Страницы

 

 Доброго дня, дорогі учні груп АК-34, АК-35! 
        Даю матеріали до уроків №15, №16 із  курсу "Культура добросусідства", які відповідно до розкладу відбудуться 07.02.2022 р. 
Тема. Гідність та права людини. Який зв’язок існує між людською гідністю та правами людини? 

Мета нашого уроку: отримати   уявлення про: основні цінності, що лежать в основі прав людини, і про те, який шлях подолало людство для їхнього забезпечення та реалізації,   зрозуміти, чому захист прав людини важливий для кожного і кожної з нас.
Завдання: Опрацювавши матеріал лекції, ви маєте уміти пояснювати поняття: людська гідність, рівність, рівноправність, дискримінація, цінності прав людини.
-               наводити приклади зв'язку людської гідності і прав людини ;
-                  висловлювати власну думку щодо загальнолюдських цінностей, які відображені у правах людини. Підготуватися до флешмобу. 
  
-  Які почуття викликають у вас наведені нижче рядки? Що підкреслює поет уживаючи прикметник «гідний»?

 

Народе мій,
яких пісень ти гідний,
якої слави гідний на землі!
(Микола Гірник, український поет і перекладач)
   -      Як ви гадаєте, чому події зими 2013–2014 років називають «Революцією гідності»?
      Відповідно до Указу Президента України № 877/2014 «Про День Гідності і Свободи» від 13.11.2014, цю пам’ятну дату упроваджено «з метою утвердження в Україні ідеалів свободи і демократії, збереження та донесення до сучасного і майбутніх поколінь об’єктивної інформації про доленосні події в Україні початку ХХІ століття».
    Як ви розумієте зміст і значення Дня Гідності і Свободи для громадян України?

           -   Як ви гадаєте, чи можна захистити демократичні цінності лише запровадженням офіційного дня їхнього відзначення? Обґрунтуйте свою думку.

            -   Що, на вашу думку, потрібно зробити, щоб у свідомості людини та суспільному житті запанували цінності гідності та свободи?

       -   Як ви вважаєте, що таке людська гідність?

Лекція:
Робота з поняттям.   Існує безліч визначень до поняття «гідність». Пропоную ознайомитися з ними.
     Кожна людина певним чином сприймає, усвідомлює себе, знає свої особисті якості. Кожному цікаво, як сприймають його інші, й хочеться, щоби самосприймання збігалося з думкою інших.
    Почуття гідності — самовідчуття (і пов’язана з цим поведінка) людини, яка високо оцінює власні соціальні можливості та свою суспільну цінність.
    Людина з почуттям власної гідності вимоглива і до себе, й до інших. Гідність формує людину, впевнену у власних силах, у своїх справах і вчинках. Зрештою, людина досягає гармонії власного «Я» із зовнішньою позитивною оцінкою суспільства. Така гармонія зумовлює відчуття щастя й наповненості життя. Гідність окрилює людину, змушує її ставити нові цілі та досягати вищих результатів, визначає особистісний ріст і розвиток.
    Людська гідність — це сукупність моральних, світоглядних, професійних якостей людини, які дають їй підстави для самоповаги і для усвідомлення своєї суспільної цінності.
    Гідність — це морально-етична цінність, що позначає самоусвідомлення та самоповагу людської особистості. Гідність — невід’ємна частина особистості.
Близькою до «гідності» категорією, що також відображає моральну цінність особистості, є «честь». Близькі за значенням, вони, проте, мають важливі смислові відмінності. Честь як моральний феномен — це передусім зовнішнє суспільне визнання і схвалення вчинків людини, її досягнень, що виявляється в репутації, авторитеті, славі. Тому почуття честі, внутрішньо властиве особистості, пов’язане з прагненням домогтися високої оцінки з боку інших, похвали, популярності.
    Гідність дозволяє людині відчувати себе потрібною і корисною суспільству. Як моральна категорія гідність — основна цінність, що передбачає шанобливе ставлення особистості до себе і, як наслідок, до інших, тому що повага до інших — це один із проявів цієї якості.

  Людська гідність — це цінність, яка визначає самодостатність людини, можливість реалізовувати власний потенціал.

 Суспільство гідних людей — це мета розвитку кожної держави. У суспільному житті гідність людини має свій прояв — виконувати відповідально доручену роботу, почуття патріотизму; обов’язок щодо своєї держави, обов’язок перед батьками, дітьми якісно виконуватиме тільки людина, яка має почуття власної гідності.
    


 -Яким чином людська гідність стосується прав людини? 
Робота з документом. Загальна Декларація прав людини,  прийнята Генеральною Асамблеєю ООН 10 грудня 1948 року в Паризькому палаці Шайо. Декларація стала результатом безпосереднього досвіду Другої світової війни і представляє перше глобальне вираження невід'ємних прав, які мають усі люди. 
"Беручи до уваги, що визнання гідності, яка властива всім членам людської сім’ї, і рівних та невід’ємних їх прав є основою свободи, справедливості та загального миру; і
беручи до уваги, що зневажання і нехтування правами людини призвели до варварських актів, які обурюють совість людства, і що створення такого світу, в якому люди будуть мати свободу слова і переконань і будуть вільні від страху і нужди, проголошено як високе прагнення людей; і беручи до уваги, що необхідно, щоб права людини охоронялися верховенством права з метою забезпечення того, щоб людина не була змушена вдаватися як до останнього засобу до повстання проти тиранії і гноблення; і беручи до уваги, що необхідно сприяти розвиткові дружніх відносин між народами; і беручи до уваги, що народи Об’єднаних Націй підтвердили в Статуті свою віру в фундаментальні права людини, в гідність і цінність людської особи і в рівноправність чоловіків і жінок та вирішили сприяти соціальному прогресові і поліпшенню умов життя при більшій
свободі; і беручи до уваги, що держави-члени зобов’язались сприяти у співробітництві з Організацією Об’єднаних Націй загальній повазі і додержанню прав людини і основних свобод; і беручи до уваги, що загальне розуміння характеру цих прав і свобод має величезне значення для повного виконання цього зобов’язання;
ГЕНЕРАЛЬНА АСАМБЛЕЯ проголошує ЦЮ ЗАГАЛЬНУ ДЕКЛАРАЦІЮ ПРАВ ЛЮДИНИ як завдання, до виконання якого повинні прагнути всі народи і всі держави з тим, щоб кожна людина і кожний орган суспільства, завжди маючи на увазі цю Декларацію, прагнули шляхом освіти сприяти поважанню цих прав і свобод і забезпеченню, шляхом національних і міжнародних прогресивних заходів, загального і ефективного визнання і здійснення їх як серед народів держав-членів Організації, так і серед народів територій, що
перебувають під їх юрисдикцією.
Стаття 1.
    Всі  люди  народжуються  вільними  і  рівними  у  своїй  гідності та правах. Вони наділені розумом і совістю і повинні діяти у відношенні один до одного в дусі братерства.

 Також в названому докцументі сказано про те, що кожен і кожна з нас володіє думками, почуттями, особистими якостями, а, отже, є цінністю завдяки своєму існуванню. Саме тому дуже важливо захищати людську гідність. Права людини є універсальними для представників усіх держав, релігій, культур, націй і вони захищають нас від неправомірних дій або бездіяльності, що принижують людську гідність. Незалежно від того, якою є людина: доросла чи дитина, чоловік чи жінка, здорова чи особа з інвалідністю, представляє ту чи іншу расу або релігію, багата чи бідна, усі користуються універсальними правами. Водночас права людини є індивідуальними і належать кожній людині, оскільки вона є особливою.

Подумайте, чи є тотожними поняття «рівність» і «рівноправність»?
- Категорії «рівність» і «рівноправність» — це не тотожні поняття, а тісно взаємопов’язані. Рівність є ширшим поняттям за рівноправність й включає останню. Конституційний принцип рівності особи складається з двох елементів: рівності прав, свобод і обов’язків (рівноправності) й рівності всіх перед законом і судом. Протилежним до поняття «рівність» є поняття «нерівність», тобто неоднакове ставлення до людей. Якщо це ставлення пов’язане з приналежністю людини до певної групи, меншини, то необґрунтоване обмеження прав і свобод людини називають дискримінацією.

Аналізуємо ситуацію. Ознайомтеся із запропонованими ситуаціями. Визначте, чи забезпечується у наведених ситуаціях принцип рівності. Поясніть свою думку.

Ситуація 1. Етнічна більшість громади міста вирішила, що ті, хто належить до меншини Х, зобов’язані жити в окремому районі населеного пункту. 

 Ситуація 2. Чоловікові відмовили у видачі водійських прав на підставі того, що він має поганий зір. 

Ситуація 3.  В оголошенні про працевлаштування в державну установу, що здійснює охорону правопорядку, сказано, що пріоритет надаватиметься чоловікам у віці до 25 років.

- В основі захисту людської гідності лежать принцип гуманізму. Гуманізм —
це система ідей і поглядів на людину як на найбільшу соціальну цінність,
створення умов для її повноцінного життя і фізичного та духовного розвитку.
Робота з таблицею:
Топ-10 ознак, за якими найчастіше дискримінують людей в України

 
-   Подумайте, чи стикались ви у своєму житті з випадками дискримінації. Якщо так, то що саме було її причиною?

 Узагальнення та систематизація знань:
Давайте підготуємося до флешмобу, який ми проведемо на першому уроці за очною формою навчання (!!!) зі слоганами:
«Я — людина і маю почуття людської гідності»,
«Ми з тобою особливі»,
«Я поважаю вашу гідність»,
Я проти дискримінації» ...  та іншими складеними вами після вивчення теми.
 Інструкція для проведення флешмобу:
Крок 1. Підготуйте слогани-фрази на аркушах А4.
Крок 2. Зробіть своє фото з однією чи декількома фразами на роздрукованих аркушах А4 або написаними від руки.
Крок 3. Підготуйте пояснення мети нашого  флешмобу та проханням підтримати вашу активну позицію.
             Підсумки уроку. Закінчить речення:
·        На цьому уроці я: 
« запам’ятав / запам’ятала…»;
·        « зрозумів / зрозуміла…»;
·        
« навчився/навчилася…»;
Домашнє завдання:
Опрацювати матеріали лекції  підготувати  фото-флешмоб.



До побачення. Для зворотнього зв'язку: annacherkay@gmail.com

  Залишайтесь здоровими! 

Комментариев нет:

Отправить комментарий