Урок зарубіжної
літератури
Викладач Черкай
Ганна Олексіївна
Мета: Ознайомити
учнів з життям і творчим шляхом Волта
Вітмена, особливостями його світосприйняття, розкрити художню
своєрідність збірки «Листя трави». Формувати уміння аналізувати поетичні
тексти, узагальнювати матеріали, робити висновки. Виховувати гуманність.
Обладнання: портрет
Волта Вітмена, дидактичне забезпечення до уроку
Тип уроку: сприйняття
і засвоєння нового матеріалу
Епіграф
Люби землю, сонце, тварин.
Ненавидь міщанство, ненавидь
майно…
Не схиляйся ні перед ким…
В.Вітмен
Оголошую
тему. Записуємо у зошити тему уроку, епіграф).
Учні отримують допоміжні матеріали. (Зверніть
увагу, матеріали позначені червоною зірочкою, необхідно буде записати у
зошити).
Формулюємо завдання уроку та очікувані результати.
(ХТО?...
ЧОМУ? …
ЯКІ САМЕ?...)
Звертаю увагу. На
запитання ЧОМУ … поета вважали
новатором?, відзначаючи особливості його творчості, ми будемо відповідати упродовж
уроку. А наприкінці, на запитання, чому
Волта Вітмена вважали новатором - ви сформулюєте
вичерпну відповідь? Тому зараз у зошиті визначте окреме місце, для робочих
записів з цього питання. Записуємо початок речення:
v ПОЕТ-НОВАТОР,
тому що …
Ø
Мотивація:
«Поетична
хвилинка»
В. Вітмен «Читаючи книжку»
Читаючи книжку, славетний життєопис… -
І
це (кажу я) автор справді називає людським
життям?
Невже , коли я помру і мене не
буде, хтось так само опише і моє життя,-
Навіть,
я
сам думаю часто, що знаю насправді мало, чи й зовсім нічого про власне
життя;
Лише
кілька натяків,
Кілька
невловних розпливчастих здогадів, іносказань,
Які
я намагаюся нині позбирати до купи для себе самого.
І. Актуалізація знань:
Про що йдеться у вірші? (Про життя людини).
На яку думку нас наштовхують ці рядки?
(На
думку про те, щоЛюдина - це дуже не просте створіння. Чи це просто, чи це, взагалі,
можливо розповісти про іншу людину, про її численні почуття,
переживання, сумніви…, бо, навіть, самому про себе не можливо все
розказати….). Цікава філософія? Так.
Чим цей вірш відрізняється від традиційних віршів? На що ви звернули
увагу?
Що ми
завжди зустрічаємо у традиційному вірші?
«Прощай, отец, дай руку мне,
Ты чувствуешь, моя в огне,
Знай - этот пламень
юных дней.
Таяся жил в груди моей…».
(Мне , в огне, дней, моей – це рима. У
віршіі Вітмена вона відсутня).
НОВАТОР:
Однією з особливостей
творчості В. Вітмена – є використання віршу без рими, або верлібру.
Використання верлібру – було шаленою
атакою на саму цитодель поеми.
v ПОЕТ-НОВАТОР,
тому що …
Ø Використовував
Верлібр (вірш без рими).
Ø
v Записуємо у зошити: ВЕРЛІБР («верлс либре» фр. - вільний вірш) - вірш
без рими з довільним чергуванням рядків різної довжини.
Робота з афоризмами:
Не пересічну постать Волта Вітмена прагнули осягнути багато відомих людей, про нього
міркували, розповідали.
Завдання: Прочитайте
афоризми визначних митців.
Яким вони бачили поета? На що звертали
увагу?
Чим
захоплювались?
Слово вчителя: Чуковський захоплюється проблематикою його
творчості. НОВАТОР: Особливістю творчості Волта Вітмена було те, що він оспівував демократію,
рівність усіх народів. За словами самого
поета, він оспівував «єдину, неподільну, небувалу, велику, складну Демократичну
націю».
-
Писав
верлібром;
-
Оспівував
рівність всіх народів;
-
Поет Демократії;
«Збираюся опублікувати
кілька перекладених ліричних віршів дивовижного американського поета Волта
Вітмена. Чогось більш вражаючого уявити собі не можливо».
|
Слово вчителя: Тургенєв
називає Вітмена дивовижним, не таким як усі.
ІІ. Сприйняття і засвоєння нового матеріалу:
«Ланцюжок життєвих подій Волта Вітмена»
Завдання: Опрацюйте картку, занотуйте у зошити
«Ланцюжок життєвих подій Волта Вітмена». Сформулюйте запитання для
самоконтролю.
Ланцюжок життєвих подій Волта
Вітмена
31.05.1819
Народився в селі Вест Хілз на о. Лонг-Айленд. Дід був фермером, батько - бруклінським робітником. Освіту здобув в основному самотужки,
багато читав: В. Ірвінг,
Ф. Купер, ДЖ. Байрон, П. Шеллі.
Змінив багато
професій: вчителя, політика, лектора, журналіста (був головним редактором
газети «Аврора», Нью-Йорк).
1848 Подорож Америкою. Вона дуже
вплинула на погляди Вітмена. Познайомився з Едгаром Аланом По.
50-ті роки Захоплюється трансцендентальною філософією.
Вивчає світ довкола: давні цивілізації, міфи, етнографію, астрономію,
геологію, теорії еволюційного розвитку.
1855 З’являється книга «Листя трави». Включає 20 віршів та
поем. Багато разів її доповнював та переробляв.
1861-1865
Горомадянська війна. Працює в державній військовій скарбниці. У
вільний час допомагає доглядати хворих. Вийшла збірка «Бий, барабане»,
присвячена загибелі А. Лінкольна.
1871 Вийшло 5-е видання збірки «Листя трави». Воно принесло
Вітмену визнання.
1873 Вітмена розбив параліч. Нездужає, живе дуже бідно.
26.03.1892 Волт Вітмен помер.
|
Що вас вразило? Які факти здалися
цікавими?
Інтерактивна вправа «Мікрофон»:
Продовжіть речення: Мені здалося дивним…
Слово вчителя: Волта
Вітмена – називають реформатором американської поезії. І він дійсно, поет - новатор, який заявив: «Рими
– це кайдани». І відкинувши ці пута, він вільно творив поетичні
рядки, що нагадували поетичну прозу. Його вірші нагадують схвильовані ораторські промови у формі діалогу з читачем.
v ПОЕТ-НОВАТОР,
тому що …
Ø Писав верлібром;
Ø Оспівував рівність всіх народів;
Ø Поет Демократії;
Ø Характерним для його творів є діалог автора з читачем;
НАШИМ ШТАТАМ
Почему все такие вялые, растерянные?
Почему все дремлют, и я дремлю?
Какой удручающий сумрак! Что за пена и грязь на воде!
Кто эти летучие мыши? Эти шакалы, засевшие в Капитолии?
Какое гнусное президентство! ( О, Юг, испепели их своим
палящим
солнцем! Север, заморозь своим ледяным дыханием!)
Філософським
підґрунтям творчості Вітмена був трансценденталізм, що виник на основі
трансцендентального ідеалізму видатного німецького філософа Є. Канта. Його суть полягала в тому, що істину життя
людина розуміє інтуїтивно, поза досвідом.
Представники нової філософії прагнули врятувати
суспільство від занепаду шляхом повернення до природи, постійної праці, шляхом обмеження
своїх потреб.
Завдання: Зачитайте, запишіть у зошити.
v Трансценденталізм - це напрям філософії, який визначає
те, що лежить за межами досвіду, що неможливо пізнати зважаючи на досвід.
v
ХАРАКТЕРНІ РИСИ ТРАНСЦЕНДЕНТАЛІЗМУ:
·
Заперечення культу збагачення;
·
Довіра до себе (людина має прислуховуватися
тільки до порад власного серця);
·
Наявність таємничого зв’язку між світом
людей і світом природи;
·
«опрощення» фізична праця та добровільна
бідність;
·
Демократична рівність, заперечення будь
якого насильства над особистістю;
·
Віра в осяяння, інтуїтивне розуміння
істини, пророцьке покликання поета.
Збірка
«Листя трави»
Яка подія у творчому житті поета
відбулася у 1855 році?
(З’являється книга «Листя трави»).
Слово
вчителя: У 1855 році поет сам набирає збірку з 12 віршів, яка
стає працею усього його життя.
Завдання:
-
Використовуючи схему-конспект розкажіть
про збірку Волта Вітмена «Листя трави».
LEAVES OF GRASS
ЛИСТЯ ТРАВИ
1855 ↔ 9 видань ↔ 1891
12 віршів ↓ 400віршів
Синтез реалізму та романтизму
|
ТЕМА – ВВ;
СЮЖЕТ –
,
ІДЕЯ – ВБЛ (вічне буття людини)
ЩОДО НАЗВИ ЗБІРКИ -
·
,Листя трави, що
з`являються з-під землі кожної весни нагадує нам, що знищення не існує,
що є вічне оновлення.
·
«Найменший
пагінчик свідчить, що смерті нема насправді».
Якою
є ідея світосприйняття поета?У
Всесвіті все пов’язано ланцюгом «нескінченої спільності». Відбувається постійний кругообіг. Перехід
матерії з одного стану в іншій.
Читання
і аналіз фрагменту з
«Пісні про себе»
Послухай-но, що це трава? — повні
жмені простягши, дитина спитала.
Що відповім я дитині? Я ж бо не більше від неї знаю
про це.
А як
би ви відповіли дитині «Що таке трава?»
Створення
асоціацій до слова трава.
(Трава-весна-сонце-квіти-
літо-ліс-відпочинок…)
…Може,
це прапор зелений вдачі моєї, зітканий із різнотрав’я надії, Може, це хусточка
Бога,
Дарунок запашний, на згадку зумисне кинутий,
З іменем власника десь у куточку, щоб ми
спостерігали, і міркували,
і говорили:
— Чиє?
Може, трава й сама — дитина, новонароджене малятко
рослинне .
Може, це ієрогліф тотожності, що про зростання,
рівне повсюди, твердить,
Славне буяння на землях чорних народів і білих: канаків,
тукагоїв, кафів і конгресменів, однакове їм пропоную однакове й у них беру.
А нині трава мені видається волоссям, нестятим з
могил.
Чи
збулися ваші передбачення?
Яке
слово вказує, що ліричний герой не може відповісти на запитання дитини? (Може)
То
що таке трава у розумінні ліричного героя?
Складаємо
гронування:
вдачі прапор
↓
хустинка від Бога ↔ трава ↔дитина
↓ ↓
ієрогліф волосся могил
Чому прапор вдачі із
зеленої тканини? (Це колір надії на
краще, на майбутнє, на щастя...)
Чому хустинка від
Бога умисно зронена? (Щоб
люди пам'ятали про Бога, про його заповіді...)
Чому трава - дитина, зелене немовля? (Вона ще зовсім свіжа, молода, ще довго буде рости...)
Чому трава - це
ієрогліф? ( Її можна розуміти
по-різному, кожний її пояснює по-своєму...)
Які слова вказують на рівність і однаковість людей? (Трава росте між білими
і чорними людьми, для канадців, вірджинців, конгресменів і негрів)
Чому траву на могилах Вітмен порівнює з волоссям? (Трава росте і на могилах, у нього вона асоціюється з волоссям...)
НОВАТОР: У своїх творах Вітмен часто
використовував так званий каталог:
перелік предметів і явищ. Потім цей прийом так і стали називати
«Вітменівський каталог».
-
Писав
верлібром;
-
Оспівував
рівність всіх народів;
-
Поет
Демократії;
-
Характерним
для його творів є діалог автора з читачем;
-
Активно
використовує такі засоби виразності: метафори, риторичні запитання, звертання,
накази;
-
Наявність
«Вітменівського каталогу»: переліку предметів і явищ.
Попередньо
підготовлені учні читають фрагменти:
І. Ніжним
буду до тебе, травице зелена,
Може, ти проросла із трупів юначих,
Може, я навіть знав і любив би тих юнаків,
Може, ти з трупів літніх людей і жінок, із
ненароджених, вирваних з матерніх лон,
Може ти і є материнське лоно.
Нині сира земля для них — матернє лоно.
Чому ліричний герой буде ніжний з травою, яка росте на
могилах? (Тому що в цих могилах лежать різні люди. Це і немовлята, і
юнаки, і юнки, і дідусі, і бабусі...)
ІІ. Темна
занадто трава для сивини старих матерів,
Темніша від безбарвних борід старих чоловіків,
Темна занадто, щоб виростати із піднебінь
блідо-червоних.
О, я відчуваю нарешті, що це — язики, і вони щось нам
кажуть,
І я відчуваю: вони проросли з піднебінь недаремно.
Відчуваю,
що можу вам розтлумачити натяки про юнаків померлих і юнок, натяки про літніх
мужів, і жінок, і ненароджених, вирваних
з матерніх лон.
- Що чує ліричний герой на кладовищі? (Шелест трави асоціюється з мовою
різних народів...)
ІІІ. Де вони ділися, літні і юні мужі?
Де вони ділися, жони і діти?
Вони бадьорі, повні життя де-небудь,
Найменший паросток твердить, що смерті немає,
І якщо
коли-небудь, до життя, вона й існувала, то вже не чекає попереду, щоб життя
зупинити,
Кожна зникла хвилинка з’являється знову.
Все прямує тільки вперед і вгору, занепаду не існує,
Померти — це зовсім не те, шо ми уявляємо, це багато
приємніше.
Прокоментуйте рядок
«Вони бадьорі, повні життя де-небудь..». (Життя не закінчується зі смертю людини…).
Як ви розумієте слова "Найменший пагінчик свідчить, що смерті нема
насправді"?
(Перетворення матерії з одного виду на інший...)
Висновок: У тексті прослідковується
мотив безкінечності життя...)
ІІІ. Підсумок уроку:
РОБОТА В ГРУПАХ.
Завдання:
Прочитайте і прокоментуйте висловлювання поета. Як вони доповнили ваші
враження про нього? Що нового відкрили для себе?
«… Я пам’ятаю,
то був прозорий ранок влітку. Я лежав на траві … і раптом на мене зійшло…
таке відчуття спокою та миру, таке всевидання, вище за всяку людську
мудрість, і я зрозумів… що Бог - мій брат, і що його душа - мені рідна … і що
ядро цілого Всесвіту - любов».
Завдання:
Прокоментуйте
висловлювання В. Вітмена. Як воно доповнили ваші враження про
нього? Що нового відкрили для себе?
|
Слово викладача: Коротко,
рішуче він проголосив шокуючу істину – «все,
що нас оточу – може бути джерелом натхнення». Він являв собою відвертий виклик усім
сучасникам. На його збірку «Листя трави» - «Нью-Йорк таймс» писала: «…
хто ця нахаба, що проголосила себе поетом епохи і риється, як свиня у гнилих
покидьках, у безпутних думках!»
Після смерті слава Волта Вітмена ставала дедалі
гучнішою, причому й далеко поза межами оспіваної ним Америки, про яку він
говорив: «Америка - велика земля і тут щастя може знайти кожний».
Нащадків уже
не шокували заборонені теми, не дивували важкі періоди довгих неримованих
рядків. Більш того, в них навчилися
відчувати музику особливого майже
«космічного ритму».
У Вітмена з’явилося безліч послідовників (Маяковський
Хлєбніков, Тичина, Коротич, Драч …).
Вони бунтарство Вітмена зробили новим літературним
каноном, але жоден з них не сягнув масштабності «доброго сивого поета», який
дуже любив, коли його називали просто просто
ВОЛТ, а не Вольтер, що вказувало на благородне походження.
Він хотів бути
простим, як усі трударі. Простий у спілкуванні з людьми, просто
одягнений, мудрий, він став справжнім генієм в царині літератури.
ТВОРЧА РОБОТА:
«Я втілюю в собі всіх страдників і всіх знедолених
…»
Завдання: Прокоментуйте
висловлювання В. Вітмена. Як воно доповнили ваші враження про
нього? Що нового відкрили для себе?
|
Складіть сенкан на тему «Волт Вітмен»,
презентуйте свою роботу.
1 ряд –
задане слово.
2 ряд –
2 прикметника.
3 ряд –
3 дієслова.
4 ряд –
фраза-підсумок із 4 слів.
5 ряд –
синонім до заданого слова.
Мета, очікувані результати уроку. Чи
досягнуті?
Підсумок уроку (ХТО, ЧОМУ, ЯКІ):
ХТО такий Волт Вітмен, ми дали відповідь
у сенканах.
ЧОМУ Вітмена вважають поетом- новатором?
-
Писав
верлібром;
-
Оспівував
рівність всіх народів;
-
Поет
Демократії;
-
Характерним
для його творів є діалог автора з читачем;
-
Активно
використовує такі засоби виразності: метафори, риторичні запитання, звертання,
накази;
-
Наявність
«Вітменівського каталогу»: переліку предметів і явищ.
ЯКІ САМЕ
теми й мотиви можна вважати провідними у збірці «Листя трави»?
ТЕМА – ВВ;
СЮЖЕТ –
,
ІДЕЯ – ВБЛ (вічне буття людини)
ЩОДО НАЗВИ ЗБІРКИ - знищення не існує, що є вічне оновлення.
Домашнє завдання:
ü
Підготуватися
до конкурсу на краще читання віршів Волта Вітмена.
ü
Знати
відомості про життєвий, творчий шлях В.Вітмена, особливості його світосприйняття,
провідні мотиви збірки «Листя трави»;
ü
За
бажанням намалювати ілюстрації до творів Вітмена.
Коментар оцінок.
Філософська хвилинка (За наявності часу) (Портрети
Толстого та Вітмена).
Придивіться уважно до портрета В. Вітмена. Примружені очі, проникливий,
трохи сумний погляд. Обличчя приховала сива окладиста борода. Широкі поля
капелюха прикривають чоло. Одягнений дуже просто.
–Кого з російських письменників нагадує нам В. Вітмен? Звичайно, Льва Толстого. І це не дивно. Вітмен стільки зробив для розвитку американської поезії, скільки Л. Толстой для російської прози.
–Кого з російських письменників нагадує нам В. Вітмен? Звичайно, Льва Толстого. І це не дивно. Вітмен стільки зробив для розвитку американської поезії, скільки Л. Толстой для російської прози.
Як треба розуміти ці вислови?
«Не слід боятися помилитися. Тільки у діяльності людина удосконалюється,
розвивається. Життя - це дія, рух, розвиток».
Л. Толстой
«Мовчи і не скажеш дурниці; Нічого не роби і не
припустишся помилок. Не живи і не помреш».
В.Вітмен
Притча про
метелика:
Якось у коконі
з’явилася маленька щілина. Поблизу випадково проходив чоловік. Довгі години
він стояв і спостерігав, як через цю
маленьку щілину намагається вибратися метелик. Минуло немало часу, метелик
докладав багато зусиль , а щілина була все ж такою маленькою, Здавалося,
метелик, зробив усе, що міг і більше у нього немає сил. Тоді чоловік вирішив
допомогти. Він узяв ніж і розрізав кокон. Метелик одразу ж вилетів. Але його
тільце було слабким і немічним, а крила прозорими і ледь рухалися. Чоловік
продовжував спостерігати, думаючи, що ось,
ось крила метелика розправляться, зміцніють і він полетить. Але цього не
сталося!
Решту
життя метелик волік по землі своє слабке тільце, свої не розправлені крила. Він
так і не зміг злетіти.
-
Чому життя
змушувало метелика так тяжко покидати свою оболонку? (аби він міг далі рости і
розвиватися, щоб міг знайти достатньо сил для життя).
-
Якби ми могли жити не зтикаючись із
труднощами, чи змогли б ми стати сильними?
(Висновок: То коли доля посилає нам випробування,
труднощі, нам слід засмучуватися, бо вони роблять нас сильнішими).
Але у житті треба бути не тільки
сильними, треба бути і добрими, уміти
любити, уміти ненавидіти ( не кого, а
що?), будити гордими.
Любить
землю, сонце, тварин.
Ненавидьте
міщанство…
Не
схиляйтеся ні перед ким…
В.Вітмен
Комментариев нет:
Отправить комментарий