ГрупаАК-34,
Група
АК-35.
Предмет: Професійна етика та
основи психології
Дорогі учні груп АК-34, АК-35! Курс «Професійна етика та основи психології», для вас є
новим. Загальна кількість годин – 15.
Упродовж нашої спільної роботи в межах
названого курсу, передбачено дві тематичні атестації. Тематичну оцінку можна буде скоригувати, якщо результат не буде вас задовольняти.
Після кожного уроку у нас
будуть бліц - опитування у вигляді невеличких самостійних робіт. Роботи
кожного, будуть оцінюватися.
За додаткову пошукову роботу у вас буде
можливість отримати бали високого рівня. Пошукова робота – це шукання додаткової інформації за темою того чи іншого уроку у різних
джерелах. Опрацювання, підготовка і
презентація результатів цієї роботи, як я зазначила, для кожного - це можливість отримати додаткові бали достатнього та високого рівнів. Бажаю успіхів.
Тож, за роботу!
·
У групі
АК-34 – 22.10.2020 р.;
·
У групі
АК-35 – 20.10.2020 р.
Тема: Поняття про
психологію та етику, значення предмета
Завдання№1:
1. Опрацювати текст поданої лекції.
2. У
зошити виписати основні тези лекції.
3. Запам’ятати основну інформацію.
Основні
поняття професійної етики та професійної психології.
Об'єкт
дисципліни — спілкування
в громадському харчуванні, а її предмет —його
моральний та психологічний аспекти, етичні та психологічні механізми.
Етика — наука про мораль, її розвиток, принципи, норми й
роль у суспільстві, іншими словами про правильне (і неправильне) у поведінці.
Отже, треба розрізняти етику як науку, а мораль як реальне явище, яке вона
вивчає.
Поняття про професійну етику
Поділ суспільства на групи людей за професіями привів до появи певних визначених обов’язків. Кожна така професійна групка має власні моральні вимоги, передбачені даною професією. Таким чином, з’явилась професійна етика.
Слово “етика” походить від латинського “etic”, що означає “звичай, характер”. Професійна етика відображає специфічні
вимоги професійної моралі. Вона підкреслює особливості морального значення тієї
чи іншої професії виділяє певні правила поведінки людей даної професії. З цієї
точки зору можна розглядати професійну етику любої професії: лікаря, юриста,
педагога, повара, офіціанта, бармена…
Основне завдання професійної етики в сфері суспільного харчування – сприяти успішному
обслуговуванню споживачів. Тому професійна етика базується на вивченні
психологічних основ процесів обслуговування споживачів, знання мотивів їх поведінки, запитів,
звичок, смаків. Професійна етика працівників кафе, ресторанів, - це перш за все
усвідомлення свого професійного обов’язку: створення комфорту для тих, хто
прийшов до них, прагнення стверджувати у взаємовідносинах доброзичливість,
чесність, порядність. Принципи професійної етики зобов’язують також
оберігати гідність споживача, приймати його таким, яким він є.
Мораль є
формою суспільної свідомості, спрямованою на ствердження самоцінності людини,
її прав на гідне і щасливе життя. Слід розрізняти поняття "мораль" і "моральність", хоч
певною мірою вони розглядаються як синоніми. Мораль передусім є певною формою
свідомості, сукупністю усвідомлюваних людьми принципів, правил, норм
поведінки, а моральність здебільшого розуміють як втілення цих принципів, правил
і норм у реальній поведінці людей та стосунках між ними. Природно, що таке
втілення має дещо інший зміст, ніж сукупність абстрактних правил і приписів
моралі.
Психологія – це наука, яка вивчає психіку, внутрішній світ
людини.
Психіка
людини – це психічне відображення реальної дійсності, тобто
образів оточуючого середовища, почуттів і думок, потреб, вчинків, жестів,
міміки.
Психічне
відображення – це складний, активний процес, в якому зовнішній
вплив оточуючого світу преломляється через внутрішній духовний світ. Кожна
людина по-своєму сприймає оточуючий світ, в результаті чого у
неї виникають відображення, психічні образи.
Основу
психічної діяльності складають процеси, які відбуваються в нервовій
системі, психічні риси, особливості та її стани.
Психічні
процеси – це відчуття, сприйняття, уява, пам’ять, мислення,
мова, емоції, почуття, воля. У кожного вони проявляються по-різному. Уміння
офіціанта, бармена правильно оцінити психічні процеси оточуючих людей, слугує
важливим показником його професійної пригодності і високої майстерності.
Психічні
якості особистості –
це найбільш характерні суттєві і стійкі психічні особливості людини, які
відрізняють від інших людей. Такими є темперамент, характер, здібності,
працелюбність і потреби. Знання психічних характеристик допомагає вибрати
правильну тактику взаємодії офіціанта, бармена з відвідувачами.
Психічні
стани людини ( втома, задоволеність працею, активність,
зосередженість, розсіяність, характеризує її життєві та емоційні переживання).
Ці стани бувають короткочасними або досить тривалими. Психічні стани
обслуговуючого персоналу впливають на стосунки в колективі, а також на
відносини з відвідувачами.
Психологія
не закінчується описом психічних явищ, а пояснює їх, розкриваючи
закономірності, яким підпорядковуються ці явища. Вивчення психології
обслуговуючого персоналу дає уяву, про те, що людина відчуває і як вона
сприймає поведінку інших, як розпізнає категорії відвідувачів за їх поведінкою,
як реагує на вплив, який здійснюють на нього. В ході обслуговування систематизуючи
ці спостереження, офіціанти, бармени складають уяву про темперамент, характер,
інтереси своїх клієнтів. Знання основ психології дає їм можливість не тільки пояснити поведінку людей, але й спрогнозувати
її в тій чи іншій ситуації.
Психологія – це
складна наука, яка представляє собою систему окремих галузей знань, тісно
пов’язаних між собою – фізіології, логіки, естетиці, етики,
соціології.
Основою
науки – є загальна психологія, яка вивчає закономірності
психічної діяльності людини. Інші гілки психологічної науки носять прикладний
характер. До них відносяться:
1.
Соціальна психологія - досліджує психічні явища, які впливають при взаємодії
людей в суспільстві, колективах.
2.
Педагогічна психологія –
вивчає психологічні особливості і закономірності процесів навчання і виховання.
3.
Психологія праці –
розглядає психологічні особливості трудової діяльності людини і психологічні
аспекти наукової організації праці.
4.
Інженерна психологія –
вивчає розподіл і узгодженість функцій між людиною і машиною.
Разом з тим, існують інші галузі прикладної
психології: психологія спорту, наукової і художньої творчості, медична,
юридична, космічна, військова, психологія торгівлі.
Прикладною
є галузь психологія громадського
харчування.
Вона вивчає:
1.
Мотиви,
якими керуються відвідувачі при виборі страв.
2.
Індивідуальні,
вікові та інші особливості попиту на продукцію.
3.
Досліджуються
фактори, які лежать в основі процесу обслуговування.
4.
Причини
виникнення конфліктів і способи їх вирішення.
5.
Поняття
про психологічний контакт спілкування.
Офіціант, бармен, повинен грамотно оцінити свій
внутрішній емоційний світ, та людей навколо, свідомо регулювати свою поведінку.
Необхідно правильно розуміти суть, поняття “послуги”.
Психологія громадського харчування тісно пов’язані із соціальною психологією і психологією праці, які
розглядають явища, які відбуваються при взаємодії людей в колективах. Вони
мають сформувати професійні якості у працівників для
підвищення продуктивності праці.
Психологія праці представника громадського харчування
має закономірності. У відповідності зі специфікою роботи цих людей,
закономірності проявляються у взаємовідносинах з відвідувачами, складаючи
психологію і процес обслуговування. Знаючи характеристики відвідувачів у
відповідності з типами характерів, темпераментів, цілісними орієнтаціями і
установками, мірою контактності з оточуючими представник сфери ГХ може одержати
прогноз із поведінки в тій чи іншій ситуації, попередити можливості, конфлікт.
Більше того, у персоналу з’являється
можливість впливати на клієнтів цілеспрямовано (управляючи їх емоціями).
Спілкування є найважливішою складовою частиною
діяльності персоналу підприємства ГХ:
30% - трудова
діяльність бармена, офіціанта.
40% - вербальне
спілкування з відвідувачами.
Не
дивлячись на короткочасність, вербальне спілкування складає доволі сильні нервово-психічні,
емоційні навантаження на працівника на протязі робочого дня. Не знання
принципів психології спілкування, невміння вести діалог з відвідувачами (як
результат професійної непригодності) загострують ці протиріччя і можуть стати
причиною конфліктної ситуації.
Основна
частина конфліктів виникає із-за грубощів, нетактовної поведінки працівників
підприємств ГХ, опосередкованою причиною яких є відсутність у багатьох із них
необхідних знань в області психології спілкування.
Наявність професійних якостей і глибоких пізнань в області психології спілкування, дозволяють позбавитись нервово-психічних перевантажень.
Завдання курсу “Професійна етика і психологія” полягає:
1.
В
систематичному ознайомленні працівників ГХ зі всіма етапами обслуговування
споживачів, методами встановлення з ними правильних взаємовідносин з точки зору
етики, психології.
2.
Висока
якість обслуговування передбачає не тільки привітність, але й цілий
комплекс конкретних вимог:
·
Якість
продукції.
·
Найблагоприємніші
умови для харчування.
·
Прогресивні
форми обслуговування.
·
Естетика
оформлення залів.
·
Сервіровка
столів.
·
Приємний
зовнішній вигляд працівників.
·
Етична
культура.
Сучасний
працівник повинен бути наділений високою кваліфікацією, загальною
культурою, свідомо ставитись до роботи, володіти методикою і технікою
обслуговування.
Треба
бути уважним до споживачів, а не нав’язуватись, не суєтитись, не прагнути вгодити; володіти
почуттям власної гідності. Почуття міри в обслуговуванні – одне з найцінніших
якостей.
Вимоги,
які ставлять перед цією професією:
·
Уважність
·
Точність
дозування
·
Швидкість
реакції
·
Зосередженність
·
Чіткість
дій.
Предмет “Професійна етика і психологія” розкриває на
науковій основі наступні важливі практичні проблеми:
·
Визначення
найбільш ефективних методів і шляхів покращення і оздоровлення умов праці
на підприємствах громадянського харчування.
·
Раціональна
організація обслуговування споживачів.
·
Взаємовідносини
людей в процесі їх трудової діяльності (психологічний мікроклімат в колективі);
·
Організація
трудового процесу і шляхи зниження втомлюваності.
Курс
“Професійна етика і психологія” вивчає умови і фактори забезпечення високої
культури обслуговування у ресторанах, кафе, барах, причому культура
обслуговування розкривається, як сукупність професійних правил ввічливості, тобто
етики (чутність, привітність, витримка, підтягнутість) і етикету
(форми звертань і привітань, манера тримати себе, жести, міміка, одяг
і.т.д.).
Запитання для самоперевірки:
§ Що вивчає етика?
§ Що вивчає психологія?
§ Назвіть прикладні гілки загальної
психології.
§ Що вивчає психологія громадського
харчування?
§ Що у виробничому колективі впливає на
формування професійних якостей працівників?
§ Назвіть одну із головних причин конфліктів
на виробництві в колективі працівників.
§ В чому полягає
завдання курсу “Професійна етика і психологія” ?
§ Назвіть
вимоги до сучасного працівника підприємства громадського харчування.
§ Які важливі практичні проблеми розкриває предмет
“Професійна етика і психологія” ?
§ Які умови і фактори вивчає курс “Професійна
етика і психологія”?
До побачення. Залишайтесь здоровими, Бережіть
себе!
Для зворотнього зв'язку: annacherkay@gmail.com
Комментариев нет:
Отправить комментарий