Доброго дня, дорогі учні груп АКОФ-27, АК-25!
Даю матеріали до уроку № 15 із зарубіжної літератури, який відповідно до розкладу відбудеться 01.12. 2021 р.
Тема: Школа чистого мистецтва в російській поезії. Лірика Ф.М. Тютчева (1803 - 1873). Художня довершеність творів
У
російській літературі XIX ст. значного поширення набули естетичні концепції
«чистого мистецтва» або «мистецтва для мистецтва». Тенденція розвитку «чистого
мистецтва» в Росії пояснюється намаганням його захисників протистояти
популярності революційно-демократичного руху та утилітарним підходам до
розуміння природи мистецтва.
Особливо ці тенденції були поширеними у творчості послідовників романтизму, а саме: А. Григор’єва, А. Майкова, Я. Полонського,А. Фета,Ф. Тютчева та ін.
Ці поети у своїх творах намагалися уникати соціальних та політичних питань, виявляли особливий інтерес до художньої форми.
Запишіть у зошитах:
Особливості поезії «чистого мистецтва»
• Поезія натяків, здогадок, замовчувань.
• Вірші
не мають сюжетної організації: ліричні мініатюри передають не думки й почуття,
а летючий настрій поета.
• Мистецтво не має бути
пов’язане із життям.
• Поет не повинен втручатися
у справи світу.
• Поезія — для обраних.
• Кохання
— лірика відзначена багатством відтінків, ніжністю й душевним теплом.
•
Природа — образність, нетрадиційність порівнянь, епітетів; олюднення природи,
знаходження в ній відгомону своїх настроїв і почуттів.
•
Мистецтво — співучість і музикальність.
•
Поезія — самоціль для поета: необхідно спокійно споглядати, усамітнившись від
суєтного світу й заглибившись у витончений світ індивідуальних переживань. Поет
вільний, незалежний від зовнішніх умов. Призначення його — іти туди, куди кличе
вільний розум.
• Фіксування змін у природі.
• Точність і чіткість зображуваного пейзажу.
Особливості поетичного світу Ф. І. Тютчева
• Сприйняття буття як катастрофи.
• Поет-філософ, поет-психолог.
• Останній російський поет-романтик.
• Природа — живий, багатоликий і
одухотворений світ.
• Людина часто самотня й безсила порівняно
з могутністю природи.
• Для віршів характерна насичена
метафоричність.
• У жанровому плані — тяжіння до філософської мініатюри, поетичної фрагментарн
· Якою є тема цього вірша? У чому полягає особливість її втілення?
- У вірші ніби схрестилися два мотиви: традиційна
для літератури тема поета й поезії і тема кохання. За формою та змістом вірш
декларативний, тобто автор намагається переконати читача в правильності
суджень, які задекларовані у цьому творі.
· Яку проблему розв’язує автор у творі?
- Це
проблема, що турбувала ще поетів-романтиків: чи все підвладне мовному
оформленню і вираженню, чи, може, є речі, які не підлягають висловленню?
· Чи можна судити про ставлення автора до свого ліричного героя?
- У вірші відчувається співчуття автора до людини, яка
приречена на нерозуміння та внутрішню самотність.
· Яке значення має звертання до природи?
- Автор
використовує прийом психологічного паралелізму. Людина і природа живуть за
однаковими законами. Як не можуть зрозуміти зорі того, чому вони мають блищати
і згасати у височині, так і людина не може і не повинна намагатися зрозуміти,
чому почуття раптово виникають і так само раптово зникають: «Нехай в безодні
глибини / І сходять, і зайдуть вони, / мов зорі ясні уночі: / Любуйся ними і
мовчи». Тютчев вважав, що почуття вищі від розуму, оскільки вони є породженням
вічної душі, а не тлінної матерії. І через це намагатися висловити те, що
відбувається в душі людини, не має сенсу, та й взагалі неможливо: «Як серцю
висловить себе? / Чи ж зрозуміє хто тебе? / Не зрозуміє слова він, / Бо думка
висловлена — тлін».
· Яка строфа, на вашу думку, є провідною у структурі вірша?
- Провідне місце в структурі вірша посідає друга строфа,
зокрема рядок, який мовою оригіналу звучить як афоризм: «мысль изреченная есть
ложь». саме ця думка пояснює заклики до мовчання в першій та останній строфах.
· Яким у вірші постає світ людської душі?
- Світ людської душі — живий, він існує ніби поза людиною («любуйся ними» —
тобто своїми чуттями — «і мовчи»). Ця авторська ідея підкреслюється насиченою
метафоричністю мовлення («чуття сходять», «чуття зайдуть», «серце висловлює
себе».
Прослухайте відомості про життєвий і творчий шлях Ф. І. Тютчева:
Романс на слова Ф. Тютчева "Я встретил вас"
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
· Продовжте речення: «Найцікавішим для
мене сьогодні було...».
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Для всіх: вивчити напам’ять вірш Ф. І. Тютчева (за вибором учнів).
ДОДАТОК ДО УРОКУ:
SILENTIUM
мовчи, заховуй од життя
I мрії, і свої чуття!
Нехай в безодні глибини
I сходять, і зайдуть вони,
Мов зорі ясні уночі:
Любуйся ними і мовчи.
Як серцю висловить себе?
Чи ж зрозуміє хто тебе?
Не зрозуміє слова він,
Бо думка висловлена — тлін.
Джерел душі не руш вночі:
Живися ними і мовчи.
В собі самому жить умій!
Є цілий світ в душі твоїй
Таємно-чарівливих дум;
Заглушить їх буденний шум,
I зникнуть, в сяйві дня мручи,
Ти слухай спів їх і мовчи!
Ф. Тютчев (переклад м.
Вороного)
ІЩЕ ГОРЯТЬ В ДУШІ БАЖАННЯ...
Іще горять в душі бажання,
Ще манить зір краса твоя,
Крізь любі спогади туманні
Іще ловлю твій образ я.
Твій образ милий та прекрасний
Всякденно видиться мені,
І недосяжний, і незгасний,
Немов зоря в височині.
Ф. Тютчев (переклад М.
Рильського)
Залишайтесь здоровими!
Комментариев нет:
Отправить комментарий