Доброго дня, учні груп ІІІ
курсу!
Пропоную матеріали до уроку № 10 із «Зарубіжної літератури», який відповідно до розкладу занять відбудуться:
у групі АКОФ -
37 - 15.12. 2020 р.;
у групі АК - 34 -
21.12.2020 р.;
у групі АК- 35 -
21.12.2020 р.
Тема: «Повість М.О. Булгакова «Собаче серце» як метафора соціальних експериментів революційної доби».
Історія
розвитку людства - це історія соціальних потрясінь і великих відкриттів. Воістину
безмежні межі розуму людського в спробах осягнути таємниці світобудови,
перетворити саму природу. Але чи права людина в своїй претензії на роль Творця? Спробуємо на сьогоднішньому уроці пошукати відповідь на це запитання.
- Скажіть, чи має право людина на проведення наукових експериментів? І хто повинен нести відповідальність за їх результати?
Ми ознайомимося з повістю М. Булгакова «Собаче серце», в основі якої лежить експеримент геніального вченого. Наше завдання - зрозуміти моральну сутність експерименту, осмислити його результати і актуальність. Для цього звернемося до змісту. (Пропоную екранізацію твору).
Беседа з питань:
-
Де і коли відбуваються події, описані в повісті?
- Події відбуваються в Москві в 1924-1925
роках в квартирі професора Преображенського.
-
Що характерно для цього історичного періоду?
- У 1917 році в Росії відбулася революція, тобто
різкий перехід, від якого чекали зміни суспільства на краще. До влади
приходять більшовики. Вони формують свій орган влади, насильно стверджують
нову ідеологію: все стає загальним, колективним.
Більшовики заперечують Бога і все старе, нав'язують свою ідеологію, знищують тих, хто не згоден. Змінюються економічні відносини, усуспільнюється буквально все.
-
Які наслідки соціальної революції зображені в повісті?
Підтвердження цьому в тексті:
1)
Про це говорить професор: «З 1903..до березня 1917 року було жодного випадку -
підкреслюю ... жодного, щоб з нашого парадного внизу при загальній незамкненими
двері пропала б хоч одна пара калош. Тут, зауважте, дванадцять квартир, у
мене прийом. У березні 17-го в один прекрасний день пропали всі калоші,
три палиці, пальто і самовар у швейцара ... »
2)
«Ну якого біса прибрали квіти з майданчиків? Чому електрику, яке ...
потухають протягом 20 років два рази, в теперішній час акуратно гасне два рази
в день »
3)
«Що таке розруха? .. Та її зовсім не існує? Це ось що: якщо я, замість
того щоб оперувати, щовечора почну у себе в
квартирі співати хором, у мене настане розруха. Якщо я,
відвідуючи вбиральні, почну вибачте мене на слові, мочитися повз унітаз, ...
вийде розруха. Отже, розруха не в клозетах, а в головах. »
- Чому слова професора звучать так переконливо?
Він вихлюпує свої негативне ставлення на
адресу нової влади; У
його словах звучить позиція автора - революція не зробила краще ні людей, ні
суспільство.
-
Яка подія лежить в основі сюжету?
В квартирі професора Преображенського шляхом
пересадки гіпофіза загиблого Клима Чугункина на мозок собаки отримано
людиноподібна істота.
-
А які наслідки експерименту професора Преображенського?
В результаті операції
вірний і кмітливий пес перетворився в тупого і невдячного мужика. Тобто
відбулася революція в природознавстві, в хірургії, в природі: то, на що людству
знадобилося мільйони років, щоб виділитися з
тваринного світу, відбулося за лічені години. Чи не шляхом поступового
розвитку, а в результаті різкого стрибка, переходу з одного якісного стану -
тварини - в інше - людське.9
-Отже,
Шарик перетворюється в Шарикова.96
- Який же він, новоявлений чоловік, Поліграф Поліграфович Шаріков?
Тож,
виявляється,
встати на ноги, навчитися говорити - ще не означає стати людиною в повному
розумінні цього слова. Всім своїм єством: промовою, поведінкою, манерою
спілкуватися, культурним рівнем - Поліграф Поліграфович Шаріков небагато чим
відрізняється від тварини і навіть не завжди в кращу сторону.
Поліграф Поліграфович Шаріков нічого не викликає, крім
огиди. У нього немає навіть внутрішніх монологів на відміну від собаки
Шарика, який страждав від опіку, давав оцінку людям, чим викликав співчуття.
Шарикова
перевиховати або що-небудь зробити з ним неможливо, так як він успадкував разом
з гіпофізом Клима Чугункина його соціальний образ: три судимості, злодійство,
пияцтво, вульгарність і навіть вміння грати на балалайці.
-Як
ви вважаєте, хто винен в тому, що Шариков став таким?
-
чи є вина Швондера?
Взаємовідносини
Шарикова і Преображенського загострюються завдяки існуванню
провокатора-представника низової влади Швондера, який прагне «ущільнити» професора, відвоювати у нього частину кімнат - іншими словами, вказати інтелігенції
її місце в сьогоднішньому світі. Швондер «спускає
собаку» - для наступу на професора використовує Шарикова: виробляє його в
«товариші», вселяє йому думку про його пролетарське походження, знаходить йому
службу відповідно до потягом серця, «виправляє» йому «паперу» і вселяє думку
про право на житлоплощу професора. Він же надихає Шарикова написати донос
на професора.
-Чи
можна перевиховати Шарикова?
Шарикова перевиховати або що-небудь зробити з
ним неможливо, так як він успадкував разом з гіпофізом Клима Чугункина його
соціальний образ: три судимості, злодійство, пияцтво, вульгарність і навіть
вміння грати на балалайці.
Якщо вже
розумному, освіченій і інтелігентній професору не вдалося з Шарикова зробити
людину - значить, це нікому не вдасться, ніяка радянська влада не зможе зробити
з люмпенів гідних громадян. Кожен повинен бути на своєму
місці. За словами
професора, кухарка не може керувати державою.
-
Чи можна, на вашу думку, вважати експеримент вдалим?
-
Знайдіть у тексті розмова Преображенського і Борменталя перед повторною
операцією по «знищенню» Шарикова.
«... навіщо потрібно штучно фабрикувати
Спіноза, коли будь-яка баба може його народити коли завгодно. Адже
народила ж у Холмогорах мадам Ломоносова цього свого знаменитого! ...
Людство саме піклується про це і в еволюційному порядку щороку наполегливо,
виділяючи з маси всякої мерзоти, створює десятками видатних геніїв, що
прикрашають земну кулю!». Словами
самого професора Преображенського Булгаков говорить, що все повинно відбуватися
природним шляхом.
«народні маси відстали від європейців років на
двісті і до сих пір ще не зовсім впевнено застібають свої власні штани», це
означає, що рух вперед можливо в результаті поступового розвитку людини, а вийшло,
що революція тільки переставила людей в суспільстві , але не змінила їх
свідомість в кращу сторону.
«Я дбав
зовсім про інше, про поліпшення людської породи. І ось на омолодження
нарвався! »- професор зрозумів свою помилку на десятий день після операції, а
ось швондери і Шарикови не розуміють, що потрібно не ділити все порівну, а
творити самим, наполегливо працювати, і перш за все, над самим собою.
До якого висновку приводить Булгаков свого
читача?
Людина -
неповторна індивідуальність.Ніяка форма насильства не може привести до успіху.
У контексті твору прихована ще одна важлива думка: революція - свого роду
насильницька операція, проведена над суспільством. Експеримент з соціалізмом
дуже нагадує спроби професора Преображенського насильно поліпшити людську
породу. Створюючи цей
образ, Булгаков відбив думка про відповідальність інтелігенції перед
своєю країною.
- Чи згодні
ви з думкою автора?
Те, що відбувалося в країні в 20-і роки XX століття іменувалося будівництвом соціалізму, сприймалося Булгаковим саме як експеримент, величезний за масштабами і дуже небезпечний. До спроб створення нового, досконалого суспільства революційними, що не виключають насильства, методами, до виховання тими ж методами нового, вільної людини, автор ставився скептично.
- Чи можна на вашу думку, вважати повість Булгакова актуальною в наші дні?
Підсумки уроку:
Сьогодні
на уроці ми розмірковували лише над однією проблемою повісті, розмова можна продовжувати нескінченно, тому
що проблема досить широка і багатогранна. Але я не ставила за мету змінити
вашу думку, і тому ми не ставимо крапку, а ставимо три крапки.
Завершити
наші
роздуми я пропоную так. Будь ласка, продовжіть
розпочату фразу:
- - Найголовніше, що я зрозумів (а) на
уроці, це ...
- - У мене виникла думка, що ...
Домашнє
завдання: есе-роздум (4-5 речень) за повістю М.А. Булгакова
- Чи співпадає ваша думка з позицією автора?
До
побачення. Залишайтесь здоровими, Бережіть себе!
Для зворотнього зв'язку: annacherkay@gmail.com
Комментариев нет:
Отправить комментарий