Страницы

Конспект уроку



Тема: Данте Аліг’єрі «Божественна комедія» 

(Пекло І, У).   Концепція світу й людини




Мета:
·        формування предметних компетентностей:
·        з'ясувати мету автора щодо створення I частини «Божественної комедії» - «Пекло»;
·         відтворити розташування грішників у колах пекла;
·        переказувати уривки з прочитаної частини поеми;
·        розвивати уміння відстоювати власну думку;
·        прищеплювати прагнення бути праведною людиною;
·        формування ключових компетентностей:
·        уміння вчитися: розвивати навички оцінювання культурно-мистецьких явищ;
·        комунікативної: розвивати навички роботи в парі та в колективі;
·        інформаційної: розвивати навички роботи із підручником та уміння критично оцінювати теоретичний матеріал;
·        загальнокультурної: прищеплювати прагнення до літературної освіти, естетичний смак; розширювати світогляд учнів.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Обладнання: схема «Світовлаштування у "Божественній комедії»; тексти поеми, ілюстрації до  твору, відео «Заповіді матери Терези», кейси з додатковими матеріалами для дослідження та роздумів, музика …

Епіграф

 Куди прямуєш, людська душа?
Данте



Хід уроку


ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ.
Учні отримують допоміжні матеріали, оцінні листи. Підписують оцінні листи . Інструктую, як з ними працювати.  

І. Виклик:
АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ:
І. Колективна робота.
А).  Скласти кластер:
«Европейське Відродження»


 
 (Будуємо  структуру, яка відображає   міркування учнів, яка визнає інформаційне поле теми:
§  (ХІУ - ХУІІ ст..);
§  Італія, Іспанія, Франція, Англія, Німеччина, Угорщина, Польща, Чехія)?;
§  (Данте, Раблє, Сервантес, Шекспір, Леонардо да Вінчі, Тіціан, Мікеланджело, Рафаель);
§  досягнення середньовічної цивілізації та досягнення епохи Античності);
§  Самоцінність людської особистості).
Б).  Літературний диктант  із подальшою взаємоперевіркою:
§  Синонім до слова Відродження. (Ренесанс).
§  Хто такий Данте?  (політичний діяч, поет, богослов, мислитель, один з засновників літературної італійської мови);
§  Прізвище Данте (Аліг'єрі);
§   Місто, у якому народився і жив? (Флоренція);
§   Чим представлений творчий доробок Данте Аліг'єрі?   (Трактати, вірші, «Божественна комедія»);
§  Найзнаменітішій  твір Данте та час його створення?  («Божественна комедія», 1307 р.);
§   Яким є жанр «Божественної комедії»? (філософсько-фантастична, ліро-епічна поема);
§  Цією строфою написана  «Божественна комедія» (Терциною);
§  Хто наділив поему епітетом «божественна»? ( перший біограф Данте Джованнні Боккаччо);
§    Яким є уявлення про світовлаштування в поемі? (Пекло, Чистилище і Рай);
§  Цій людині присвячена книга "Нове життя”?(Беатріче).
(Взаємоперевірка робіт у парах).     

ІІ. Індивідуальна робота  з картками №1, №2:
Картка №1
1. Доберіть  синоніми до слова «Божественна» в назві поеми Аліг’єрі? (ідеальна, досконала, непорушна, геніальна, мудра, повчальна, цікава, складна…  грандіозна, визначна, славетна, уславлена, славнозвісна, знаменита). А яку назву поеми можете запропонувати Ви? Чому?). Можна користуватися телефоном.
Картка №2
Хто це або що це? (Поясніть зв’язок поданих слів з Данте). Беатріче, Флоренція, Італія, терцина, комедія, Боккаччо, число «3», Вергілій, «Нове життя».
Заповнюємо оцінні листи.
ІІ. Основна частина уроку:
         Слово учителя:
За однією східною легендою, якось Боги вирішили створити світ. З’явились зорі, небо, море, квіти, гори… А потім людина. Наприкінці вони подбали про Істину. Задумались Боги, куди сховати її, щоб людина не одразу знайшла. Їм хотілося, щоб якомога довше люди шукали Істину. «Давайте сховаємо її на найвищій вершині», - сказав один Бог. «Давайте сховаємо її на самому дні моря», - заперечив інший. І лише найстарший і наймудріший Бог сказав: «Ні, сховаємо її в душі людини. Вона шукатиме істину в усьому Всесвіті, не підозрюючи, що носить її в собі». ..
Кожна людина у своєму житті шукає істину. Шукав її і Данте.
Данте,  ім'я  якого, неможливо обминути, вивчаючи зарубіжну літературу. Про якого говорять лише гіперболами — величний, неповторний, осяйний, геній. …
         Це про нього шепотіли мешканці міста, що він бачив Люцифера, спускався у пекло і повернувся, тому що його обличчя здавалося присипаним попелом із пекла.
А, власне, що він міг сказати про себе?    лише одне: «…і плакала Любов у серці в мене…», тому що завжди зберігав вірність двом музам: коханій Беатріче  та Італії, про єдність якої мріяв протягом усього життя. 

Отже, Данте? Данте Аліг’єрі!!!
ü Який переворот він здійснив у духовній культурі своєї епохи?
ü Про що писав у своїй «Божественній комедії»?
ü  І на яке «нове життя» прагнув навернути людину й усе людство?
Саме на ці запитання ми спробуємо на нашому уроці знайти відповіді.
 Записуємо тему : Данте Аліг’єрі «Божественна комедія» (Пекло). Концепція світу й людини.
  Куди прямуєш, людська душа?
Данте

  Данте писав:  «Предмет поеми - людина, яка силою своєї волі,  за заслугу або через непослух,  зазнає справедливої винагороди або покарання».   
 -   Великий Данте   визначив головний предмет своєї поеми це -   ЛЮДИНА.  
 -    На думку Данте, чого повинна зазнавати людина за заслугу або через непослух?  (1-винагорода, 2-покарання).
-Як ви розумієте, що таке непослух?
У віруючих христиан є таке слово: ГРіХ.  Звертаємося до допоміжних матеріалів.  ЗАЧИТАЄМО…
·        Що таке гріх?   -  Які гріхи може мати людина?
·        Що таке смертний гріх?
Поема Данте  побудована на системі символів-образів, яким надається інший особливий зміст
    Підготовений учень зачитує:
          На півшляху свого земного світу
 Я трапив у похмурий ліс густий,
Бо стежку втратив, млою оповиту.
О, де візьму снаги розповісти
      Про ліс листатий цей, суворий, дикий,
     Бо жах від згадки почина рости!… 
Темний  ліс  символізує  помилки й пороки людські.
 Три звіри: леопард,  лев, і вовчиця - заступають дорогу поетові. Це символічні образи трьох гріхів: честолюбства,  властолюбства,  жадібності..
    Підготовений учень зачитує:
… І от, коли вже йшов я по підйому,
 Збіг леопард, моторний та верткий,
 І шерсть рябіла плямами на ньому.
Пора буяла навкруги квітнева,
Та я не вчув нічого, тільки ляк
    Од вигляду уже близького лева.
 Ще вийшла люта й зла вовчиця вивши, -
її неутоленна худорба
 Примушує людей конать збіднівши.
На допомогу Данте  приходить незнайомець, який є духом його улюбленого письменника Вергілія.
    Підготовений учень зачитує:
Коли ж моя нога на діл ставала,

Явився хтось, у кого зір потух,
Мовчанка ж довга голос відібрала.

В безлюдді я його побачив рух.

"Врятуй! — була мольба моя єдина, —
Байдуже, чи людина ти, чи дух!"

Він мовив: "Не людина, був людина …. 
 Ти вчитель мій, моє уґрунтування,
 У тебе я знайшов на все життя
 Той гарний стиль, що дав мені визнання.
Вергілій проводить Данте через Пекло, Чистилище, щоб показати дорогу до спасіння, до Раю.
Поема «Божественна комедія» Данте надихала митців різних часів на створення поетичних, музичних шедеврів, а також творів живопису.     
Мистецька хвилинка
      Е. Делакруа «Данте і Вергілій». 


Поема Данте задумана як подорож потойбічним світом. .
-  Яким є дантівське пекло?
Повідомлення учня:
Дантівське пекло   – це конусоподібний отвір в земній поверхні, розташований у Північній півкулі, що утворився внаслідок падіння Люцифера-ангела, вигнаного з Раю.    Пекло складається з 9 кіл, в котрих вічно страждають душі грішників. Чим тяжчий гріх, тим страшніша кара, тим ближче знаходиться душа до Люцифера.  Це всеосяжна картина людських вад і пороків.У пеклі ніколи не сходить сонце. Усюди панує довічний морок. Грішники не просто терплять страшні муки, вони не мають надії на будь-які зміни. Знехтувавши закони добра, вони відмовили собі у   можливості прощення. 
Робота  з підручником. (с. 30 - підручник):  Виписати в зошити, за які гріхи і  на яких колах пекла,  карають грішників у дантівському пеклі?
ПЕРЕГЛЯД  ВІДЕО «ПЕКЛО»,  

Кола пекла
Гріхи
1 коло
  Нехрещені. Тут розміщені душі тих, хто за життя не був хрещеним. І античні філософи, і поети. Також, можна зустріти Ноя, Мойсея, Авраама чи Вергілія - всі провідники, яким потім дозволено вознестися у рай. Страж - Харон Вид покарання - безболена скорбота.
2 коло
Любострасники.              Розподіляє душі по кругах. Все покрито імлою і завжди верує буря. Тут ті, яких на шлях грішний наштовхнула любов. Забажав чужу жінку чи мужчину, жив у розпусті. Страж - Мінос Вид покарання- Кручення і катування бурею.
3 коло
  Черевоугодники.    Обжори всі тут. Лє холоднечий дощ, болото, серед якого ходить демон Цербер те і робить, що роздирає грішників. Страж -Цербер.  Вид покарання - гниття під   дощем.
4 коло
Скнари та марнотратники. Хто тратив безліч грошей і накопичував гори багатства. Дві купки людей, які на зустріч один одним штовхають величезні камені, таким чином зіштовхуються. Після чого знову розходяться та починають   заново. Страж - Плутос.  Вид покарання - Стіна на стіну(вічна суперечка).
5 коло
Гнівливі.                Гіганська річка, а точніше Стігійське болото, де лінь та гнилість. Всі кола до п'ятого - це присталище нестриманих, а нестриманість важаться меншим гріхом ніж злоба і тому страждання цих душ полегшені у порівнянні з тими, хто мешкає в наступних колах. Страж - Флегий.  Вид покарання - вічна бійка по горло в болоті.
6 коло
  Єретики.                  Полум'яніюче місто Діт, який стережуть сестри Фурії з клубками змій замість волосся. Тут панує незнищенна скорота, а в розритих гробницях, покояться єретики і лжевчителі. перехід до сьомого кола охороняє смердюча прірва. Страж - Фуріїї Вид покарання - бути привидами в розпечених могилах
7 коло
  1 пояс - тирани й розбійники;  2 пояс - самовбивці;  3 пояс - лихварі.
           Степи, де вічно йде вогняний дощ і завжди панують страшні муки душ, заплямованими насильством. Сюди потрапляють тирани, вбивці, самогубці, богохульники, содомори і навіть гравці азартних ігор. Грішників роздирають собаки, на них полюють гарпії, їх варять в червоному окропі, перетворюють в дерева і заставляють бігати під струями вогню. Страж - Минотавр.  Вид покарання - Випіти в кривавій річці. Роздерання кентаврів: Несса, Хірона та Фола. Перетворення в дерева, які палатимуть вогнем.
8 коло
  Обманщики.       Пристанище звідників і звабників. Тут і маги, відьми та чаклуни, священики, торговці церковними посадами. Когось варять у смолі, когось перетворюють у повзучих гадів. Страж - Геріон Вид покарання - кипіння в смолі, мучення гадами, у яких і можуть перетворити і грішників. Патрання. Проказа та лишаї.
9 коло
  Зрадники.      В самому серці пекла, льодяне озеро Коціт. Як в пеклі вікінгів, неймовірно холодно. Тут спочивають заморожені в лід відступники, і головні з них - Люцифер, занепалий ангел. Іуда, Брут, Кассій,особисто крижин удостоїлися - їх сатана терзає в трьох своїх пащах. Страж – сатана.  Вид покарання - замерші по шию, і обличчя їх обернені до низу.


Використовуючи метод «Прес», висловіть думку.
- Я  вважаю розташування грішників у дантівському пеклі (правильним - неправильним),
- Тому що ….
- Отже, …. (Висновок).
- Кого б ви визволили із пекла? 
 - Хто карається у трьох пащах Люцифера? (Іуда, Брут і Кассій)
 Тож які гріхи за Данте є найтяжчими?
Фронтальна бесіда:
       У ІІ  колі увагу Данте та Вергілія привернула пара тіней, що не відходили одна від одної.  Це тіні і Франчески Ріміні  й Паоло Малатести,  які нерозлучні, навіть,  у пеклі.  (Франческа -    була видана заміж за некрасивого і кривого Джанчотто Малатесту.  Коли Джанчотто дізнався, що Франческа полюбила його молодшого брата Паоло, то убив їх обох).
  Франческа та Паоло належать до образів, які є символом вічного кохання як Ромео та Джульетта. Ця пара надихала художників, поетів та музикантів на створення творів  живопису, поетичних та музичних творів.
Мистецька хвилинка  

Ось вони, вічні коханці.  Габріель Рассетті                                                  
Підготовений учень зачитує:
Франческа                                                           
 Пекельні вихори, рвучкі та скорі,
Засуджених волочать, тягнуть, б'ють
 Згори і знизу, й ті в сльозах та в горі.
 І душі, летячи у каламуть,
 Ридають, виють, сповнюючись хіттю,
 Самого Бога в небесах клянуть:
«Немає більшого страждання,
Як згадувати любий щастя час
В біду; твій вождь здає в тім справоздання.
 Коли ж ти прагнеш знать, який у нас
 Початок був коханню, збудься спраги, -
 Я плакать буду й мовить водночас.
Робота в групах. Об'єднатися, прокоментувати вислови:
І.  «Найжаркіші куточки в пеклі залишені для тих, хто в часи найбільших моральних зламів зберігав нейтралітет».
 Данте.
Слово учителя:
Перед І кругом Данте  побачив поле, яке було усіяно людськими душами. Душами тих, хто не потрапив  ні в  Рай, ні  в Ад. Це ті, що прожили життя і не залишили після себе  сліду.  Це ті, що   зникли з життя безслідно.
  «… Ніхто за них не згадує в печалі,
І Ласка й Суд їх зневажають так,
Що й ти не говори, поглянь -   і далі!» . . .
… Такі страшні слова сказані про людину. 
- А це можливо, щоб  людина   прожила  пусте,  нікчемне життя.
- А що треба робити, щоб такого не сталося?
- З чим йти по життю? Що від себе розповсюджувати?
ІІ.  «Божественна комедія» Данте Аліг’єрі - се віковічна повість кожного з нас, кожного, хто думав, любив, помилявся, падав духом і знову підводився…
І. Франко
Слово учителя:
В кожній з трьох частин твору Данте, знаходимо потужні філософські  сентенції про те, що таке людське життя. 
«Життя – це радість і блаженство, читаємо в частині  «Рай».
 Життя-це біль, але не безнадійний: подолавши страждання, ми знайдемо радість і блаженство, - читаємо в частині  "Чистилище".
 Життя - це біль, і біль безнадійний,-читаємо в частині "Пекло".

         - Скажіть,  радість, блаженство, біль,    чи переживає ці почуття людина у своєму земному житті?
-  А чи знайомі ці почуття вам?
- А …  хіба всіма своїми вчинками ми пишаємося, хіба не було вчинків, за які було соромно?
   Про задум твору Данте так писав у листі до Кангранде делла Скала, італійського вельможі,  при дворі якого він жив у вигнанні: «Я прагну врятувати людей від ганебного стану й привести їх до щастя».  
- Що Данте називає ганебним станом?  (Гріховність)
- Яким же мав бути той шлях грішної людини, людства до щастя, блаженства, Раю за Данте?  
( ГРІХОВНІСТЬ  - засудження - спокута - блаженство, ЩАСТЯ).
- Що врятує людство, яке потонуло у гріхах? (мудрість, віра)
- Що потрібно людині щоб знайти свій шлях істини? ( пройти шлях морального очищення)

Темний ліс ↔  пекло ↔ чистилище ↔ рай.
Гріховність - засудження - спокута - блаженство, щастя.
Данте вказує людству шлях від гріховності,  у якій воно погрузло, до спасіння, до щастя.
 Висновок:  На думку Данте і Рай, і Пекло, і Чистилище для кожної людини знаходиться не  у потойбічному світі, а у нашому житті, повсякденному, виходячи з того, чим живе душа людини.
Попрацюємо з цитатою.  Які слова пропущені? 

Поверь – когда в нас подлых мыслей нет, 
Нам ничего не следует бояться. 
Зло ближнему —     вот где источник бед. 

Если вы хотите расправиться со злом, тогда помните: зло не боится зла, оно от него растет. Зло не выносит любви. Вот ваше оружие.
ВІДЕО:  Заповіт матери Терези https://www.youtube.com/watch?v=3sdUsWsS7p8
 От до таких роздумів про життя, про його сенс спонукав нас шедевр італійської літератури часів раннього Відродження.   Данте нікого не залишає байдужим.
 (На великому екран   портрет митця).
Ліна Костенко, українська поетеса, наша сучасниця, присвятила Д. Аліг'єрі вірш.                                                   (Читає  підготовлений учень)
Під вечір виходить на вулицю він,
Флоренція плаче йому навздогін -
Ці сльози вже зайві. Минуло життя,
Йому вже в це місто нема вороття.
Флоренція плаче. Він звідси, він наш.
Колись прокляла і прогнала вона ж.
Одежа у нього з тонкого сукна,
На скронях його молода сивина.
Він тихо іде, він повільно іде.
У нього й чоло ще таке молоде.
Хто скаже про нього - старий він як світ?
Він - Данте. Йому тільки тисяча літ.

Підсумок:
"Продовжіть речення"
Сьогодні на уроці :

 -  я замислився …
- я зрозумів …
- мені сподобалось …

 - я навчився…
я відчув… 
  Д/З: Читати драму Шекспіра «Гамлет».

І на згадку про наш урок, кожному хочу подарувати  слова  із  Бахути .     Це священний текст, який  написав  гуру Нанака.
 Кожен вірш має специфічний    ефект. Коли ви повторюєте його, всі ваші потреби задовольняються, перш ніж вони виникнуть.
Хто хоче світу – стань собою,
Хто хоче Бога – йди у храм,
Хто хоче друга – йди з юрбою.
Хто хоче істини – йди сам.

Збираю оцінні листи.  
Оцінюю роботу учнів.




 


Комментариев нет:

Отправить комментарий