Страницы

Професійна етика та психологія. Урок від 30.03.2020 року


Доброго дня учні  групи АКП-46!


Пропоную  матеріали  до 2-х  уроків, які відповідно до розкладу занять, мали відбутися  - 30.03.2020 р. за темою «Основні методи впливу на підлеглих. Визначення потреб та прагнень підлеглих»
Завдання № І.  Опрацювати матеріал відповідно до плану, в робочі зошити занотувати основні тези:
План
1. Що таке психологічний вплив?
2. Психологічний вплив - прерогатива   цивілізованих людських відносин.
3. Класифікація методів психологічного впливу керівника на підлеглих.
4. Визначення потреб та прагнень підлеглих.
          1.  «Вплив». Сутність   поняття
По своїй сутності психологічний вплив представляє “проникнення” однієї особистості (або групи осіб) у психіку іншої особистості (або групи осіб).
Даний вплив на психічний стан, думки, почуття і дії іншої людини здійснюється винятково за допомогою психологічних засобів (вербальних або невербальних).
 Психологічний вплив має зовнішнє (відносно реципієнта) походження і, будучи сприйнятим ним, приводить до зміни конкретних психологічних регуляторів певної активності людини.


 2.   Психологічний вплив - прерогатива   цивілізованих людських відносин
            Багато видів впливу людей один на одного є змішаними, що поєднують в собі психологічні, соціальні, а іноді і фізичні засоби.
Психологічний вплив - прерогатива більш цивілізованих людських відносин. Тут взаємодія приймає характер психологічного дотику двох душевних світів. 
Психологічно коректною (грамотної, правильною) буде така форма впливу, в якій:
а) враховуються психологічні особливості партнера і поточної ситуації;
б) містити відповідні психологічні прийоми впливу. .
         Однією з найважливіших здібностей керівника в сучасній західній діловій, культурі вважається його гнучкість, вміння піддаватися впливу і змінювати свою поведінку і свої оцінки.
Уміння поступитися конструктивного впливу - ознака переважання спрямованості на завдання над миттєвим прагненням підтвердити свою власну значущість. 
3. Класифікація методів психологічного впливу на особистість
Методи впливу - це сукупність способів, прийомів і процедур впливу на особистість для зміни особистісних позицій, оцінок і установок
Представляю класифікацію методів впливу на особистість у вигляді такої таблиці: 
Метод впливу
Визначення
1.Переконання
Свідоме аргументоване вплив на іншу людину або групу людей, що мають на меті зміну їх судження, відносини, наміри або рішення.
2. Навіювання
Свідоме неаргументоване дію на людину або групу людей, що має своєю метою зміна їх стану, ставлення до чого-небудь і схильності до певних дій.
3. Самопросування
Оголошення своїх цілей і пред'явлення свідчень своєї компетентності і кваліфікації для того, щоб бути оціненим гідно і завдяки цьому отримати перевагина виборах, при призначенні на посаду та ін
4. Зараження
Передача свого стану або відношення іншій людині чи групі людей, які якимось чином (поки що не знайшлипояснення) переймають цей стан або ставлення. Передаватися стан може як мимоволі, так і довільно, засвоюватися - також мимоволі або довільно. За іншимиджерелами: процес переходу емоційного стану від одного індивіда до іншого на психофізіологічному рівні контакту, фактор спонтанного соціального згуртування.Однак при виході з-під контролю психічне зараження (індукція) призводить до розпаду нормативно-рольової поведінки, виникає деструктивний "ефект натовпу" [5].
5. Пробудження імпульсу до наслідування
Здатність викликати прагнення бути подібним собі. Ця здатність може як мимоволі проявлятися, так і довільно використовуватися. Прагнення наслідувати і наслідування (копіювання чужого веління і образу думок) також може бути як довільним, так і мимовільним.
6. Формування прихильності
Залучення до себе мимовільної уваги адресата шляхом прояви ініціатором власної непересічність і привабливості, висловлювання сприятливих суджень про адресата, наслідування йому або надання йому послуги.
7. Прохання
Звернення до адресата з закликом задовольнити потреби чи бажанняініціатора впливу
8. Примус
Загроза застосування ініціатором своїх контролюючих можливостей для того, щоб домогтися від адресата необхідного поводження. Контролюючі можливості - це повноваження у позбавленні адресата будь-яких благ або в зміні умов його життяіроботи. У найбільш грубих формах примусу можуть використовуватися погрози фізичної розправи. Суб'єктивно примус переживається як тиск: ініціатором - як власне тиск, адресатом - як тиск на нього з боку ініціатора або "обставин".
9. Деструктивна критика
Висловлення зневажливих або образливих суджень про особистість людинита / або грубе агресивне осуд, зневагу або осміяння його справ і вчинків. Руйнівність такоїкритики- в тому. що вона не дозволяє людині "зберегти обличчя", відволікає його сили на боротьбу з виниклими негативнимиемоціями, забирає в нього віру в себе.
10. Маніпуляція
Приховане спонукання адресата до переживання певних станів, прийняття рішень та / або виконання дій, необхідних для досягнення ініціатором своїх власних цілей.
За іншими джерелами: система засобів ідеологічного і соціально-психічного впливу з метою зміни позицій і поведінки людей всупереч їх інтересам. Маніпуляція масовою свідомістю і поведінкою - характернаособливість адміністративно-командної системи [5].

4. Визначення потреб та прагнень підлеглих

Потреба - це особливий стан психіки індивіда, усвідомлена ним незадоволеність, відчуття нестачі (браку) чогось, відображення невідповідності між внутрішнім станом і зовнішніми умовами. При цьому потреби поділяють на:
·         потреби першого роду, які за своєю сутністю є фізіологічними (потреби в їжі, сні тощо);
·         потреби другого роду, які носять соціально-психологічний характер (потреби в повазі, владі, визнанні заслуг тощо).
Потреби першого роду закладені в людину генетично, а другого - є наслідком її соціальної життєдіяльності.
Потреби неможливо безпосередньо спостерігати або вимірювати. Про їх існування можна судити лише спостерігаючи поведінку людей.
Коли людина досягає поставленої мети, її потреба може бути:
·         задоволена;
·         частково задоволена;
·         незадоволена.
Ступінь задоволення потреби впливає на спонукання (чи мотиви) поведінки людини в майбутньому.
Потреби викликають у людини бажання (прагнення) до їх задоволення. Тому сутність мотивації зводиться до створення умов, що дозволяють робітникам відчувати, що вони можуть задовольнити свої потреби такою поведінкою, яка забезпечує досягнення цілей організації.
Інструментом спонукання людей до ефективної діяльності є винагородження. В теорії управління під винагородженням розуміється широкий спектр конкретних засобів, що базуються на системі цінностей людини. При цьому розрізняють два типи винагородження:
·         внутрішнє - його дає сама робота, її результативність, змістовність, значущість тощо;
·         зовнішнє - його робітник отримує від організації (зарплата, просування за службою, пільги, привілеї тощо).
 Теорія Маслоу стверджує, що в основі прагнення людей до праці лежать їхні численні потреби. Отже для того, щоб мотивувати підлеглого, керівник має надати йому можливість задовольнити його потреби, але так, аби забезпечити досягнення цілей всієї організації.
Сучасні фірми в цілому задовольняють соціально визнані базові потреби і потреби в безпеці своїх робітників. Однак, потреби вищих рівнів в своїй більшості залишаються не задоволеними. Таким чином, недостатня мотивація робітника до праці обумовлена головним чином тим, що на своєму робочому місці він не в змозі задовольнити потреби в приналежності, повазі і самореалізації.
Необхідність задоволення потреб вищих рівнів   фірми вирішують шляхом:
·         створення атмосфери, що поліпшує міжособові контакти робітників організації;
·         підтримки виникнення неформальних груп в організації;
·         делегування підлеглим додаткових прав і повноважень;
·         організації курсів по навчанню, підвищенню кваліфікації та перекваліфікації кадрів;
·         знаходження можливостей задоволення вищих потреб робітників за межами фірми.
Для бажаючих індивідуальне авдання№1: 
Завдання: На «Малюнку 1»  уважно розглянте піраміду А. Масоу, опрацюйте «Таблицю 1».  «Сутнісна характеристика потреб в піраміді А.Маслоу». На основі поданого матеріалу підготуйте усне повідомлення.
 Малюнок 1.









Таблиця 1. Сутнісна характеристика потреб в піраміді А. Маслоу
Фізіологічні потреби
Потреби в безпеці
Соціальні потреби
Потреби в шануванні
Потреби в самореалізації
Потреби, які людина має задовольняти, щоб вижити (базові потреби в їжі, воді, житлі тощо) Ефективне управління забезпечується відповідними механізмами оплати праці та створенням відповідних умов праці
Пов'язані з прагненням до стабільного, безпечного стану, захищеного від страху, болю, хвороб та ін. Ефективне управління здійснюється створенням зрозумілої та надійної системи соціального страхування робітників, чіткими та справедливими правилами регулювання їх діяльності, оплатою праці вище прожиткового мінімуму, не залученням їх до прийняття ризикованих рішень і виконання дій, пов'язаних з ризиком та змінами
Пов'язані з прагненням людини брати участь в спільних діях, громадських заходах, бути членом будь-яких об'єднань організацій, належати до певного класу тощо. Ефективне управління забезпечується складанням функцій, які потребують розширеної сфери соціальних контактів
Ці потреби відображають бажання людей бути компетентними, сильними, здібними, впевненими у собі, а також необхідність, щоб оточуючі визнавали їх такими. Ефективне управління забезпечується використанням різноманітних форм вираження визнання та досягнень
Потреби виявляються в прагненні людини найповніше використовувати свої знання, здібності, вміння та навички. Для ефективного управління необхідно давати робітникам оригінальні завдання, виконання яких потребує творчості та свободи дій
Перевірте себе.   Дайте  відповіді на запитання:
·        Що таке вплив?
·        Які методи психологічного впливу вам відомі? Дайте їх визначення.
·        Що таке потреба?
·        Якою є взаємозалежність потреби й мотиву?
·        Як мотивувати підлеглого за А. Маслоу?
·        На задоволення яких потреб орієнтовані сучасні керівники, фірми?
·        Яким шляхом можливо задовольнити потреби вищого рівня?
·        Назвіть методи психологічного впливу, дайте їх визначення.
 
  До побачення. Будьте здорові!

Для зворотнього зв’язку: annacherkay@gmail.com


Комментариев нет:

Отправить комментарий