Дорогі учні,
карантин - це не канікули, тому продовжуємо навчатися дистанційно.
Я підготувала матеріали для опрацювання на урок, який, відповідно до розкладу, мав би відбутися 23.03.2020 - у групі АК-25; 25.03.2020 - у групах АК-24, АКОФ-27, АКП-26).
Підручник для учнів 2 курс
Отже, тема:
Артюр Рембо (1854 - 1891). «Голосівки», «Моя циганерія». Художнє новаторство А. Рембо. Поєднання рис імпресіонізму й символізму в сонеті «Голосівки». Образ ліричного героя у вірші «Моя циганерія», - запишіть у зошити.
Повтормо матеріал попереднього уроку за творчістю Поля Верлена.
Спробуйте скласти ґрона за творчістю П. Верлена:
1. — ознаки поезії митця;
2. — провідні мотиви лірики поета.
Очікуваний результат:
I варіант
IІ варіант
Занотуйте у робочі зошити:
Новий матеріал:
В якості епіграфа до нашого знайомства з поетом ми візьмемо слова самого Артюра Рембо: « Я – це хтось інший…» і французького поета-символіста Стефана Малларме «Творчий шлях Артюра Рембо – це безприцендентна пригода в історії мистецтва».
Серед визначних поетів французького символізму чи не найтрагічнішою є постать Артюра Рембо. Метеором увірвався він у літературу (почав ще в школі, та назавжди полишив поезію вже у 20-річному віці), але його творчість, гарячкова й відчайдушна, трагічна й енергійна, схвилювала сучасників та нащадків. «Ангелом і демоном» назвав письменника Поль Верлен, захоплюючись «стрімким польотом його поетичної фантазії, що ширяла в різних, подекуди суперечливих, сферах людського духу». Сам Рембо вважав себе бунтівником, котрий спромігся піднятись над своєю епохою і зазирнути «в небачені глибини особистого світу, з яким ніколи не може бути згоди, як і з людством».
Переглянте відеоролик «Рембо. Біблійний сюжет».
Спробуйте відчути, дорогі учні, цю «найшаленішу красу» віршів А.Рембо, спробуйте заглянути в душу поета, щоб глибше пізнати його асоціативний світ, його ставлення до мистецтва та життя.
Звернемося до підручника. Опрацюйте, будь ласка, матеріал на сторінках 216 - 220. Випишіть у робочі зошити тези відповідно до запропонованого плану:
Життєвий та творчий шлях А. Рембо.
План.
1. Сім’я А. Рембо.
2. Захоплення юного Рембо.
3. Перший період творчості.
4. Зустріч із П. Верленом
5. Непостійна і примхлива вдача поета. Пригоди і небезпеки.
Переглянемо за посиланням
https://youtu.be/g46IiV_ahIw - буктр «Голосівки» Рембо
Прослухайте за посиланням поезію. https://www.youtube.com/watch?v=myJqsSOh9ik
Вірш А. Рембо «Голосівки» відразу привернув увагу читачів і критиків, викликавши різні тлумачення. Багато літераторів вбачали в ньому розвиток думки Ш. Бодлера про «відповідності» між звуками, кольорами, запахами, людськими почуттями. Інші говорили, що в цьому вірші Рембо відобразив дитячі спогади про барвистий буквар, за яким його вчили читати. Існують і символічні прочитання твору. Але цей вірш, мабуть, залишиться найбільшою загадкою поета А. Рембо.
Завдання: Вдумливо прочитайте вірш:
Голосівки
А чорне, біле Е, червоне І, зелене
У, синє О, - про вас я нині б розповів;
А – чорний мух корсет, довкола смітників
Кружляння їх прудке, дзижчання тороплене;
Е – шатра в білій млі, списи льодовиків,
Ранкових випарів тремтіння незбагненне;
І – пурпур, крові струм, прекрасних уст шалене,
Сп’яніле каяття або нестримний гнів;
У – жмури на морях божественно - глибокі,
І спокій пасовищ, і зморщок мудрий спокій –
Печать присвячених алхімії ночей;
О – неземна Сурма, де скрито скрегіт гострий,
Мовчання Янголів, Світів безмовний простір,
Омега, блиск його фіалкових Очей. -
Занотуйте у робочі зошити:
· жанр твору - сонет.
· Сонет Рембо відрізняється від усіх інших творів подібного жанру тим, що А.Рембо відкриває строгість у виборі теми сонету, стриманість форми, чіткість ритму. Його сонет побудований як низка асоціацій ліричного героя.
· новизна твору полягає в тому, що А. Рембо пропонує нове поетичне бачення, коли поєднуються звуки і кольори в одне ціле, душевний стан природи і людини, земне і божественне.
Зверніть увагу!!!
«Кольоровий сонет» - поезія пошуку, Рембо шукає можливість узгодити лірику з живописом, малюнок з ритмом вірша. Відповідно до своєї естетичної задачі «говорити про неясне неясно» Рембо порівнює звукові ряди з образами, які йому приходять у голову, водночасно музично, гармонійно створюючи поезію з несподівано сміливими образами.
Таблицю занотуйте у робочі зошити. Власні асоціації запишіть у останній колонці:
Голосний
звук
|
Колір, який асоціативно виникає у поета під впливом звуку
|
Образи, які виникають у поета під впливом звуку і кольору
|
Образи, які виникають під впливом звуку, кольору, поетових образів
|
Мої власні асоціації
| |||
Зорові
|
Звукові
|
Абстрактні
| |||||
А
|
Чорний
|
Мухи, корсет,
смітники,
кружляння
|
Дзижчання
|
Хаос, бруд,
розпад, темрява, смерть
| |||
Є
|
Білий
|
Шатра, біла мла, списи льодовиків, туман, тремтіння
|
Світанок, народження, чистота, німота, самотність
| ||||
І
|
Червоний
|
Крові струм, вуста прекрасні
|
Каяття, гнів
|
Життя, Пристрасті
| |||
У
|
Зелений
|
Жмури на морі, глибини,
пасовища, зморшки, алхімія
|
Спокій, мудрість
| ||||
О
|
Синій
|
Безмовний
простір, омега,
блиск фіалкових
очей
|
Неземна сурма,
мовчання янголів
|
Безмовний
простір,
омега
|
Рай,
безкінечність, Бог
|
У вірші А.Рембо «Голосівки» подана асоціативно-чуттєва картина Всесвіту. Як і більшість віршів поета, «Голосівки» мають безліч трактувань. Одне з них, наприклад, пропонує розглядати вірш як символічну картину людського буття: від темряви (чорний колір А) до світла (білий колір Е), через бурхливі пристрасті (червоний колір І) до мудрості (зелений колір У) і пізнання таємниці Всесвіту (синій колір О).
Експерименти поета.
У «Голосівках» поет шукав нову мову поезії. Він писав: «Я винайшов колір голосних! Я погодив форму і плин кожної приголосної і тішив себе надією за допомогою інстинктивних ритмів винайти таке поетичне слово, яке рано чи пізно буде доступне всім почуттям. Я зберігав тлумачення. Спочатку це було навчання. Я записував безгоміння ночі. Я занотовував невимовне. Я фіксував запаморочення».
Це дуже цікаво!! Переглянте відеоролик «Світ символів».
Експерименти А.Рембо були продовжені наступними поколіннями символістів, які шукали таємничого змісту в царині звуків і дивовижних образів.
Прослухайте вірш: «Моя циганерія» за посиланням: https://www.youtube.com/watch?v=csi_RhQCwv45.
Прочитайте вірш «Моя циганерія». Подумаємо:
1. Чому поезія має таку назву?
2. На які особливості краєвиду звертає увагу ліричний герой? Який настрій вони створюють?
3. Із ким ліричний герой порівнює Природу? Яку роль вона відіграє у духовних пошуках?
4. Які асоціації виникли у вас під час аналізу цього твору?
Занотуйте у робочі зошити:
Риси символізму в ліриці А. Рембо:
· ліризм (переживання, настрої);
· мелодика (музичність);
· символ – уявлення поета про світ;
· сугестія (навіювання);
· синестезія (одночасне відчуття);
· фантасмагорія (маячні видіння);
· рефлексія (емоційне осмислення автором власних переживань).
Загадку поезії Рембо й досі не розгадано. Таємничим є не тільки його відхід від мистецтва, а й те, що за короткий період творчості він став цілою епохою в літературі. Деякі сучасні дослідники вважають, що поет наблизився у своїх експериментах зі словом до крайньої межі, за якою побачив лише порожнечу. Він намагався писати, але вже не міг віднайти сенс поетичної творчості. Можливо, саме ви в майбутньому розгадаєте загадку творчості й життя Артюра Рембо.
ü Творчість Артюра Рембо привернула увагу українських поетів. Значний інтерес до неї виявили Юрій Клен, Василь Бобринський, Ліна Костенко)
Прочитайте поезію Ліни Костенко «Хлопчичок прийшов із Шарлевілю»
***
Хлопчичок прийшов із Шарлевілю
О Парижу, це малий Рембо.
Не доводь його до божевілля,
постарайся вберегти або
хоч принаймні пожалій, щоб вижив.
Грубіян? Пробач переросте.
Він не може звикнуть до принижень,
може, він скажений через те.
Він нестерпний? Дами і добродії!
Етику порушив, етикет?
Не доводьте дійсність до пародії,
вам нічого, але ж він поет!
Серед вас, чужих і бородатих,
може, йому снився Лангедок.
Я насміюсь тільки нагадати,
що його сімнадцятий годок!
Сни у нього ще не чорно-білі,
серце ще обурене на цвіль!
Хлопчичок прийшов із Шарлевілю,
Мученик вернувся в Шарлевіль.
Ліна Костенко
Дорогі учні, ми кожного дня задумуємося над нашим життям. Яке воно? Що чекає нас попереду? Чи зможе кожен з нас подолати тривоги, перешкоди, невдачі?
Читаєш рядки поезій, і постає життя: в одних – барвисте, в інших – тривожне, але разом з тим поезія кличе задуматися над своїм місцем у суспільстві, над духовним і творчим потенціалом кожної особистості.
І пам’ятаймо, ми – мандрівники у цьому світі. Як мерехтливі зірочки, спалахуємо в час, даний нам Богом, щоб знайти себе серед буденності, запалити іскру духовності в своєму серці, реалізувати свої творчі можливості. Тож де б ви не були, де б не мандрував ваш корабель, за будь-якої погоди шукайте сонце в саміх собі.
Домашнє завдання.
Для всіх: - підготуватися до контрольної тестової роботи роботи за темою «Модернізм як літературно-мистецький напрям к.ХІХ - п.ХХ ст..Відомості про життєвий та творчий шлях Ш. Бодлера, П. Верлена, А. Рембо»;
- вивчити напам'ять вірш за вибором одного з поетів.
Для охочих: проілюструвати вірш «Голосівки».
До побачення, працюйте сумлінно.
Для зворотнього зв'язку: annacherkay@gmail.com
Комментариев нет:
Отправить комментарий