Доброго дня дорогі учні груп АКОФ-27, АК-25!
Сьогодні, 03. 11. 2021 р., відповідно до розкладу, даю матеріали до уроку №11.
Тема: Ернст Теодор Амадей Гофман "Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер". Віхи містецького шляху. Особливості сюжету й композиції в повісті . Гротескні образи. Викривальний зміст твору
Сучасники згадували Ернста Теодора Амадея Гофмана таким: «…У ньому була зовнішня різкість: різкі рухи, гострі, високо підняті плечі, високо і прямо посаджена голова, неслухняне волосся, ходив підстрибом»; «… Він говорив дуже швидко і раптом замовкав»; «… Він був не такий, як усі, наче зітканий із суперечностей: м’який, лагідний погляд — й іронічна посмішка, добрий гумор — і зла іронія»; «… Друзів у нього було мало, більшість не розуміла дивака і не любила його».
Хто він, цей шалений чоловік, єдиний з письменників такого роду у світовій літературі, з піднятими бровами, із загнутим донизу тонким носом, з волоссям, яке назавжди стало дибки? Є свідчення, що, пишучи, він настільки боявся того, що зображував, що просив дружину сидіти з ним поруч. Що ж такого він писав, щоб відчувати страх перед зображуваним?
Саме в цих питаннях ми сьогодні спробуємо розібратися.
Отже, Е.Т.А. Гофман - німецький письменник, композитор, художник, яскравий представник гротескної течії романтизму. Притаманний романтизму синтез різних видів мистецтва з особливою силою проявився в романах, новелах і казках Гофмана.
Гофман народився 24 січня 1776 р. в місті Кенігсберзі. Батьки назвали його Ернест Теодор Вільгельм. Уже дорослим він замінив своє третє ім'я на Амадей на честь свого куміра - композитора Моцарта.
Коли Ернестові виповнилося три роки, сім'я розпалася. Хлопчик з матір'ю переїхав до будинку бабусі. Тут усі грали на музичних інструментах, тому Ернст змалку полюбив музику. Неабиякий хист хлопчик виявив і до малювання. З шести років навчався в школі і паралельно відвідував уроки музики і малювання.
За сімейною традицією він мав стати юристом. З 1792 р. вивчав право в Кенігсбергському університеті"Альбертіна", найкращому навчальному закладі Пруссії. У 1800 р. успішно закінчив університет і поїхав до Берліну. Працював у суді, у вільний час займався музикою, живописом.
У1804 р. був переведений до Варшави ( на той час частина Польщи відходила до Пруської імперії). З часом тут він перетворився на помітну постать у музичному світі та здобув визнання публіки.
Літературне життя Ернеста розпочалося в 36 років. 15 лютого 1809 р. була надрукована його новела "Кавалер Глюк", герой якої розмірковує про місце музики у житті людини. З 1812 р. - повністю віддається літературі. У 1814 р видав тритомну збірку новел і повістей "Фантазії в манері Калло", яку німецька публіка зустріла із захватом. Найвизначнішим твором у збірці стала повість-казка "Золотий горнець", яка мала надзвичайний успіх, а сам Гофман називав її найулюбленішим твором.
Письменника приваблювало таємниче, незбагнене. У творах Гофмана - новелах повістях "Золотий горнець" (1814), "Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер" (1819), у романі "Еликсір диявола" (1816) - світ зображено видимим наче у двох планах: реальному й фантастичному, причому фантастичний постійно вривається в реальний (феї п'ють каву, чаклунки торгують пиріжками...).
1819-1822 роман "Життєві погляди кота Мурра";
1822 - роман "Володар бліх";
25 червня 1822 р. після тяжкої хвороби Гофман помер.
Гофман підводить підсумки німецькому романтизму. Основний для романтизму конфлікт - розлад між мрією і дійсністю - головна тема його творчості.
Проза німецького життя є сіреньким тлом, на якому яскраво виграють барви гофманівської фантастики. Крізь усю творчість Гофмана проходять два її потоки: з одного боку, радісна сповнена яскравих барв фантастика, що завджи давала насолоду дітям і дорослим ("Ласунчик", "Чуже життя", "Королівська наречена"). З іншого боку , - фантастика кошмарів, художнього втілення "нічного боку" душі людей, якою володіють темні , незрозумілі сили ("Еліксир диявола", "Пісчана людина", "Майорат").
Тема двоїстості була характерна як для натури Гофмана, так і для його творчості. . Саме ця тема і визначила чіткий розподіл усіх гофманівськиї персонажів на дві групи: на філістерів та ентузіастів.
Словникова робота
Філістер - самовдоволена, обмежена людина з міщанським світоглядом і святенницькою поведінкою; міщанин, обиватель.
Ентузіаст - це людина мистецтва (поет, музикант, художник). Їх набагато менше в житті, ніж філістерів, і це дуже сумно.
Гротеск — тип художньої образності, який ґрунтується на химерному поєднанні фантастичного і реального, прекрасного і потворного, трагічного і комічного, життєподібного і карикатурного. Гротеск — найвищий ступінь комічного. Особливо яскраво виявляються сатиричні форми гротеску.
За допомогою гротеску митець створює специфічний «гротескний» світ, аномальний і дивний світ, в якому реальне та нереальне несподівано постають в органічній єдності.
"Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер" - гротескно-сатиричне зображення німецького суспільства початку ХІХ ст. Новела-казка, де події фантастичні й незвичайні, проте соціальне тло, на якому вони відбуваються, цілком реальне.
"Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер"
- Чим відрізняються філістери від мрійників?
- Хто, на ваш погляд, утілює ознаки авторського ідеалу?
- Хто піддається чарам, а хто — ні? Чому?
Характерні риси романтизму в повісті-казці: Основний конфлікт твору (протистояння митця Балтазара та філістера Цахеса) - утілення неприйняття романтиками буденності реального життя і звеличення «життя духу»:
- Переплетення реальності та нестримної фантазії.
- Контраст високого, прекрасного і заземлено-буденного, потворного у творі як конкретне втілення антитези: з одного боку — недосяжного романтичного ідеалу, з другого — ницої буденної реальності.
Домашнє завдання:
- Продумайте відповідь на питання: «Наскільки актуальною є казка-новела “Крихітка Цахес на прізвисько Циннобер” сьогодні?»
- Повторити значення термінів алегорія, сатира, гротеск, іронія, гумор;
Комментариев нет:
Отправить комментарий