Страницы

 

Доброго дня, учні груп АК-34, АК-35!

Даю матеріали до уроку із професійної етики і основ психології  

№ 13,    який відповідно до розкладу відбудеться у групах:

АК - 34 - 15.01.2021 р.;

АК - 35 - 15.01.2021 р.

Тема: Тактичні прийоми поводження в гострих конфліктних ситуаціях. Шляхи розв’язання суперечок

Завдання: Опрацювати лекцію. Тези виписати у зошити. 

 Отже, нам вже відомо, що конфлікт це зіткнення протилежно направлених цілей або способів їхнього досягнення, позицій, точок зору, інтересів чи переконань. Він може виникати як в свідомості однієї людини, так і між кількома особами чи групами осіб. 

Вважається, що конфліктів краще уникати, або одразу ж розв’язувати. Але насправді, конфлікт є також і ресурсом, який допомагає переоцінювати ситуації та розвиватися, як окремій особистості, так і колективу.

Так, психолог - конфліктолог У. Лінкольн визначив два різновиди конфлікту з точки зору його впливу на нас – «корисний» та «негативний», провідними вченими конфліктологами визначено ознаки конфлікту, а саме:

Ознаки корисного впливу конфлікту:

- Він прискорює процес самоусвідомлення.

- Під його впливом проявляються, переусвідомлюються та затверджуються цінності учасників.

- Приводить до відкритого об’єднання однодумців або ж сприяє усвідомленню певної неформальної спільності (може виявити, що інші мають схожі інтереси та цілі – так виникають неформальні союзи).

- Допомагає безпечно й конструктивно проявити емоції, розрядити атмосферу в колективі; посуває на другий план несуттєві конфлікти.

- Сприяє розподілу пріоритетів.

- Звертає увагу на незадоволення/неприйняття певних ідей та на ті пропозиції, які потребують обговорень і доопрацювань.

- Стає поштовхом до появи нових або тісніших зв’язків/робочих контактів з іншими людьми та групами.

- Стимулює розробку способів і систем справедливого запобігання та розв’язання конфліктів

Ознаки негативного впливу конфлікту:

- Він загрожує заявленим інтересам сторін чи соціальній системі, яка забезпечує рівні права та стабільність.

- Перешкоджає швидкому здійсненню змін. Призводить до втрати підтримки головної ідеї, цілей тощо.

- Не дозволяє прийняти зважене рішення, натомість веде до швидких необдуманих дій.

- Підриває довіру людей одне до одного; викликає роз’єднання колективу.

- Має тенденцію до затягування, розширення та поглиблення.

- Кардинально міняє ключові пріоритети, що загрожує основним інтересам сторін.


   
Якщо в колективі переважають конфлікти з негативним (деструктивним) впливом, вони можуть перекреслити всі хороші наміри колетиву  та перешкодити досягненню результатів.

Психологи виділяють  5 стратегій поведінки у конфлікті: суперництво, співробітництво, компроміс, уникнення та поступливість:

 Конкуренція – це суперництво, відкрита боротьба та відстоювання своїх інтересів, хай навіть і за рахунок інтересів іншого.

Пристосування – зміна своєї позиції/поведінки, відмова від своїх інтересів на користь інтересів іншого.

Уникнення – свідома «втеча» від конфлікту, намагання вийти з ситуації, не вирішуючи її.

Компроміс урегулювання протиріч шляхом взаємних поступок обох сторін.

Співробітництво – пошук рішення, яке б максимально задовольнило інтереси обох сторін.

Звісно, найбільш конструктивними способами поведінки в конфлікті є співробітництво та компроміс. Але інші стратегії поведінки також можуть бути доречними у певних ситуаціях. Якщо вони стають свідомою стратегією поведінки учасників конфлікту.  

Наприклад, якщо конфлікт уже розгорівся і є дуже болючим для учасників, краще обрати стратегію тимчасового уникнення. Тобто учасники  мають розійтися, попередньо визначивши час, коли вони повернуться та в спокійнішій атмосфері вислухають аргументи одне одного.

Стратегія пристосування може бути доречною, коли існує певна вища мета/інтерес/ціль команди, заради якої варто поступитися своїми власними інтересами.  

Також без ситуації «здорового суперництва» не обійтися тоді, коли у вас є дві чи кілька команд, або конкурс, де перемогти має найбільш здібний/швидкий/вмілий , талановитий, кваліфікований.  

Завдяки спільному обговоренню конструктивних способів вирішення конфліктів, працывники колективу  зможуть краще зрозуміти себе, свої сильні та слабкі сторони у конфлікті та працювати над самовдосконаленням.  

 

конфліктологів існують досить прості, але ефективні правила поведінки, за допомогою яких ви зможете попередити або не провокувати конфлікт:

- при поганому настрої чи в момент роздратування обмежте спілкування;

- якщо відчуваєте, що зустріч із людиною чи ситуація можуть викликати у вас роздратування, завчасно підготуйтесь до такого контакту;

- керуйтеся здоровим глуздом і завжди обирайте розумну лінію поведінки;

- ваші слова та дії мають бути правомірними і зрозумілими для оточуючих;

- не прагніть принизити співбесідника, бо в цьому випадку дуже велика ймовірність отримати зворотну реакцію;

-  не наполягайте на тому, чого людина безсумнівно не може виконати;

- розвивайте емпатію – здатність зрозуміти емоційний стан іншої людини за допомогою співпереживання; вміння прислухатися та відчути внутрішній світ іншого.

Якщо у колективі  переважають люди  з високим рівнем емпатії, вони створюють дружню атмосферу, що допомагає розв’язувати конфлікти конструктивно. І одне з завдань викладача – мотивувати студентів прислухатися до потреб інших членів групи, розвиваючи таким чином їхню здатність до емпатії.

Найбільш типова форма ексцесів, що сигналізують про конфлікт, - взаємна лайка, яка сама себе живить: різке слово викликає грубість у відповідь, докір - стимулює відповідну реакцію, але вже на іншому рівні, більш експресивно.

Щоб не втягнутись у конфліктну ситуацію, будьте підкреслено спокійні: тримайтесь упевнено, говоріть стримано і владно, уникайте багатослів'я, дивіться співбесіднику в очі. Витримка не принижує вашого авторитету, а надто емоційна реакція - є демонстрацією слабкості та невпевненості у своїй правоті.

 


Домашнє завдання: 

Дайте аргументовану відповідь:

 - Який зі способів подолання конфліктів є найбільш ефективним?

 

 

Комментариев нет:

Отправить комментарий