяцівні. У автора за цим образом ховається Смерть. Вона прийшла до маленького хлопчика в кузьню. Він намагався її злякати швидким приїздом родичів-циган, але вона все ж здійснила те, за чим прийшла. Її не злякав тупіт на дорозі від копит коня вершника (можемо здогадуватись, що це батько хлопчика) і наближення циган. Ні перший, ні другі не встигли порятувати дитя – коли вони прибули в кузню хлопчик вже “склепив віченьки бідаха”. Піднявся плач і встала туга, та Місяцівна на це не зважала, вона “пливе небом Місяцівна, за руку держить хлоп’ятко”.
 

Поміркуйте!

             Прокоментуйте слова В. Стуса зі статті «Гордість Іспанії»: «Об­рази Ґарсія Лорки дуже конкретні, його поетична думка — гли­бока і не завжди осягненна. Часом цю думку легше відчути, аніж збагнути».

Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

Продовжте речення:    У поезії Ф. Ґарсія Лорки мене здивувало... (вразило)

Домашнє завдання

Знати відомості  про життєвий і творчий шлях Ф. Ґарсія Лорки.

 Виразно читати, аналізувати його вірші.

До побачення. Будьте здорові.

Для зворотнього зв'язку: annacherkay@ gmail.com

Комментариев нет:

Отправить комментарий