Страницы

Професійна етика та психологія. Урок від 07.04.2020


Доброго дня учні  групи АКП-46!
Пропоную  матеріали  до 2-х  уроків, які відповідно до розкладу занять, мають відбутися  - 07.04.2020 р. 

за темою «Поведінка керівника в колективі. Психологічні аспекти управління формальними і неформальними групами»


План
1. Характеристика автократичного, демократичного і ліберального типів керівників.
2. Типи діяльності керівників.
3. Формальні, неформальні групи.

Завдання № І.  Опрацювати матеріал,  відповідно до плану в робочі зошити занотувати  тези лекції:
Лекція:
  Кожен керівник, як і кожна людина, зрештою, відрізняється своєю індивідуальністю, діловими, соціальними моральними та психічними якостями. Однак, в діловому плані всю різноманітність поведінки керівника за ознакою відносин керівника з підлеглими можна звести до основних трьох типів: автократичний, демократичний і ліберальний, на конкретнішій характеристиці яких і зупинимось.
1. Автократичний (авторитарний) тип керівника відрізняється схильністю до одноособового керівництва, надмірною централізацією влади, особистим вирішенням абсолютної більшості питань, свідомим обмеженням контактів з підлеглими.

Керівник автократичного типу догматичний, прагне підпорядкувати весь колектив своїй волі, не виносить заперечень і не прислуховується до думки інших, часто втручається в роботу підлеглих і жорстоко контролює їх дії, вимагає пунктуального виконання своїх вказівок. Наради проводить лише для дотримання формальності, оскільки рішення у нього підготовлене заздалегідь.
Критики і своїх помилок не визнає, однак сам любить покритикувати. Дотримується думки, що адміністративні стягнення - найкращий засіб впливу на підлеглих з метою досягнення високих показників праці. Працює багато, примушує працювати інших у тому числі в позаурочний час. Може іти на розрахований ризик.
Нікому не дозволяє "Сісти собі на шию", однак вимагає від підлеглих все, що вважає за потрібне, незважаючи на те, що його вимоги не рідко виходять за межі власне службових відносин і призводять до порушення трудового законодавства.
Демократичний тип керівникана відміну від автократа, прагне надання підлеглим самостійності відповідно до їх кваліфікації і функцій, які вони виконують, залучає їх до таких видів діяльності як визначення цілей, оцінка роботи, підготовка та прийняття рішень, створює необхідні для виконання роботи передумови і справедливо оцінює зусилля, з повагою ставиться до людей і турбується про них.
Керівник демократичного типу особисто займається тільки найскладнішими та найважливішими питаннями, надаючи право підлеглим вирішувати усі інші. Він намагається радитися з ними і прислуховується до думки колег, не підкреслює свої переваги і розумно реагує на критику, не уникає відповідальності ні за власні помилки, ні за помилки виконавців. Звичайно, йому, як і кожній людині, властиві побоювання за власний добробут. Однак, якщо цього вимагають інтереси справи, він сміливо йде на розрахований ризик, максимально обґрунтовуючи рішення, що розробляються, він твердо втілює їх в життя.
Керівник демократичного типу вважає своїм обов'язком постійно і ґрунтовно, з повною відвертістю інформувати підлеглих про стан справ і перспективи розвитку колективу. При такій системі спілкування набагато легше мобілізувати підлеглих на реалізацію поставлених перед ними завдань, виховувати в них почуття справжніх господарів.
Отже, керівник-демократ орієнтується на можливості підлеглого, на його природне прагнення до самовираження інтелектуального і професійного потенціалу. Таким чином стимулюючи сприйняття ним цілей системи як своїх власних, його ініціативні дії в умовах самоуправління і самоконтролю. При такому підході функціональна діяльність керівника вдало поєднується з його роботою з виховання працівників, між ними зміцнюється почуття довіри і поваги.
Ліберальний тип керівника відрізняється відсутністю розмаху в діяльності, безініціативністю і постійним очікуванням вказівок зверху, небажанням приймати на себе відповідальність за рішення і їх наслідки. Керівник-ліберал мало втручається в справи підлеглих і не виявляє достатньої активності, виступає в основному в ролі посередника у взаємовідносинах з іншими колективами. Як правило він дуже обмежений, можливо, через свою невпевненість у власній компетентності, а отже, і в становищі, яке він займає в службовій ієрархії. Такий керівник несподіваний у діях, легко зазнає впливу оточуючих, схильний пасувати перед обставинами і миритися з ними, бо може без серйозних підстав скасувати раніше прийняте рішення.
У взаємовідносинах з підлеглими керівник-ліберал ввічливий і добродушний, ставиться до них з повагою, намагається допомогти у вирішенні їхніх проблем, готовий вислуховувати критику і міркування, але у більшості випадків виявляється нездатним реалізувати висловлені йому думки. Недостатньо вимогливий до підлеглих. Не бажаючи псувати з ними відносин, часто уникає рішучих заходів. Здатний нехтувати своїми принципами, якщо їх дотримування загрожує його популярності в очах вищих начальників чи підлеглих.
У намаганні набути чи зміцнити авторитет здатний надавати підлеглим різного роду пільги, виплачувати безпідставні премії, схильний зволікати та перестраховуватися, рідко користується своїм правом казати "ні", легко роздає нездійсненні обіцянки. Коли наражається на відмову підлеглого виконати його вказівку, радше змінить завдання, аніж буде домагатися виконання. У той же час не допускає думки, що має право заперечувати наказові вищого керівництва, навіть якщо такий наказ перевищує службові повноваження.
Не може захищати власну думку та позицію у складних ситуаціях. Керівник-ліберал не виявляє організаторських здібностей, слабко контролює та регулює діяльність підлеглих, не може утримати "власних позицій", через що досить часто його організацією керує неформальний лідер, а сам керівник легко може стати маріонеткою в чужих руках.
2. Виділяють 10 основних типів діяльності керівників:
1.  авторитарний -  виключає будь-яку участь підлеглих в управлінні, їх ініціативу та самостійність. Допускає лише одноособову владу як в малих так і у великих справах;
2. колегіальний - "Моя точка зору одна із можливих". Здатність першої особи сприймати, розуміти, застосовувати та використовувати в справі погляди, позиції, думки інших, навіть, якщо вони протилежні його власним;
3. дипломатичний - здатність керівника до такої інтелектуально - психологічної гнучкості, яка забезпечить швидку перебудову керівником тактики і стратегії своєї діяльності згідно з вимогами середовища (він віртуоз в демагогії та спритності);
4. ліберальний -у підлеглих повна свобода дій та самостійність, принцип "Саме зробиться" приводить до попускання;
5. авральний - діє за принципом: "давай, давай, потім розберемся";
6. діловий - виключає хаотичність, діє по заздалегідь спланованих схемах;
7. конструктивний - відноситься досить схильно до всього нового, постійно знаходиться в стані пошуку та створення умов для позитивних зрушень;
8. документальний вважає, що правильно складені плани та добре ведена документація гарантують успіх;
9. компромісний - поступаючись людям з різними інтересами, все ж досягає поставленої мети;
10. демонстраційний - віддає перевагу досягати успіху, надихаючи підлеглих демонструванням відмінних результатів та успіхів.

Уважно розглянте запопонований малюнок №1 і зображені на ньому  типи поведінки різних керівників 
Малюнок №1


Аналізуючи особливості типів поведінки різних керівників, можемо виділити інтегральний тип поведінки "ідеального" керівника, який полягатиме в дотриманні наступних характеристик:
1.           Чітка позиція по будь-яких питаннях управління.
2.           Творчий підхід до вирішення всіх проблем.
3.           Відсутність суб'єктивізму в оцінках та рішеннях.
4.           Науковість, гнучкість в застосуванні різних методів управління.
5.           Опора на маси у вирішенні поставлених завдань.
6.           Установка на розумний ризик.
7.           Стійкість до проявів формалізму.
8.           Діловитість та беручкість.
9.           Чутливе та уважне ставлення до людей.
10.  10.Нетерпимість до недоліків.
  Питання для самоконтролю:  
1. Що характеризує   автократичний стиль керівництва?
2. Що характеризує     демократичний стиль керівництва?
3.  Що характеризує     ліберальний стиль керівництва?
4. Які типи діяльності керівників  вам відомі?
5. Дайте характеристику інтегрального типу поведінки "ідеального" керівника.
3. За посиланням: https://www.calameo.com/read/0040868657c3e16a1ef26 переглянте презентацію «Елементи груп і команд в організації. Типи малих груп і команд».
? Повторіть, які групи називаються формальними, які - неформальними, як вони утворюються?
Домашнє завдання.
·                Опрацювати конспект, у зошити виписати тези лекції;
·                Дайте аргументовану відповідь на запитання:  які стилі керівництва притаманні керівникам розвинених країн світу?
·                 Якби керівником були Ви, якому б стилю керівництва  віддавали перевагу? Чому? Обгрунтуйте власну позицію. Доведіть її слушність.
Чекаю ваші домашні роботи.
Для зворотнього зв'язку: annacherkay@ gmail.com

До побачення. Сидіть вдома, мийте руки, бережіть себе, Залишайтесь здоровими!



Комментариев нет:

Отправить комментарий