Доброго дня учні групи АКОФ - 47!
Сьогодні до вашої
уваги пропоную матеріали до уроку № 6 який відповідно до розкладу відбудеться 05.11.
2020 р.
Матеріали до уроку № 6
Тема: Відкриті і закриті
питання. Компліменти. Правила компліментів. Види компліментів.
Відповідь на компліменти.
Завдання:
1. Опрацюйте матеріал лекції, у зошити випишіть тези,
запам’ятайте основну інформацію.
Лекція:
Закриті питання - припускають
відповідь "так" або "ні".
- - Ви
будете співпрацювати з нами?
- - Чи
влаштує вас , якщо
..?
- - Чи
хотіли б ви щоб ..?
Намагайтеся
виключити ці питання з ужитку, бо вони вимагають від людини конкретного і
однозначного рішення. Отримавши
відповідь "ні", ви втрачаєте контакт зі співрозмовником. Він,
звичайно, не обривається, але слабшає. Це працює проти вас. Навіть відповідь
"так" не надто вам допоможе, тому що вона не дасть можливості зрозуміти, що саме цінного
для опонента полягає в вашому висловлюванні. Хоча закриті питання допомагають
поставити крапку в ситуаціях, коли клієнт ніяк не може прийняти рішення. Вони
допоможуть його підштовхнути до прийняття певного рышення.
Відкриті питання - починаються
зі слів: що , як , який , скільки , чому і передбачають
отримання розгорнутої відповіді.
- - Що
ви про це думаєте?
- - Чому
ви вважаєте, що ...?
- - Які
очікування ви пов'язуєте з нашим подальшим співробітництвом?
Співрозмовник,
відповідаючи на подібні питання, дасть нам інформацію про свої пріоритети, свої
мотиви, спрощуючи, таким чином, етап збору інформації.
Замість відкритих питань можна використовувати фрази
- - Будь
ласка , розкажіть
детальніше ...
- - Я
не зовсім зрозуміла, не могли б ви пояснити?
- - Уточніть , будь ласка , деталі.
- - Розкажіть , будь ласка , про додаткових варіан тах.
- - Будь
ласка , уточніть
...
- - Чи не могли б ви дати мені деяке уявлення про
... Подібні питання дуже важливі, коли ви тільки-тільки встановлюєте
контакт зі співрозмовником.
Правила компліментів. Люди повірять вашим компліментам, якщо ви будете дотримуватися деяких правил.
1. Ніколи не говоріть компліментів, якщо вам що-небудь потрібно. Якщо ви скажете колезі по роботі, який він інтелігентний, чуйний, а потім попросите 200 гривень до зарплатні, то всі ваші слова стануть порожніми.
2. Ніколи сильно не перебільшуйте. Надмірні похвали рідко викликають у співрозмовника довіру. Не говоріть того, що Вашому співрозмовникові взагалі не характерно, наприклад, людині, що завжди спізнюється, не говоріть, що він пунктуальний. Неохайній людині не варто говорити, що ви вражені акуратністю його зовнішнього вигляду або порядком на його робочому місці.
3. Ніколи не відповідайте на сказаний вам комплімент таким самим.
– Мені подобається твій жакет.
– Твій теж нічого.
4. Ніколи не хваліть очевидне – так навіть
найщиріший комплімент звучить фальшиво. Наприклад, ви прийшли на роботу в новій
краватці. Напевно, усе це відзначать. Спочатку вам це буде приємно, але
поступово подібні компліменти вам набриднуть, і ви будете просто пропускати їх
повз вуха.
5. Якщо ви говорите комплімент, спробуйте утриматися від рекомендацій та повчань. Наприклад: „Твердість переконань прикрашає чоловіка. Умій відстоювати свої позиції!”.
6. Уникайте доповнень після компліменту типу: „Голова в тебе працює – що треба, а от язик твій – ворог твій”, „Ти гарно притягуєш до себе людей, от, якби ти ще й умів говорити за темою”. Такі „приправи” є „ложкою дьогтю” і знижують або взагалі зводять нанівець навіть найкращий комплімент.
7. У компліменті варто уникати подвійного змісту. Комплімент повинен відбивати лише позитивні якості людини. А в цьому прикладі правило порушене: „Слухаючи ваші бесіди з людьми, я щоразу дивуюся вашій здатності так тонко й дотепно йти від відповіді!”.
8. Ураховуйте власну думку людини про себе. Важливим чинником у результативності цього прийому є власна думка людини про рівень відбитих у компліменті якостей. Якщо комплімент за значенням нижче рівня самооцінки партнера, то для нього такий комплімент є банальністю, і наслідки можуть бути негативними.
9. Убудовуйте слова-компліменти в загальну фразу. Конструюйте фразу так, щоб після компліменту випливав змістовний текст; чим довша загальна фраза після слів-компліментів, тим краще. Бажано формувати висловлення так, щоб частина загальної фрази після слів-компліментів містила щось таке, що захоплювало б увагу слухачів.
10. Не робіть пауз.
11. Використовуйте третю особу. Це компліменти, сказані одній людині, для того, щоб вони неодмінно досягли вух іншої. Добрі слова, висловлені привселюдно, завжди викликають більше довіри й оцінюються вище, ніж комплімент, сказаний в особистій бесіді.
12. Самі відігравайте роль третьої особи. Якщо хтось похвалив вашого знайомого, не соромтеся якомога швидше передати йому ці слова.
13. Натякайте. При такому типі компліменту ваші слова або дії виражають неявне визнання (а може, і замилування): „Привіт, я бачу по тобі, що в тебе все в порядку!” (натякаєте, що співрозмовник добре виглядає). „Я думаю, що ви могли б дати мені справді слушну пораду” (віддаєте належне розуму, проникливості Вашого співрозмовника). „Не підкажеш, де я можу купити насправді стильний костюм?” (натякаєте, що у вашого співрозмовника є смак, інакше ви б його не запитували).
14. Говоріть компліменти ніби зовсім випадково. „Ти розумієш, мені поставили задовільно на іспиті. Було таке хитромудре питання. Ти б, можливо, відповів, а мені не вдалося”. „Я знесилилася, піднімаючись на цю гору. А ти молодець, полетів, тільки тебе й бачили”.
За допомогою компліменту ми можемо покращити настрій людині, підбадьорити її, заохотити, зробити своїм прихильником.
Види компліментів:
1. Прямі компліменти безпосередньо вказують на достоїнства людини. „Як ти сьогодні прекрасно виглядаєш!”, „Яка в тебе гарна зачіска!”. Для того, щоб зробити такий комплімент, просто уважно подивіться на людину й відзначте саме те, що Вам найбільше щиро сподобалося в ній. Тільки тоді комплімент буде щирим.
2. Приховані компліменти. Такі компліменти можна легко дарувати людям. Наприклад, коли ви разом працювали, і заслуга спільна: „Які ми молодці! Які ми розумні!” У цьому випадку ви й себе похвалити не забудете, і своєму напарникові шматочок успіху подаруєте. Можна звернути особливу увагу на людину й сказати комплімент: „Ти такий розумний, ти знаєш тут більше за всіх, допоможи мені, будь ласка!”. За допомогою такого компліменту Ви й людину підбадьорите, і вона, безумовно, Вам з радістю допоможе.
3. Комплімент із гумором – один із кращих компліментів. „Яка ти сьогодні гарна! Прямо як я!”. А можна трохи налякати співрозмовника, а потім зробити комплімент: „Я обурений. Чому ти так все прекрасно зробила, що навіть я так не зможу?”. Людині буде дуже приємно.
4. Непрямий комплімент найкраще зробити, якщо Ви не знаєте, як ваш співрозмовник його сприйме. Говорити потрібно не про саму людину, а про свої почуття до неї: „Мені подобається з тобою спілкуватися”, „Поруч із тобою я почуваю себе спокійно” тощо.
Можна сказати комплімент без емоційного фарбування, начебто для вас ця звичайна справа, наприклад, „О, у вас чудова машина! Давно ви купили таку красуню?”. І людина вже не зможе відмовитися від компліменту, і вона з радістю поділиться з Вами враженнями! Можна до компліменту додавати факти: „Гарна сукня. Ви в ній просто чарівні”, „Прекрасна робота, (ім’я). Завдяки їй зростає наш прибуток і ваші шанси на просування” тощо.
+Одному можна сказати прямий комплімент, а
іншому – схований. Усі люди різні, і що гарно для однієї людині, не завжди
доречне для іншої.
Відповідь на
комплімент. Якщо компліменти говорять вам. Часто під час ділового спілкування мовці не тільки не можуть
говорити компліменти, але й вислухувати їх. Багато хто соромиться, почувають
себе ніяково, просто не знають, як себе при цьому поводити. Вони відмовляються,
що-небудь бурмочуть або навіть заперечують вам: „Я просто виконую свою роботу”; „А мені здається, що мене підстригли просто жахливо”; „Ну, це насправді зовсім не так”.
Кожна людина повинна не тільки вміти
говорити компліменти, але й навчитися їх правильно приймати. Приймати
компліменти потрібно із вдячністю, а не відповідати компліментами – не варто
применшувати крок партнера й розмінювати його люб’язність. Як свідчить практика
ділової взаємодії, людям дуже важко буває прийняти похвалу на свою адресу.
Більшість автоматично відкидають компліменти, що робити не слід ні за яких
умов. По-перше, ви кривдите того, хто вам сказав приємні слова, по-друге, ви
повинні бути вдячні цій людині: ви приймаєте позитивну оцінку й починаєте
вірити їй.
Допоможіть людям прийняти ваш
комплімент. Запитайте людину про що-небудь з теми вашого компліменту, щоб
вона не була в розгубленості, а що-небудь відповіла б Вам. Наприклад:
Поведінка. „Іване Петровичу, ви
відмінний лікар, тому що Вам вдається приділити увагу кожному хворому.
Поділіться, як ви знаходите час?”
Зовнішність. „Маріє, яка в тебе гарна зачіска, вона відмінно
показує, який у тебе гарний колір волосся. Як тобі вдалося так вдало вибрати
стиль?”
Речі. „Сергій, у тебе відмінні туфлі. Вони прекрасно
пасують твоєму костюму. Як ти зважився вибрати таку модель?”
Важливо навчитися повертати
комплімент, гідно на нього відповідати. Як це зробити? Подивитися
співрозмовникові в очі, подякувати й сказати, що ви відчули.
Комплімент: „Ваша машина виглядає чудово”. Відповідь: „Спасибі, що ви це помітили. Я мила й
чистила її весь ранок. Ваші слова – сьогоднішній подарунок!”
Комплімент: „У тебе відмінна кімната. Тобі, напевно, дуже приємно прокидатися в
такому чудовому місці”. Відповідь: „Спасибі. Я спеціально намагалася створити тут таку атмосферу”.
Запитання для самоконтролю:
1. Які питання називають закритими, які - відкритими?
2. Чи правильно вважати, що комплімент, лестощі й похвала – це одне й те
саме? Обґрунтуйте думку.
3.Назвіть принципи компліментів.
4. Чи можна ігнорувати комплімент?
5. Які правила компліменту Ви запам’ятали?
6. Перерахуйте види компліментів.
7. Чи вважаєте Ви, що неправильна відповідь на комплімент буде порушенням
правил мовленнєвого етикету.
Висновки
У розділі розкрито основні правила, принципи та ознаки компліменту;
установлено етичні засади компліменту: Навіщо говорити компліменти?, Як часто
говорити компліменти?, Яким має бути комплімент?, Які принципи компліменту
існують. Окремо проаналізовані проблеми, пов’язані з відповіддю на комплімент,
яка може сприяти успішності ділового спілкування або гальмувати його.
Для зворотнього зв'язку: annacherkay@ gmail.com
До побачення.
Комментариев нет:
Отправить комментарий