Доброго дня учні
груп ІІІ курсу.
Пропоную матеріали до уроку зарубіжної літератури №15, який відповідно до розкладу відбудеться:
·
у групі
АКП-36 - 28.01. 2021;
·
у групі
АК - 34 - 28.01. 2021;
·
у групі
АК - 35 - 29.01. 2021;
·
у групі
АКОФ - 37 - 27. 01.2021.
Тема: Своєрідність поглядів і поетики Р.М. Рільке. Діалог ліричного героя з Богом. («Згаси мій зір … »). Переосмислення античних міфів
у віршах митця («Орфей, Еврідіка, Гермес», збірка «Сонети для Орфея»).
Філософський характер і художня довершеність лірики поета
І життя може стати мистецтвом,
тільки якщо
воно стане спочатку працею.
Рільке
- Поруч з
людиною завжди живе прекрасне. Воно скрізь: у звичайному сході сонця і
зливі дощу у чарівному співі птахів і шелесті листя, що опало,
у архітектурних формах. У шедеврах музики, живопису.
Відкрити своє бачення – прагнення митця.
Письменник свої враження передає за
допомогою слова, художніх засобів.
- Чи відчували Ви
хоч коли потребу написати поезію?
- Що потрібно,
щоб враження і емоції відтворилися у слові?
(пережити сильні почуття, відчути, побачити. )
Робота з
епіграфом: І життя може стати мистецтвом,
тільки якщо
воно стане спочатку працею.
Рільке-
- А на
вашу думку, за яких умов, життя людини може
перетворитися на мистецтво?
Будь ласка, перегляньте відео:
Райнер Марія Рільке народився 4 грудня 1975р. у Празі в сім’ї службовця залізничної компанії, шлюб якого з жінкою, що сприймала його як принизливий мезальянс, розпався 1884 і завдав невгамовного душевного болю юнаку.
Навчання і виховання у військовій школі Рільке сприймав як заслання на
каторгу «абетку жаху». В листі до Роллана поет писав, що деякі риси його вдачі
вже ніколи не розкриються, настільки нещадно він був розчавлений жорстокими
переживаннями дитинства.
Після звільнення за станом здоров’я з
військової школи Рільке відвідував вищі навчальні заклади у Лінці, Празі,
Мюнхені, Берліні. Незабаром юнак переконався, що тільки самоосвіта є єдиним
ефективним засобом отримання освіти.
Уже вірші з ранньої поетичної збірки «Свят-вечір» (1897) вражають читача
високою поетичною майстерністю, глибинної й щирістю почуттів. Ось приклади .
***
Я зазнав би щастя й
насолоди,
Та стомився від
метань і муки, -
В тихі русла
плинуть білі води,
Вечір виливає кров
на бухи.
Ружі червоніють на
дівчатах,
і мандрує сміх услід за ними…
як перші зорі
постають на чатах
понад снами нашими сумними.
***
(…) Я завше вдома поміж днем і сном,
Там вечорові дзвони і до ночі
Там постаті натомлені дівочі
Завмерли над ясним криничним дном
А над усе – ця липа за вікном,
Знов оживають і течуть гілками
На чуйній варті поміж днем і сном
***
Такі є ночі – біле диво,
Коли срібліє кожна річ.
Зоря суміжно сяє в ніч –
І пастері , що йдуть почтиво
Постати с Богом віч-на-віч.
В далеких відблисках сапфіру
Поля і ліса – все горить,
І віддані серця в ту мить
Підносять власну світлу віру,
Що тихі чудеса творить.
***
Погонич – вітер, мов отару,
У глиб лісів сніги жене.
В передчутті ясного дару
Ялиця нині не засне;
Вона вдивляється у сніжні
Дороги, ніби чує клич,
Кладе на вітер віти ніжні,
Стає високою, мов ніг.
Третього червня 1900 року Рільке виїздить поїздом до Києва, де проводить два тижні.
Я на порозі міста зупинився
І зрозумів, що це ж про нього мріяв.
У ньому гори й води – все священне,
І золотих пісків Дніпро насіяв,
Його топили люті буревії,
Обличчя помережене предками.
Та я відразу ж закохався в Київ.
- Якою уявляєте ви
собі людину, вражену красою міста?
«Дзвони Михайлівського собору»
17 червня 1900 року Рільке залишив Київ, після почалося майже двомісячне паломництво поета по Україні й Волзі, зустрічі з простими людьми, які залишали глибокий слід в його поетичній пам’яті. Його особливо вразила пасхальна ніч, яку він провів у Московському Кремлі та велич паломництва до Києво-Печерської лаври.
«Дзвони Києво-Печерської лаври»
Чи не найбільше вразило Рільке в Києві
мистецтво нашого народу, зокрема архітектура і живопис. Поет відвідує
Софіївський та Володимирський собори, двічі Києво-Печерську лавру, побував у
кількох монастирях і церквах, оглядає пам’ятник Володимиру Святославовичу.
Відвідавши могилу Шевченка в Каневі, Рільке, як стверджують деякі
дослідники, присвятив великому Кобзареві, поезію «Смерть поета», посмертну
маску, якого він бачив у Каневі влітку 1900 року.
«Поет лежав. Його
лице бліде відчужено з подушки випиналось, коли знання про світ оцей розсталось
з його єством і поверталось у час, який байдуже далі йде.
Ті люди, що живим
поета знали, не відали, яким єдиним він зі світом був: його лицем ставали ці
води, гори, ниви цих долин.
О, лик його – то
весь безмежний світ, що марно горнеться до нього нині, а машкара, що вкрила лик
людині, – вона чутлива й ніжна, наче плід, приречений загинути у тлінні».
(Париж, травень – червень 1906
р.)
Перебуванням у Полтаві навіяні дві його поезії із «Книги картин»: балада
«Карл XII мчить по Україні», пройнята філософськими мотивами, та вірш «Буря».
Збірка «Казки про любого Бога», новели «Як старий Тимофій умирав, співаючи»
та « Пісня про Правду» вигідно відрізняється від більшості його оповідань і
поезій тим, що соціальний мотив досягає тут максимального звучання і гостроти.
Провідний задум обох творів – романтизоване змалювання мистецького хисту й
волелюбності народу.
Результатом полтавських мандрів поета стала поезія «В однім селі стоїть остання хата», де український пейзаж сприймається поетом «під знаком вічності», в безмежжі часу і простору, єднанні людей і природи, землі та бога
В оцім селі стоїть
останній дім,
самітний, наче на
краю землі.
Іде дорога селищем
малим
крізь темну ніч і
губиться в імлі.
Мале село – це
тільки перехід
між двох світів у
інший лячний світ,
передчування
моторошна путь.
І ті, що йдуть з
села за круговид,–
брестимуть довго чи
в дорозі вмруть.
(Переклад
Миколи Бажана)
У щоденнику Рільке з’являється
такий запис: «Я кажу: так, все, що видиме, має стати
поезією. О, як я зрадів, коли дійшов цього висновку».
· За посиланням: https://pidruchnyk.com.ua/458-svtova-lteratura-sayeva-klimenko-melnik-11-klas.html - на с.69 підручника Олени Ісаєвої «Світова література» 11 клас, рівень стандарту, - прочитайте міф про Орфея, який було покладено в основу написання поезії.
Переегляньте відео:
"Орфей, Евридіка, Гермес".
Давайте подумаємо:
1. Яку частину з давнього сюжету про Орфея і Еврідіку вибирає Рільке?
(Рільке
вибирає заключну частину – розповідь про те, як Орфей припустився фатальної
помилки).
2. Як влаштоване царство
смерті, що тимчасово з’єднує розлучених закоханих?
(Воно
багато в чому нагадує земний світ, хоча й сповнене темряви й тяжкості:
Там були
Урвисті скелі, і ліси безлюдні,
І зведені над
пусткою мости)
3. На які найголовніші закони робить замах Орфей?
(Орфей робить замах на
найголовніші закони буття, творчості й кохання.)
4. Чим це обертається для
співця?
(Бунт проти законів буття приводить до втрати терпіння, виваженої
покірності:
Попереду ішов стрункий мужчина
в киреї голубій;
він нетерпляче і мовчазливо
в далечінь вдивлявся,
і крок його жадібно жер дорогу
великими шматками;
в нього руки звисали з-під киреї
тяжко й хмуро...
- Що в ній спільного з сюжетом вірша Рільке?
5. Як ви розцінюєте бажання Орфея, не питаючи Еврідіку, проти її волі повернути в земний світ?
Треба вчитися стримувати свої
почуття, не давати їм волю. Рільке закликає:
…залишимо
те,
що любимо, таким,
як
є воно, бо стримати себе –
цього
не важко досягти й навчитись.
Орфею не вдалося перебороти
себе.
6. Яку роль відіграє у творі
Гермес? Розкрийте символічний смисл цього слова?
(Він не дає можливості закоханим доторкнутися один до одного. Виступає посередником між двома світами. Як вища за людину ієрархія, він, з одного боку, допомагає Орфею завдяки магії співу воскресити Еврідіку, а з іншого - карає співця за те, що він не виконав волю богів.)
- Познайомившись з поезією Райнер Марією Рільке, ми розуміємо дар цієї Людини і Поета бачити роль кожного із нас у світі, де панує жорстокість і пітьма, ми розділяємо його сподівання на наше пробудження. Сподіваюсь ви будете спроможні принести у цей світ часточку добра і світла і бути гідними звання Людини.
Домашнє
завдання.
1. Виконати клоуз-тест.
(Клоуз-тест - це текст із пропусками, які необхідно заповнити).
1. Представником
якої країни є Рільке _______________.
2.
Найгіршими роками у своєму житті Рільке вважав
____________
3.
Перша збірка Рільке ______________
4.
____________________надихнула поета на подорожі до
Росії та України.
5.
У листі до матері Рільке писав, що Полтавські степи
__________
6.
Великий вплив на Рільке справила поезія українського
поета __________
7.
Духовний досвід, який Р.М.Рільке здобув у подорожах
Росією та Україною закарбувався у збірці __________
8. Міста в яких побував Рільке під час подорожі Україною ___________________
- До яких фрагментів поезії виконані ці твори живопису?
Для зворотнього
зв'язку: annacherkay@ gmail.com
До побачення, бережіть себе!
Комментариев нет:
Отправить комментарий