Страницы

 

Матеріали до уроку зарубіжної літератури  №12,  який відповідно до розкладу у  групі АКП-36 відбудеться - 24.12. 2020.

 

 Тема: Взаємодія трьох світів у романі М.Булгакова «Майстер і Маргарита»: світ радянської дійсності, біблійної давнини та фантастичної «дияволіади»

И настанет царство истины?

Настанет, игемон, - убежденно ответил Иешуа.

                                                                
                                                    Оно никогда не настанет! - вдруг                                                                       закричал Пилат

М.Булгаков

 



 Виконати  тест:  "Сюжет роману "Майстер і Маргарита"


___________________________________________________

         Сьогодні ми досліджуємо  про три світи у романі Булгакова "Майстер і Маргарита": біблійний, фантастичний і сатиричний.

 Історія Понтія Пілата і Ієшуа тісно зв'язана з сновними сюжетними перипетіями твору. По-перше, вона складає зміст того роману, котрий пише Майстер, подруге, ця страшна історія ніби завершується в головному тексті книги. Майстру захотілось промовити: перемога зла над добром не може стати кінцевим результатом, так як цього не приймає сама природа, весь хід цивілізації. Історію Понтія Пілата від свідків розповідає в І главі Воланд, в II главі розповідь ведеться через сон Івана Бездомного, а дві останні глави представлені як уривки з твору Майстра.

На допиті у Понтія Пілата.

У суперечці Ієшуа з Понтієм Пілатом  розв'язуються важливі філософські проблеми:  про сутність людини, добра вона чи зла за своєю природою; про можливість морального прогресу людини і про свободу вибору людиною власного шляху і моральної відповідальності за цей вибір.

         Понтій Пілат могутній римський прокуратор, в його руках життя і смерть кожного. В цьому світі він один, всю свою любов він віддає собаці

Банзі.

-  Чи вільний Понтій Пілат?

- Ні, волі він не знає. Він - раб Кесаря, своєї посади і своєї кар'єри. І

хоча він хоче врятувати Ієшуа, але ж переступити пута рабства не

може. В ньому стикаються особиста воля і володар обставин.

Останню Пілат подолати не в змозі. Як людина, він не одобрює

смертну кару, а як прокуратор її утверджує.

4). Прослухайте  діалог  Понтія Пілата і Ієшуа . Кому співчуває Пілат?


- Він співчуває тому, кого повинні послати на страту. Називає Ієшуа

"Великим філософом" впевненим у мирному характері проповідника, пробує змусити Каіфу помилувати проповідника. Але при цьому проявляє легкодухість, боїться помсти першосвященика, доносу в Рим і відступає. Останні слова Ієшуа підкреслюють цей мотив: немає вади' гірше, ніж боягузтво.

 -  Як почуває себе Понтій Пілат після страти Ієшуа? Пілату не дають спокою муки совісті. Ієшуа - єдина людина, з якою у Пілата зав'язалися майже дружні відносини, а після страти увг сні прокуратора вони переростають у тісну дружбу. Після вбивства Іуди Понтій Пілат вперше після безсонних ночей засинає спокійно.

Пілат признається собі, що боягузтво - дуже страшна вада. Людською любов'ю Понтій Пілат був вибачений. По місячній  дорозі він іде до свого співбесідника і 'кидається в • гірське озеро. Деспотична влада Римської імперії дуже близька деспотичній владі сталінської Росії. Яке б не було велике торжество зла, воно, зло, знає, що добро існує, і ця думка, йому, злу, не дає спокою.

А що  ми знаємо про Ієшуа?  Батько його сирієць, родом він із Галілеї, єдиний його учень Левій Матвій. Життя Ієшуа закінчується смертю на стовпі. Має Ієшуа двох друзів -один зрадник, другий - діє з кращих спонукань, але

збита з толку людина, яка не розуміє свого вчителя. Левій Матвій фанатик, він готовий іти на вбивство, щоб помститися за смерть учителя.

          Чи є зв'язок між Ієшуа і Майстром? Є зв'язок між ними. Друзі. Майстер втрачає віру в себе, в інших.  Ієшуа не відступає від істини. Майстер спалює свій роман, він здається.

   

Добу Понтія Пілата і 1930 р. поєднує диктатура. Люди думали і робили те, що вимагав час, забувши, що вони виконують головні ролі в добі. Вони не намагаються змінити дійсність, а змінюють себе пристосовуються. Коли люди роблять тільки те, що їм наказують, - це тимчасове насильство але коли люди думають так, як їм наказують - це безповоротне руйнування людської особистості. Щоб показати вади людини, Булгаков прибігає до художніх засобів - гротеску та іронії.

         - Як пристосовуються до життя Алоізій Могарич, барон Майгель? - Люди риють ями один одному - пишуть доноси, шпигують.

           Воланд обирає для мешкання нехорошу квартиру №50 дому 302 -

біс на Садовій.  

 

- Чому ця квартира користувалась дивною репутацією?

- Уночі' приїжджав "воронок", людину вивозили, і більше про неї ніхто не чув. Це було звичайним у 30-ті роки.

-  Чому Римський боїться дізнатися про долю Варенухи, який Пішов до міліції повідомити про неприємності?  Він боїться, що його можуть заарештувати.

- Що за людина Стьопа Лиходєєв? Як відпочивали письменники в ресторан "Грибоєдов"?

 



 Моральне і духовне каліцтво тих, хто повинен бути охоронцем культури.

-  Як проходила вистава в вар'єте? Чому її змальовує автор?


Все антилюдське проявляє себе в залі вар'єте, перетвореного

Воландом в лабораторію по дослідженню людських слабкостей,

маг розвінчує жадність публіки, соромність і наглу віру в

покараність Семплеярова).

Справжня вакханалія розгортається в сцені балу в квартирі №50.

Тут нечиста сила демонструє свої досягнення: донощики, зрадники,

безумці, розпусники.

  Бал Сатани:    


Бал Сатани це вивернуте навиворіт антилюдське, парад

пристрастей, вульгарності, бездуховності. Ці темні сили, якщо їм

дати волю, знищуть світ.

  Фантастичний світ у  романі представлений Воландом.

- Як ви розумієте епіграф до роману, взятий з "Фауста" Гете?: так

хто ж ти, нарешті?

«Я - частка тої сили, що вічно хоче зла і вічно чинить благо».

 (Карає Воланд тих людей, хто відступив від загальнолюдських норм

моралі).

2) Які риси притаманні Воланду ?

- Благородні риси - великодушний,щирий, високоосвічений, поліглот, тонкий знавець людської психології, глибоко розуміє кожного, він - політик, економіст, філософ, історик, мандрівник, він - професор, знавець рідкісних рукописів, він маестро!, непідкупний, справедливий, об'єктивний, здатний на милосердя.

  Висновок:

Роман Булгакова - роман - застереження. Хотілося, щоб вчасно він був почутий людьми.

  Домашнє завдання:

Опрацювати конспект уроку; поміркувати над питанням "Творчість

і кохання в романі"; перечитати гл.  роману ч.І, гл. 13,ч.ІІ гл. 19-22,

24, 19, 30-32, епілог роману "Майстер і Маргарита".

Комментариев нет:

Отправить комментарий