Страницы

Професійна етика та психологія. Урок від 17.04.2020 року


Доброго дня учні  групи АКОФ-37!   
Ми продовжуємо опрацьовувати тему  «Імідж. Особистий імідж. Професійний імідж офіціанта.  Формування іміджу». пропоную  лекційний матеріал   до уроків25, 26,  які відповідно до розкладу занять, мають  відбутися  - 17.04.2020 р. (2 години).
План
1.  Складові професійного іміджу офіціанта:
 - зовнішній вигляд;
 - смак і елегантність;
 - естетичні якості одягу;
 - одяг офіціантів повинен бути сучасним;
 - неохайність  - це неповага до оточуючих.
2. Манери.
3. Сучасний стиль поведінки офіціанта.
4. Красива постава і хода.
5. Обличчя, зачіска, аксесуари, руки.
6. Функції форми.
7. Яким має бути сучасний офіціант.
 
Внутрішній образ і духовний світ людини виявляються в його зовнішньому вигляді, манерах поведінки, мові.
Зовнішній вигляд. Зовнішній  вигляд – не тільки привабливе обличчя і
охайний одяг. Це і зачіска, косметика, особиста гігієна. Офіціант, бармен завжди на  видноті, тому вони повинні виглядати  елегантними. Елегантний – не означає тільки модно одягнений. Володимир Даль (письменник, етнограф) в «Тлумачному словнику»  визначає це поняття: «Елегантний, витончений – означає красивий,прекрасний, художній, узгоджений з мистецтвом, взагалі із смаком».
 Секрет елегантності кожна людина повинна знайти сама, проявляючи
при цьому смак і враховуючи своєрідність своєї зовнішності і характеру.
Поети і письменники завжди надавали велике значення зовнішньому вигляду
героїв, розкриваючи тим самим їх внутрішній світ. Так, Костянтин Паустовський (письменник) писав: «Смак – це перш за все відчуття міри».
Елегантність – строге дотримання і відповідність пропорцій і кольору одягу, взагалі всіх предметів туалету. Зовнішні риси людини органічно пов’язані з його внутрішнім складом, моральною зовнішністю. Заслуговує особливої уваги зовнішній вигляд людини на виробництві. Високий рівень культури виробництва, сучасні красиві виробничі приміщення пред’являють до форми строгі вимоги. На виробництві може виглядати красивим той одяг, який відповідає своєму призначенню, раціональний.  Краса робочого одягу залежить не від нарядності або   користання дорогих тканин. Характер зовнішнього вигляду людей завжди пов’язаний з навколишнім оточенням, з промисловим інтер’єром, і складає з нею як би  єдиний ансамбль.  Слід особливо відзначити, що зручна в рухах, добре скроєна форма  надає безпосередній вплив на підвищення  продуктивності праці. Естетичні якості одягу, як правило, дисциплінують людину, підвищують їй настрій.  При цьому треба стежити за чистотою одягу. Виробничий одяг не потребує прикрас ради прикрас, тут все зручно, чітко, ясно – в цьому його естетика. Відносно охайності одягу, його гармонійності і правильного використання багато чого можуть зробити самі працівники. Одяг офіціантів повинен бути сучасним, його повинні створювати модельєри спеціально для даного призначення і обстановки.
Офіціант зобов’язаний прийти на роботу в добре відпрасованій формі, свіжій  сорочці, почищеному взутті.
На офіціанта, як на актора театру, спрямовані десятки очей, його оглядають з усіх боків, за зовнішнім виглядом офіціанта часто створюється громадська думка про всіх працівників галузі, тому естетика одягу зарахована до категорій професійної етики. Якщо форма одягу не в порядку, це розцінюється не просто як недбалість, а й неповага до оточуючих.
Неохайність в одязі несумісна з професійними функціями офіціанта і
бармена. Таким чином, висока культура обслуговування і естетичний зовнішній вигляд – нероздільні.  У міжнародній практиці прийнята певна форма одягу офіціантів, що відповідає як естетичним, так і утилітарним вимогам (фр., від лат., користь, вигода (практичний)). Зручний і добре пропрасований одяг має вплив на настрій людини, підвищує його  працездатність. В той же час мішкувата, невиразна за кольором форма ратує, заважає, що позначається на продуктивності праці. Жінкам дозволяється носити строгі сукні з короткими рукавами і білими комірцями та манжетами.
Увесь персонал закладів ресторанного господарства повинен бути
привабливим зовні. Тому треба стежити за своїм зовнішнім виглядом і вдома
і на роботі.
 У ресторанах люкс і вищого розряду формою для вечірньої роботи є  чорний костюм-трійка з брюками без манжет і кантом (від нім. Kante – край) – вузька смужка тканини, тасьма чи шнур, які вшивають по краю або у шви одягу) з  блискучого матеріалу, жилет з чорного щільного матеріалу, чорні
модельні черевики, біла сорочка, чорний метелик. Для обслуговування в
денний час застосовуються білі куртки з щільного матеріалу. У літній час ця
ж форма з полегшеного матеріалу.
На офіційних прийомах, банкетах і при різних видах спеціального
обслуговування, коли можлива поява гостей в смокінгах з білими метеликами, офіціант одягається у фрак з чорним метеликом. екомендується в таких випадках  обслуговувати гостей в білих рукавичках.

Іноді офіціантки носять костюм. Взуття – звичайні чорні туфлі на низькому каблуці. На лацканах (вилога на грудній частині верхнього одягу (піджака, пальта, плаща і т. ін.) можна носити емблему підприємства у вигляді значка, вишивки, а також бейджик. У кожному ресторані в офіціантів може бути свій колір одягу – це  залежить від кольорової гамми інтер’єру підприємства. Але у всіх випадках одяг і взуття повинні бути однаковими.
Ресторани, що мають в оформленні національні мотиви, а також тематичний колорит,  використовують як формений одяг стилізовані брюки, взуття, елементи національного одягу.
Манери. Слово манери, по-французьки означає «прийом», «образ дії», тобто спосіб тримати себе. Манери – це і хода, і жестикуляція; і міміка
людини, а також властивості його мови (вирази, що вживаються, тон, інтонація). По манерах судять і про внутрішній зміст людини. Естетична сторона поведінки – краса манер, умінь і навиків в спілкуванні, тобто зовнішніх форм поведінки, стала предметом суспільної турботи ще в глибокій давнині. Багато уваги приділялося цьому в Давньому Єгипті, Персії, Вавілоні, Ассірії. У роботі офіціанта манери грають першорядну роль, вони – показник зовнішньої і внутрішньої культури працівника. Загальноприйняті манери шліфувалися і відбиралися століттями і перетворювалися на елемент
людської культури. Краса рухів рук, хода, уміння триматися перед відвідувачами, поводитися в конфліктній ситуації – це і є прояв добрих манер. Хороші манери треба виховувати. Успіх самовиховання залежить від
внутрішньої пластичності людини, її дару пристосовуватися до нових умов.
Завдяки своїй гнучкості людина може проявляти дисциплінованість,
працьовитість, волю, терпіння, спостережливість, які складають фундамент
поведінки.
Сучасний стиль поведінки офіціанта характеризується стриманістю і в той же час природністю, невимушеністю. Офіціант (метрдотель, бармен, буфетник, кухар) повинен проявити перш за все гостинність. Вітання гостю офіціант супроводжує легким нахилом голови та усмішкою. Вся поведінка офіціанта при цьому повинна виражати  ривітність, коректність, стриманість. Офіціант з поганими манерами відштовхує від себе, гасить у людей відчуття свята. Не викликає симпатії надмірна увага.
Наступні вимоги – красива постава і хода. Красива постава - це легкі і
витончені рухи, без різких поворотів, розмахування руками, випинання
грудей і живота. Навіть, хода привертає увагу гостей. Слід пересуватися по
залу швидко, але достатньо розмірено, не бігом, легкими кроками. Високі
каблуки можуть додати ході неприродність. Офіціант повинен стояти прямо, не спираючись ліктем на сервант або стіл. Неприємне враження справляє офіціант, який розмахує під час пояснення руками або дивиться байдуже. Дивитися треба в очі співбесідникові, уважно вислуховувати його побажання. Не слід тримати руки в кишенях. Це розцінюється як прояв байдужості, зневага. Етикет забороняє офіціантові хрустіти пальцями, слинити їх при підрахунку купюр. Взагалі офіціант повинен тримати свої руки «під контролем».
Обличчя офіціанта завжди повинне бути привабливе, офіціант зобов’язаний прийти на роботу добре поголеним, коротко підстриженим. Макіяж у жінки офіціанта має бути непомітним, пастельних відтінків. Велике значення має міміка. Не слід напружувати обличчя при реакції на дії відвідувача, навпаки, лицьові м'язи повинні бути розслаблені, тобто міміка – вільною і розкутою. Коли про людину говорять, що на її обличчі все «написано», то в даному випадку повинна бути «написана» доброзичливість. Споживачеві неприємно бачити офіціанта з напруженим виразом обличчя, здивовано підняті брови, підкреслений вираз подиву. Усмішка в даному випадку грає строго певну роль. Офіціант або бармен не повинні забувати, що, можливо, людина прийшла до них в гості після робочого дня, втомлена, і усмішка допоможе в цьому випадку створити атмосферу гостинності і  душевності, підніме настрій.
Зачіска. Зачіски офіціантів повинні відповідати стилю ресторану. Не
вдаючись у подробиці, можна сказати, що зачіска офіціанта повинна бути
модною, але при цьому обов’язково акуратною, волосся не повинно закривати обличчя. У чоловіків офіціантів коротко підстрижене волосся, у
жінок – зачесане і обов’язково – вимите. Модна акуратна зачіска додає людині впевненості в собі і в той же час має відповідати вимогам гігієни.
Аксесуари. Офіціанти можуть користуватися косметикою, парфумами,
надягати біжутерію ˗ але все має бути в міру і гармонійно. Каблучки дозволяються у випадку, якщо це сімейна реліквія, або ж каблучка, що засвідчує соціальний статус. Сережки – гвіздки, або ж зовсім непомітні. Ланцюжки на шиї та на руках дозволяються лише політикою підприємства з
метою підняття рейтингу бренду. Якщо ви носите окуляри, треба дуже серйозно підійти до підбору оправи. Бар’єр між вашими очима і глядачами
має бути як найменшим. При цьому форма оправи має підходити до вашого
обличчя. Дизайн має бути простим і не блискучим, можна використовувати
окуляри без оправи на нижній частині лінз. Хороший вибір – окуляри під
колір волосся. Тобто нічого зайвого, кричущого, нав’язливого. Записник та
дві ручки, а також запальничка.
Руки. Дотримання основних правил особистої гігієни є обов’язковим
для всього персоналу. Всі працівники залу повинні особливу увагу приділяти
чистоті рук, нігті акуратно підстрижені, робити гігієнічний манікюр
пастельних відтінків. Перед початком роботи їх слід мити до ліктів.
У підприємствах, де є душові, перед початком роботи потрібно  прийняти душ. Уніформа офіціантів служить для розпізнавання гостя і працівника закладу. Тому ідентичність та охайність цього одягу обов’язкова. Форма акцентує на тому факті, що всі офіціанти ведуть діяльність від імені однієї компанії. Стиль та відтінок вбрання повинен створювати цілісну композицію разом з інтер’єром закладу та стилем проведення святкування.
Функції форми
Якщо у планах подачі страв є нотки національної кухні, то національне
вбрання буде виглядати прекрасним додатковим наголошенням на цьому
факті і створить додаткову атмосферу. Але у випадку з діловою вечерею
надто яскраві і блискучі кольори можуть виглядати недоречно та кумедно.
Проаналізувавши особливості уніформи офіціантів можна виділити
функції форми .
Сучасні вечірки та молодіжні клуби все частіше одягають ідентичну
форму для хлопців та дівчат. Бармени використовують у якості головних
уборів бандани з логотипами закладу. Але у вишуканих ресторанах збереглися загальні класичні норми вбрання офіціантів з деякими
осучасненими деталями. Строгий фрак та чорний метелик – головні
атрибути. Метелик повинен бути чорного кольору. Білий не допускається,
оскільки це колір гостей. А офіціант не повинен зливатися з відвідувачами.
Досить часто образ офіціанта прикрашають білими рукавичками, що виглядає завжди красиво та стильно. Класика не повинна бути нудною. Тому строгі костюми не обмежуються чорним кольором. Допускаються і темно-зелені, шоколадні та сині відтінки. Для сорочки підходять голубий, кремовий та фісташковий тон. Щодо вибору тканини, то тут варто обирати матеріал, за яким легко доглядати та чистити плями. Замовляти уніформу краще у досвідчених підтримки іміджу компанії, розвиток бренду зміцнення командного духу колективу, згуртованість колективу зручності при роботі (змінні речі, легкість в очищенні, свобода рухів) щоб був помітний обслуговуючий персонал в приміщенні  спеціалістів. Ну і обов’язковий атрибут для офіціанта – ручник. Він як і уніформа має бути завжди чистим та охайним. Отже, найголовніше в уніформі офіціантів практичність, чистота та доречність відносно закладу та запланованого заходу.




Сучасний офіціант. Коли гість заходить в ресторан, то перше, що потрапляє йому на очі – інтер’єр та обслуговуючий персонал. Тому дуже важливо дотримуватися певних правил створення уніформи офіціантів. Одяг та загальний вигляд офіціанта повинен бути ідеально охайним, адже по цьому судять і чистоту ресторану. Вибір одягу з урахуванням індивідуальних особливостей:
1) Недоліки фігури добре маскує яскравий, помітний візерунок ˗ він  заважає роздивитися пропорції тіла, помітити надмірно широку талію чи сутулість.
2) Високим жінкам не бажано носити дуже маленькі сумочки, а мініатюрним ˗ надто великі.
3) Повні жінки, як і чоловіки, виглядають стрункішими в одязі у вертикальну смужку.
4) Худорлявим жінкам краще носити пишні спідниці.
5) Одяг повинен відповідати віку і характеру.
Завдання: Продовжити речення.  Опрацьований матеріал для мене був корисним, тому що...
 Для зворотнього зв'язку: annacherkay@ gmail.com

Дорогі учні! Пам’ятайте і про те, що в поняття стилю входить не тільки зовнішній вигляд. Хода, мова, манера триматися, можуть підкреслити той образ, який  ви бажаєте створити, але можуть і зруйнувати його.
Відома народна мудрість ―По одягу зустрічають, по розуму проводжають‖ підтверджує, що зовнішній вигляд не є самодостатнім у формуванні сприятливого іміджу людини. Він не може компенсувати духовну та інтелектуальну бідність, відсутність гарних манер, неосвіченість. Однак, відповідність зовнішнього вигляду офіційному статусу особи ˗ один із важливих, хоч і не основних показників його культури.
Домашнє завдання:
1. Опрацювати  матеріал лекції з теми, законспектувати  в робочі зошити тезисно.  
2. Пропоную  практичну вправу. Зав’язування краватки (метелик):




Зафотографуйте кінцевий результат вашої роботи.
Для зворотнього зв'язку: annacherkay@ gmail.com

До побачення. Сидіть вдома, мийте руки, бережіть себе, Залишайтесь здоровими!




Комментариев нет:

Отправить комментарий