Страницы

 Доброго дня учні групи   АКП-36, ми продовжуємо роботу.  

Даю матеріали до уроків   №8, №9, які відповідно до розкладу відбудуться   17.02.2022 р., 22. 02.2022 р. 

Тема: Колектив підприємства торгівлі. Психологічні аспекти поведінки і спілкування на підприємстві торгівлі

 Завдання№1:  Опрацюйте матеріал лекції.

  Колектив підприємства торгівлі - це сукупність людей, які виконують певні професійні функції та об'єднані спільною метою діяльності.

         Успішна діяльність підприємства торгівлі великою мірою залежить від колективу, його працівників.

Колектив  кожного підприємства торгівлі, як і будь який колектив має свою структуру і організацію.

          З психологічного погляду колектив - це органічне поєднання формальних та неформальних, офіційних та неофіційних міжособистісних стосунків.

Працівників, пов’язаних між собою тільки формальними офіційними стосунками, називають трудовою групою. У процесі трудової діяльності в кожного члена колективу поступово формується певна думка про індивідуально - психологічні якості інших працівників, їхні здібності, темперамент, характер, звички, мрії тощо, яка визначає його ставлення до кожного з них і групи загалом. Так само і група оцінює особистість кожного працівника. Отже, кожний член колективу має не тільки формальні(посада, звання, освіта, стаж), а й неофіційні характеристики Сукупність цих характеристик визначає престиж працівника.

У кожному формальному колективі є групи людей, пов’язаних дружніми стосунками, спільністю поглядів, взаємними симпатіями тощо. Їх називають первинною групою. Такі групи мають своїх лідерів, які об’єднують людей навколо спільних переконань, позицій, поведінки. Лідер утримує роль ватажка, допоки має авторитет у групі, яка його підтримує. Такому лідеру не складно схилити групу до певної поведінки. Проте якщо такому ватажкові дати повноваження керівника, це може призвести до зникнення до нього довіри і взаєморозуміння.

         Колективи, в яких формальні й неформальні структури збігаються, здебільшого дружні, згуртовані, мають позитивний психологічний клімат і високу дисципліну. Від характеру стосунків між працівниками залежіть настрій кожного з них і успіх діяльності підприємства. Перевага неформальних стосунків - це формування зовсім іншої, додаткової системи взаємних  зобов’язань, правил поведінки, порушення яких буде не стільки порушенням службових обов’язків скільки виявом непорядності. Однак у неформальних стосунків є й певні недоліки. Перевага формальних стосунків - нейтральність, відсутність особистої зацікавленості, емоційного забарвлення. Однак емоційна нейтральність зовсім не заперечує  неформальних стосунків; вона означає, що особисті симпатії (а також, що важливіше, антипатії) не повинні виявлятись у спілкуванні ні з колегами, ні з підлеглими і за жодних умов не шкодити справі. Слід пам’ятати, що стосунки в колективі  - не лише запорука успішної професійної діяльності, а й чинник, що впливає на стан здоров’я. 

Завдання№2: за посиланням:  https://thepresentation.ru/filosofiya/psiholog%D1%96ya-trudovogo-kolektivu

Опрацюйте презентацію - лекцію на тему: «Психологія трудового колективу».

Завдання№3: на  питання сформулюйте відповіді  і  запишіть їх у зошити:

ПИТАННЯ:

1. Назвіть організаційні особливості структури трудового колективу.

2. Що об’єднує людей у неформальні групи?

3. Назвіть складові соціально-психологічного клімату.

4. Назвіть найважливіші ознаки позитивного соціально-психологічного клімату.

5. Назвіть стадії розвитку колективу.

6. Яким є лозунг сучасного менеджера?

7. Що означає слово «синергія»?

8. Для чого призначається менеджер за П. Друкером, теоретиком менеджменту?

 

Запам'ятайте !!! 

Декілька порад людині, яка прийшла до нового колективу:

*    Не поспішайте робити висновки, зауваження, висловлювати свою думку, особливо негативну;

*    Будьте тактовними, завбачливими, доброзичливими до всіх, хто працює разом з вами;

*    Не намагайтеся скоротити дистанцію у спілкуванні, але спрямуйте свої зусилля на засвоєння правил поведінки в цьому колективі;

*    Не нервуйте через те, що не зразу «вписалися» в колектив, намагайтеся зрозуміти поведінку людей, які вас оточують і свою особисту;

*    Намагайтеся йти від ділових контактів до неформальних і не зіпсувати їх, якщо неформальні відносини відразу встановити не вдається. Ваша доброзичливість, посмішка, добре слово, професіоналізм неодмінно допоможуть посісти гідне місцев новому колективі й уникнути непотрібних конфліктів.

 3. Запам’ятайте прийоми, що можуть викликати у співрозмовника симпатію й довіру до вас.

1. Термін "мовна поведінка" означає всю сукупність мовленнєвих дій і їх форм, що розглядаються насамперед у соціально-комунікативному аспекті. Для продавця -  це мовленнєві дії, за необхідності чинені їм у професійному діловому спілкуванні. Видатний лінгвіст Т. Р. Винокур писала, що "мовна поведінка постає як візитна картка людини в суспільстві". 

 Професія продавця сьогдодні вимагає особливого типу мовної поведінки.  це відкритість для контакту,   не протиставлення інтересів "покупця" і "продавця",   а прагнення до виявлення спільності інтересів і пошуку консенсусного рішення - ось основа мовної поведінки справжнього професіонала.

Центральним принципом мовної поведінки в діловому спілкуванні, таким чином, є принцип кооперації, що реалізується відповідно до теорії Р. П. Грайса в семи максимах (принципи поведінки):

максима такту;

максима великодушності;

максима релевантності висловлювання;

максима повноти інформації;

максима симпатії;

максима згоди;

максима скромності.

 2. Техніка професійного спілкування - це сукупність правил та прийомів (включаючи різноманітні засоби - просторові, мовні, фізичні та ін.), застосування яких забезпечує досягнення мети, вирішення конкретного службового завдання.  

Запитання для самоперевірки:

 1. Дайте визначення поняттю "мовна поведінка".

 

ІІ. На спілкування в торгівлі впливають чинники, що відрізняють його від спілкування в навчальному закладі, на виробництві, в побуті тощо. Так, короткочасність та випадковість більшості зустрічей покупця з продавцем призводять до того, що вони виступають один перед одним як знеособлені фігури. Проте, це не означає, що продавець і покупець зовсім не впливають один на одного. Швидше навпаки, і цей вплив не завжди позитивний.

Велике значення має також об’єктивна зустрічна спрямованість особистих інтересів покупця й продавця. Продавець зацікавлений отримати прибуток, продавши увесь товар, незалежно від його якості. Покупцеві ж потрібна конкретна річ, причому найкращого ґатунку, а продукти - найсвіжіші. Протилежна спрямованість особистих інтересів породжує взаємну недовіру.

Для покупців продавець є уособленням усієї системи виробництва, доставки і продажу товарів. Тому, якщо покупець чимось незадоволений, він усі претензії висловлює продавцеві, навіть якщо той  і не має до них безпосереднього відношення. До того ж продавці іноді вимушені спілкуватися з покупцями усупереч власному бажанню.

         Проте спілкування у торгівлі не обмежується лише негативними чинниками. Живе, емоційне, насичене спілкування дає продавцеві багато різних вражень, сприяє розвитку кмітливості, спостережливості, витримки, інших цінних якостей.  Воно дає почуття задоволення від праці, усвідомлення своєї значущості, потрібності людям. Якщо людина працює зацікавлено, натхненно, намагається виконувати свою роботу якнайкраще, вкладає в неї душу,  в неї зростає професійна майстерність, і позитивні моменти спілкування починають переважати над негативними. Спілкування з таким продавцем  завжди справляє на покупця позитивне враження.   

Запитання для самоперевірки:

1. В чому особливість спілкування в торгівлі?

2. Назвіть негативні, позитивні чинники спілкування в торгівлі.

ІІІ. Сучасні ділові люди при зустрічі обмінюються візитними картками і тільки після цього розпочинають бесіду. З якою метою вони це роблять? Напевно, щоб дізнатися «хто є хто» і відповідно до цього будувати стратегію і тактику розмови. Вихідні пункти, яким слід керуватися будуючи бесіду - це:

·        «Хто є хто». Це означає, що ваш статус і статус вашого співрозмовника мають бути оголошеними. Знання статусу вказує на потенційні можливості партнера і міру його визнання суспільством. Якщо статус партнера нижчий , о ваша поведінка, навіть на підсвідомому рівні буде домінантною,що надасть вам початкові ініціативи. Якщо статус партнера вищий, то ви скеруєте свої зусилля на досягнення паритетного становища.

·        «Місце зустрічі».  Найкраще, коли ділового партнера ви приймаєте у себе, оскільки рідні стіни надають вам впевненості і переваги. Якщо партнер запрошує вас на розмову до себе, то намагайтеся цього уникнути. Запросіть його до себе. Якщо вам цього зробити не вдасться, - домовтеся про зустріч на нейтральній території.

·        «Мета зустрічі». Важливо з’ясувати мету зустрічі. З психологічної точки зору  це означає зрозуміти,хто більше зацікавлений у розмові, тобто «кому це більше потрібно». Якщо вам, то спробуйте це приховати. Якщо партнерові - опосередкованими запитаннями з’ясуйте ступінь його зацікавленості і домагайтеся вигідніших для вас умов.

 

Прийоми, що можуть викликати у співрозмовника

симпатію і довіру до вас

 

*    Під час бесіди звертайте увагу на всі позитивні якості партнера й говоріть йому про них, дещо перебільшуючи. Проте не занадто, бо в нього можуть виникнути дві реакції:

·        Він зрозуміє, що ви вважаєте його статус вищим за ваш і почне домінувати в розмові;

·        Запідозрить, що ви з ним не щирі ы хочете приспати його пильність.

*    Підвищіть свої вимоги до  розумної межі, тобто поставте жорсткіші початкові умови. Ви матимете запланований простір для «відступу», а ваш партнер буде щасливим від своєї маленької перемоги.

*    Критикуйте в позиції партнера тільки ті моменти, які можуть зашкодити вашим намірам у досягненні успіху. Якщо вам щось не подобається, але воно не зачіпає ваших інтересів, не показуйте цього. Зберігайте нейтральний вираз обличчя, уважно слухайте і кивайте головою.

*    Під час розмови намагайтесь уникати слів, які характеризують крайні смислові та емоційні полюси, наприклад: «Я абсолютно впевнений», «Я стовідсотково гарантую», «Ви - негідник»,»От добре!» та ін..

*    Дайте можливість своєму партнерові зберегти свою гідність, тобто показуйте, своєю поведінкою, що ваші аргументи були переконливішими, що ви маєте над партнером ділову чи моральну перевагу.

*    Не «грюкайте дверима!». Інакше кажучи, якщо індивідуальна ділова бесіда не мала успіху  вбудь якому випадку з гідністю  спрійміть свою поразку й розійдіться з партнером по-дружньому. В такому разі ви залишаєте за собою можливість ще раз вийти з ним на контакт. Ваша репутація збережеться, а майбутнє покаже, виграли ви чи програли.

Для зворотнього зв'язку: annacherkay@gmail.com


До побачення,  залишайтеся здоровими. Бережіть себе!

 

 


Комментариев нет:

Отправить комментарий