Доброго дня учні групи АКП - 36!
Пропоную матеріали до уроку № 26 із «Зарубіжної літератури», який відповідно до розкладу занять відбудеться 09.04.2021 р.
Тема: Символіка
образів у повісті Є.М. Хемінгуєя «Старий і
море». (Риба, море, рибалка, хлопчик …). Образ Сантьяго. Ознаки притчи у творі
«Сила книжок Хемінгуея в чудній і вимогливій людяності. У нього свій світ. Його книжки не розслаблюють, атмосферу в них навіть не назвеш похмурою, бо їм притаманна напружена радість боротьби, боротьби за людину, яку можна вбити, але не можна здолати», - пише дослідник творчості письменника Д.Затонський.
Сьогодні ми спробуємо розгадати «таємницю» повісті «Старий і море», розкрити її високий гуманістичний пафос, дати відповідь на питання, про що ця повість, про двобій людини і риби, чи про гармонію людини і природи, про силу чи безсилля людини, про людську мудрість чи про людське безумство, про самотність людини в світі природи і в суспільстві чи в невидимих зв’язках, що існують між людьми та природою?
Історія створення повісті «Старий і море»
«Я знаю лише те, що бачив»,- стверджував Хемінгуей. Події, описані в
повісті, тісно пов’язані з життям Хемінгуея, який добре знав побут простих
рибалок і сам частенько виходив в море.
Ще в 1930 році письменник під час
полювання на велику рибу висловив своєму другу редактору Максу Паркінсу думку
про те, що виношує сюжет нового твору, але не береться за нього, оскільки до
кінця не зрозумів співвідношення таких понять, як людина і природа.
У 1936 році письменник опублікував нарис. На голубій хвилі, в якому
розповів про випадок на морі, коли старий рибалка зловив великого марліна, але
не зміг захистити його від морських хижаків, тому плакав, як дитина, і майже
збожеволів від втрати і образи.
Півтора десятка років потому Е.Хемінгуей, живучи на Кубі, близько
познайомився із рибальськими сім’ями, зрозумів те співвідношення речей, про яке
замислювався сам. Хотілося передати читачам такий досвід, який ніхто ніколи не
передавав. Назва твору мала інші варіанти – «Людська гідність», «Море в житті»
та у листі до видавця несподівано з’явилося: «Старий і море».
Хемінгуей знайшов по-справжньому позитивного героя, якому ніколи не були
властиві ні внутрішні рефлексії (емоційне осмислення власних переживань,
роздуми над динамікою власного стану), ні бажання втекти від трагічного світу.
У старого рибалки обличчя пооране зморшками, долоні посічені морем і працею,
але збереглися могутні плечі, веселі очі людини, що не скоряється, і повне
надії на майбутнє серце.
Сюжетно-композиційні особливості твору
Експозиція – знайомство з
головними героями повісті Сантьяго і Маноліном.
Зав’язка – старий збирається
вийти в море, щоб зловити велику рибу.
Розвиток дії – пригоди старого у
відкритому морі, змагання з рибою.
Кульмінація – перемога рибалки
над рибою; боротьба з акулами.
Розв’язка – повернення
Сантьяго в селище.
Особливості жанру твору
Перед нами – повість-притча. Притча – алегоричний твір
повчального характеру, насичений моральним та філософським змістом та
символічними образами.
Опорна схема
«Старий і море» має філософсько-символічний зміст,
автор порушує загальнолюдські проблеми:
- Як треба жити?
- Як бути людиною?
- Як ставитись до
природи?
- Як знайти свій сенс
буття?
- Як сприймати
поразки?
Твір має повчальний характер. Хемінгуей утверджував
високу гуманістичні ідеї, важливі для всього людства.
Найважливіше – ховає
у підтексті – внутрішній додатковий зміст, висловлення почуття, думки, які
вкладаються в тексті. Це «ефект айсберга», розрахунок на домисли читача.
Е.Хемінгуей говорив: «Літературна
творчість нагадує мені айсберг. Видно лише сьому частину того, що знаходиться у
воді».
Завдання№1. Прослухайте уривки з твору:
Завдання№2: Перегляньте відео: «Старий і море». В зошити випишіть основні факти:
Завдання№3: Перегляньте буктрейлери до повісті - притчи Е.Хемінгуея «Старий і
море»:
Домашнє завданя: Спобуйте створити власний буктрейлер до повісті -притчи Э.М. Хемінгуея Старий і море».
До побачення.
Бережіть себе. Для зворотнього зв'язку: annacherkay@ gmail.com
Комментариев нет:
Отправить комментарий