Страницы

Зарубіжна література. Урок №31


 Доброго дня, дорогі учні, продовжуємо працювати дистанційно. Тема нашого уроку наступна «Ідея одухотворення життя й відновлення втрачених зв’язків у драмі-феєрії «Синій птах». Особливості розвитку сюжету»

- Сподіваюсьна те,  що   ви ознайомилися із сюжетом філософської п’єси-казки М. Метерлінка «Синій птах».  Давайте згадаємо сюжет твору. Завдання №1. Гра «Завершіть думку».
 -    Після запису на полях у зошитах дати (АК-25 - 13.04, АК-24, АКП-26, АКОФ-27 - 15.04), запишіть  номер речення і кінець речення, який ви, спираючись на знання тексту,  формулюєте самостійно.
1.       Хатина дроворуба була...
2.       Святковий Санта Клаус нічого не приніс дітям у різдвяний Святвечір, тому що...
3.       Діти вирушають у подорож за·
4.       Пошуки Синього птаха починаються у …. , де діти зустрічаються з...
5.      Наступна зупинка у...
6.      Але швидше за дітей туди прийде.. ., він умовить Ніч... Синього птаха.
7.      Світла не буде поряд, тому що... 
8.      Вогонь не зміг прийти, адже він...
9.       Із дітьми були тільки...
10.  Тільтіль нагадує Ночі, що вона не має права відмовляти...
11.  Ніч віддає...

12.   Перед дітьми в Палаці Ночі постали...
13.  Птахи померли, тому що...
14.  Слова Духу Дуба підтвердили...
15.  У чарівних садах поряд із Блаженствами перебували...
16.  Раптом лампа сама засвічується і...  
  Завдання №2.
   -   Дайте відповіді на запитання (усно):
1) Опишіть фею, яка зайшла в дитячу кімнату в хатинці Лісоруба.
2) Ким, на думку дітей, була та вродлива й світозора дівчина, на якій було довге, прозоре, сліпучо-яскраве покривало?
3) Кого й чому було б найскладніше одягнути в Палаці Феї Берилюни?
4) Хто, на думку Кішки, були «єдиними володарями світу» до появи Людини? Як Кішка називає людину?
5) Що найбільше вразило, жахнуло Тільтіля у Палаці Ночі, коли він зазирнув за двері таємниць?
6) Як добираються Блакитні Діти із Царства Майбутнього на Землю?
7) Які ви запам’ятали винаходи Дітей, що живуть у Царстві Майбутнього?
8) Як можна назвати зміни, що відбулися із Тільтілем й Мітіль?
9) Що у п’єсі М. Метерлінка «Синій птах» символізує образ Душі Світла?
10) За допомогою якого прийому Моріс Метерлінк у драмі «Синій птах» розкриває характери, почуття тварин, предметів, рослин?
11) Символом чого у п’єсі М. Метерлінка є зелена шапочка із чудодійним алмазом?
12) Які Блаженства «відкривають» очі дітям на розуміння сенсу Буття, розуміння світу?
-  У зошитах запишіть   визначення терміна:
«Алегорія» — зображення абстрактного поняття в конкретному образі.
-  А зараз з вами давайте  проаналізуємо текст казки-феєрії М. Метерлінка «Синій птах». По-перше, ВИ  маєте знати, що «Синій птах» — це філософська п’єса-казка про сенс життя і всемогутність людини. Вона зачаровує своєю безпосередністю. У ній багато казкових мотивів. Не можна не погодитись зі словами критика і перекладача Мінського: «“Синій птах” залишиться надовго, можливо, назавжди, кращою феєрією, що глибиною задуму вивищує дітей до розуміння найскладніших істин і яскравістю форми дозволяє дорослим скинути із себе тягар років і подивитися на світ дитячими очима».
  Герої філософської п’єси-казки “Синій птах” — це образи-символи, що втілюють панівні на землі сили. Це люди, рослини, тварини, стихії Світла, Вогню й Води, Душі (Хліба, Молока та ін.) — усе те, з чого складується людський світ.
Виявляється, людина живе на землі, не помічаючи довкола нікого й нічого, крім таких, як сама. Їй здається, що лише вона наділена душею і всі таємниці світу вона вже розгадала. Але це не так. За допомогою чарівного каменя, що відкриває істинний зір, Тільтіль і Мітіль, герої п’єси, бачать світ таким, яким він є насправді — одухотвореним, прекрасним (а інколи — страшним), сповненим таємниць. У цьому світі минуле, сучасне й майбутнє перебувають поруч і пронизують одне одного: Тільтіль і Мітіль зустрічають і своїх давно померлих рідних, і ще ненародженого брата. Виявляється, людина відповідає не лише за себе, а й за всіх своїх предків і нащадків, тому що її рід — єдине ціле, одна нескінченна лінія.
У п’єсі є образи-символи і вони символізують:
Синій птах є символом щастя.
■ Пес — утілення відданості, готовності до самопожертви.
■ Кіт — символ улесливості, підступності, зрадництва.
■ Хліб — уособлення слабкодухості.
■ Душа Світла — утілення справедливості, символ пізнання нового.
■ Вогонь — уособлення відчайдушності.
■ Двері — символ незнання.
■ Блаженства — це відображення самовдоволення тощо.
· Які моральні закони пізнають діти під час подорожі й де саме?
Очікувані відповіді
■ Ушанування тих, хто пішов з життя. (У Країні Спогадів.)
■ Ніхто не має права завадити людині пізнавати нове, що піде на благо. (У Палаці Ночі.)
■ Слід бути сильним духом, тоді будеш сильним і фізично. (У Лісі.)
■ Потрібно бути цілеспрямованим, непохитним у досягненні мети. (Сади Блаженства.)
■ Слід мати силу волі, не піддаватися спокусі. (Сади Блаженства.)
· Як у п’єсі пояснено функцію часу?
(Очікувані відповіді):
■ Діти проходять три часові простори: минуле, теперішнє й майбутнє.
■ Єдиний, від кого залежить прихід майбутніх винахідників, учених, філософів, що ощасливили б людство,— це Час.
■ У п’єсі старий Час суворо стежив, щоб люди зуміли пізнати нове тоді, коли настане час для цього.
■ Час подано не тільки в алегоричному образі, а й в інших проявах: наприклад, час сну та сновидіння не збігається: одна ніч — і цілий рік тощо. А особисто якою є ваша думка?
Цікавими є   факти, про те,  що:
·        Морис Метерлінк героями свого твору  робить   дітей. Цікаво, чому? А тому, що дитяча свідомість ще гнучка, діти найбільш сприйнятливі до таємниць світу, близькі до природи; вони вміють щиро любити й радіти, їх ще не спіткали нещастя й вади, що постають у п’єсі в образах Огрядних Блаженств: наприклад, Блаженство Бути Багатим, Блаженство Нічого Не Робити та ін.);
·        дія в п’єсі відбувається у ніч напередодні Різдва, тому що казкові перетворення та пригоди зазвичай трапляються саме на Різдво. Метерлінк обрав цей час для того, щоб показати “диво духовного народження людського в людині, відкриття вічної таємниці буття”.;
·         автор використав прийом олюднення. Цей прийом, вочевидь, символізує ідею М. Метерлінка про те, що світ живий. Він рухається, розвивається, і людство має докласти чимало зусиль, щоб зрозуміти світ і навчитися жити в гармонії з ним. Надзвичайною є роль абстрактних образів. Це — Жахи, Блаженства, Радощі, що уособлюють приховані сторони людської душі (як темні, так і світлі). Духовна боротьба, у центрі якої перебуває людина, триває не лише у світі, а й у людському серці;
·        п’єса має ознаки казки. П’єса багата на фантастику, її головні герої легко мандрують чарівним світом казкових образів. Персонажі, що оточують Тільтіля й Мітіль, нагадують персонажів різних казок. Сюжет п’єси також типово казковий: головний герой вирушив на пошуки щастя, яке довелося здобувати у боротьбі із силами, що протистоять йому. Простий сюжет п’єси типовий для казки. Це небезпечна мандрівка сміливого й шляхетного героя, який мусить подолати заради щастя, любові, багатства різні перешкоди, перемогти чудовиська та стихії, повернутися додому переможцем. Хлопчик Тільтіль цілком відповідає своїми людськими якостями образу казкового позитивного героя. Він — мужній, добрий, благородний, щирий і вдячний, утілює найкращі якості чоловіка, хоча ще малий. А Мітіль — справжня маленька жінка, навіть у своїх слабкостях. Дітей, як це трапляється у казці, супроводжують тварини — Пес і Кіт, що також є носіями рис, притаманних подібним казковим тваринам;
·        особливе  значення мають авторські ремарки у п’єсі. Автор зазначає, якими мають бути одяг персонажів, освітлення того чи іншого малюнку, створюючи справжню світлову партитуру п’єси-казки. Освітлення також пов’язане з настроєм персонажів і глядачів та загальним оптимістичним звучанням драматичного дійства.
- А ще нам важливо   осмислити фінал  п’єси “Синій птах”.
  У   розділі «Підручники, аудіокниги» (Блог «Мистецтво створювати урок») у підручнику «Зарубіжна література» автор Ю. Ковбасенко на С. 198  від слів «Стукіт у двері» і до кінця   дочитайте текст казки-драми.
·         · У чому, на вашу думку, полягає символізм назви драми? Розкрийте сенс назви твору.
- А тепер давайте узагальнемо і систематизуємо вивчене на сьогоднішньому уроці:
Завдання №3.
 - Складіть опорний конспект уроку за здобутою на уроці інформацією.
 -   Складіть сенкан “Синій птах”.
Поміркуйте над відповідями на запитання:
·        Чи дає М. Метерлінк якесь позитивне визначення щастя? У чому воно полягає?
·         Які людські цінності вчить поважати твір М. Метерлінка «Синій птах»? Обґрунтуйте думку цитатами з твору.
·         Дайте своє визначення щастя. Порівняйте його з метерлінківським.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
У робочих зошитах напишіть твір-есе за темою «Щастя — це…», сфотографуйте, вишліть на мою електронну адресу.
Примітка: Дорогі учні, на  цьому уроці я запропонувала вам окрім домашньої роботи три завдання, які   необхідно б було виконати упродовж уроку. Якщо ви вишлете мені їх  на мою електронну адресу, я обов’язково їх оціню. Успіхів!


Для зворотнього зв'язку: annacherkay@ gmail.com


До побачення. Сидіть вдома, мийте руки, бережіть себе, Залишайтесь здоровими!


Комментариев нет:

Отправить комментарий