Доброго дня, учні груп АК-34, АК-35!
Даю
матеріали до уроку із професійної етики і основ психології
№ 13, який
відповідно до розкладу відбудеться у групах:
АК - 34
- 15.01.2021 р.;
АК - 35 - 15.01.2021 р.
Тема: Тактичні прийоми поводження в гострих конфліктних ситуаціях. Шляхи розв’язання суперечок
Завдання: Опрацювати лекцію. Тези виписати у зошити.
Отже, нам вже відомо, що конфлікт – це зіткнення протилежно направлених цілей або
способів їхнього досягнення, позицій, точок зору, інтересів чи переконань. Він
може виникати як в свідомості однієї людини, так і між кількома особами чи
групами осіб.
Вважається, що конфліктів краще уникати, або одразу ж розв’язувати. Але насправді, конфлікт є також і ресурсом, який допомагає переоцінювати ситуації та розвиватися, як окремій особистості, так і колективу.
Так, психолог - конфліктолог У. Лінкольн визначив
два різновиди конфлікту з точки зору його впливу на нас – «корисний» та
«негативний», провідними вченими конфліктологами визначено ознаки конфлікту, а
саме:
Ознаки корисного впливу конфлікту:
- Він
прискорює процес самоусвідомлення.
- Під
його впливом проявляються, переусвідомлюються та затверджуються цінності
учасників.
-
Приводить до відкритого об’єднання однодумців або ж сприяє усвідомленню певної
неформальної спільності (може виявити, що інші мають схожі інтереси та цілі –
так виникають неформальні союзи).
-
Допомагає безпечно й конструктивно проявити емоції, розрядити атмосферу в
колективі; посуває на другий план несуттєві конфлікти.
-
Сприяє розподілу пріоритетів.
-
Звертає увагу на незадоволення/неприйняття певних ідей та на ті пропозиції, які
потребують обговорень і доопрацювань.
- Стає
поштовхом до появи нових або тісніших зв’язків/робочих контактів з іншими
людьми та групами.
-
Стимулює розробку способів і систем справедливого запобігання та розв’язання
конфліктів
Ознаки негативного впливу конфлікту:
- Він
загрожує заявленим інтересам сторін чи соціальній системі, яка забезпечує рівні
права та стабільність.
-
Перешкоджає швидкому здійсненню змін. Призводить до втрати підтримки головної
ідеї, цілей тощо.
- Не
дозволяє прийняти зважене рішення, натомість веде до швидких необдуманих дій.
-
Підриває довіру людей одне до одного; викликає роз’єднання колективу.
- Має
тенденцію до затягування, розширення та поглиблення.
-
Кардинально міняє ключові пріоритети, що загрожує основним інтересам сторін.
Якщо в колективі переважають конфлікти з негативним (деструктивним)
впливом, вони можуть перекреслити всі хороші наміри колетиву та перешкодити досягненню результатів.
Психологи виділяють 5 стратегій поведінки у конфлікті:
суперництво, співробітництво, компроміс, уникнення та поступливість:
Конкуренція –
це суперництво, відкрита боротьба
та відстоювання своїх інтересів, хай навіть і за рахунок інтересів іншого.
Пристосування –
зміна своєї позиції/поведінки, відмова від своїх інтересів на користь інтересів
іншого.
Уникнення – свідома
«втеча» від конфлікту, намагання вийти з ситуації, не вирішуючи її.
Компроміс – урегулювання
протиріч шляхом взаємних поступок обох сторін.
Співробітництво –
пошук рішення, яке б максимально задовольнило інтереси обох сторін.
Звісно, найбільш конструктивними способами поведінки в конфлікті є співробітництво та компроміс. Але інші стратегії поведінки також можуть бути доречними у певних ситуаціях. Якщо вони стають свідомою стратегією поведінки учасників конфлікту.
Наприклад, якщо конфлікт уже розгорівся і є дуже болючим для учасників, краще обрати стратегію тимчасового уникнення. Тобто учасники мають розійтися, попередньо визначивши час, коли вони повернуться та в спокійнішій атмосфері вислухають аргументи одне одного.
Стратегія пристосування може бути доречною,
коли існує певна вища мета/інтерес/ціль команди, заради якої варто поступитися
своїми власними інтересами.
Також без ситуації «здорового суперництва» не
обійтися тоді, коли у вас є дві чи кілька команд, або конкурс, де перемогти має
найбільш здібний/швидкий/вмілий , талановитий, кваліфікований.
Завдяки спільному обговоренню конструктивних
способів вирішення конфліктів, працывники колективу зможуть краще зрозуміти себе, свої сильні та
слабкі сторони у конфлікті та працювати над самовдосконаленням.
конфліктологів існують досить прості, але
ефективні правила поведінки, за допомогою яких ви зможете попередити або не
провокувати конфлікт:
- при поганому настрої чи в момент роздратування обмежте спілкування;
- якщо відчуваєте, що зустріч із людиною чи ситуація можуть викликати у вас
роздратування, завчасно підготуйтесь до такого контакту;
- керуйтеся здоровим глуздом і завжди обирайте розумну лінію поведінки;
- ваші слова та дії мають бути правомірними і зрозумілими для оточуючих;
- не прагніть принизити співбесідника, бо в цьому випадку дуже велика
ймовірність отримати зворотну реакцію;
- не наполягайте на тому, чого людина безсумнівно не може виконати;
- розвивайте емпатію – здатність зрозуміти емоційний стан іншої людини за
допомогою співпереживання; вміння прислухатися та відчути внутрішній світ
іншого.
Якщо у колективі переважають люди з
високим рівнем емпатії, вони створюють дружню атмосферу, що допомагає
розв’язувати конфлікти конструктивно. І одне з завдань викладача – мотивувати
студентів прислухатися до потреб інших членів групи, розвиваючи таким чином
їхню здатність до емпатії.
Найбільш типова форма ексцесів, що сигналізують
про конфлікт, - взаємна лайка, яка сама себе живить: різке слово викликає
грубість у відповідь, докір - стимулює відповідну реакцію, але вже на іншому
рівні, більш експресивно.
Щоб не втягнутись у конфліктну ситуацію, будьте підкреслено спокійні:
тримайтесь упевнено, говоріть стримано і владно, уникайте багатослів'я,
дивіться співбесіднику в очі. Витримка не принижує вашого авторитету, а надто
емоційна реакція - є демонстрацією слабкості та невпевненості у своїй правоті.
Домашнє завдання:
Дайте аргументовану відповідь:
- Який зі способів подолання конфліктів є найбільш
ефективним?
Комментариев нет:
Отправить комментарий