Страницы

 Доброго дня учні групи АКП-26! 

     Даю  матеріали до уроку №9, який відповідно до розкладу має   відбутися сьогодні, 27.10.2021 р.  

    


Тема:
 Гамлет - вічний образ світової літератури. Багатогранність шекспірівських характерів.  Розвиток зв'язного мовлення. 



Тема уроку:  Гамлет – вічний образ світової літератури. Проблема морального  вибору і вчинку.


                                                                                                                     „Назвіть мене яким завгодно інструментом, ви можете       
розладнати мене, але грати на мені не можна”

                                                                                                                                                                           В.Шекспір „Гамлет”

    Кохання, дружба, шлюб, стосунки дітей і батьків, війна і заколот усередині країни, сенс життя, духовна велич і ницість – таке коло тем, порушених у п’єсі. Проте вона має один драматичний стержень – це доля принца Гамлета.

Для сучасників „Гамлет” був драмою кривавої помсти, історією про те, як Датський принц помстився за вбивство свого батька – короля. Але час минав, змінювалося життя, відновлювалася культура, іншим став театр, смаки, уподобання. І „Гамлета” почали сприймати інакше.
    Створено трагедію 1601 р., минуло 2 століття і великий Гете побачив у Гамлеті не месника, а мислителя. За його словами, Гамлет – шляхетна, прекрасна людина, але не здатна виконати покладене на неї завдання. Так народився новий Гамлет – меланхолійний, бездіяльний. Згодом розуміння великої трагедії поглиблювалося. Стало зрозумілим, що головне тут – не у зовнішніх подіях, а в свідомості героя.
    В його душі розігруються драми не менш болісні і страшні, ніж ті, що відбуваються з різними дійовими особами п’єси. То хто ж він, Гамлет? Борець зі злом чи бездіяльний меланхолік?         Переможець чи переможений? Чому він вважається „вічним образом”свтової літератури? Відповідь на це проблемне питання ми повинні дати сьогодні.



 Поміркуйте:   
 -  чому, не дивлячись на те, що трагедія була написана у 1601р., її читають, вивчають  у всіх куточках нашої планети по сьогоднішній день?
 -  Ви бачили у своєму житті людей, лише з позитивними рисами або лише з негативними?
 -  Серед ваших друзів є такі, в яких є і те, і інше?
 - Чи завжди ви чинили так, як хотіли б ваші друзі, вчителі, батьки?
 -  Якби ви хотіли, щоб в такій ситуації до вас поставились оточуючі?



 Найголовніше для людини, коли складаються складні стосунки –розуміння. Саме у такій ситуації опинився і Гамлет. Його не зрозуміли матір, друзі, кохана, суспільство.
•    Як зрозуміли його ми?!
Запишіть у зошитах:
Вічні образи- це літературні образи, які за глибиною художнього узагальнення виходять за межі конкретних творів та зображеної в них історичної доби, містять у собі невичерпні можливрсті філософського осмислення буття (Прометей, Дон Кіхот, Дон Жуан, Фауст)

А це цікаво!


•    На честь Шекспіра названо кратер  на Меркурії.
•    Шекспір та  Сервіантес оба вмерли в 1616 році. 

Короткий зміст трагедії "Гамлет" (І-ІІІ акти)



Повернемося до тексту: 
•    А тепер перенесімося до Ельсінору. Тронна зала Ельсінорського палацу. Музика, пишність, краса. Всюди веселощі: відбувається весілля короля Клавдія та королеви Гертруди.
•    Яким ми бачимо Гамлета на весіллі матері? (Сумний, розчарований, спустошений, він оплакує смерть батька)
•    Але життя триває. Король помер — хай живе новий король! Такий закон життя. Саме про це Гамлету нагадують Клавдій та Гертруда.
•    То чому ж все — таки сумує герой? Чи тільки втрата батька спричиняє такий його стан? Що його бентежить? Чому він вважає матір грішницею? (Його бентежить квапливе весілля матері. Вона несе на собі моральний і християнський гріх: кровозмішання).
•    Гамлет на межі самогубства. Але самогубство за законами християнської моралі — великий гріх. Саме це і зупиняє Гамлета. Він у розпачі! А доля наносить новий удар. Він дізнається про обставини смерті батька.
•    За яких обставин це сталося? (Йому розповів привид )

•    І з’ясуємо, який наказ дає Привид Гамлету і про що попереджає?

•    Як принц сприймає слова Привида? (Вони його бентежать, він вирішує їх перевірити).
•    Навіщо Гамлет вдає із себе божевільного? (Лише блазень чи божевільний може відкрито звинувачувати у злочині короля).


 Виконайте завдання:    Розкрийте прихований зміст висловлювань „божевільного Гамлета”:
 .„Бути чесним у наші часи — це значить бути одним на десять тисяч”      (Гамлет критикує тогочасне суспільство, констатує знецінення високих ідеалів).
- Той, хто грає королів, буде в нас бажаним гостем.” ( Гамлет натякає на те, що Клавдій – не справжній король, яким був його батько. Це натяк на жахливу гру, що пронизує все суспільство).


Не забуваймо, що не Данія, не минуле, а тогочасна Англія стає об’єктом зображення Шекспіра. І сам Гамлет – не обмежений датський принц, охоплений жагою помсти, а сучасник Шекспіра, котрий переживав, як і він, боляче і безпорадно духовну деградацію суспільства й руйнацію гуманістичних ідей. Замок в Ельсінорі є моделлю світового зла. Гамлет це зрозумів, і мимоволі його особистий конфлікт, що пов’язаний з убивством батька, перетворюється на історичний конфлікт. Гамлет у розпачі, адже йому протистоїть не лише Клавдій, і навіть не зло Ельсінора, а світове зло. Перед Гамлетом постає питання: „Бути, чи не бути?”.

Звернімося до монологу Гамлета, що починається із запитання „Бути, чи не бути?”
Запишіть у зошитах:
Монолог ( грец. Mono - один, logos- слово ) – тривале, внутрішньо однорідне і зв’язне висловлювання, що належить одному суб’єктові та виражає його думки, свідомі чи підсвідомі переживання, рефлексії, почуття.


Монолог Гамлета "Бути чи не бути?"

(В даному монолозі йдеться про життя і смерть. „Бути чи не бути? ” для Гамлета – це жити або не жити. Жити таким життям, яким живуть у Данії він не може і не хоче. Це для нього – духовна смерть. Тому більш чесним він вважає смерть фізичну, яка є формою протесту проти брехливих законів світу.
•    Чому у кінці монологу Гамлет звертається до Офелії з проханням помолитися за нього?  Смерть для нього нічого не означає: „Вмерти – заснуть, не більше”, тому що для нього страшнішого є смерть духовна, життя, що перетворюється на повільне вмирання. Однак самогубство не схвалюється церквою. Тому Гамлет звертається до Офелії з проханням помолитися за нього, бо Бог не прийме молитву його, можливого самогубця).


Перепишіть  схему, яка відображає еволюцію внутрішнього стану героя протягом трагедії.
 

Zar1.jpeg


- Як бачимо, у душі Гамлета, протягом усієї трагедії, йде боротьба пристрастей.
- Перемогою можна назвати вчинок, вибір, здатність діяти, а також стан душі. Так було, є і буде! Отже, вчитися бути переможцем у житті потрібно з дитинства і у тих людей, кого вважаєте ідеалом і у літературних героїв.

 
„Шкала думок”.
•    Ким, на вашу думку, є Гамлет –переможцем чи переможеним?
Чи можна назвати образ Гамлета „вічним образом і чому”?
 

  Домашнє завдання.
Вивчити монолог „Бути чи не бути?” напам’ять.
 
Для зворотнього зв'язку: annacherkay@gmail.com

Комментариев нет:

Отправить комментарий