Доброго дня дорогі учні групи АКП-26!
Сьогодні, 04. 11. 2021 р., відповідно до розкладу, даю матеріали до уроку №11.
Тема: Ернст Теодор Амадей Гофман "Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер". Віхи містецького шляху. Особливості сюжету й композиції в повісті . Гротескні образи. Викривальний зміст твору
Ніяка блискуча доля не
приховає природної ницості.
Федр
Сучасники згадували Ернста Теодора Амадея Гофмана таким: «…У ньому була зовнішня різкість: різкі рухи, гострі, високо підняті плечі, високо і прямо посаджена голова, неслухняне волосся, ходив підстрибом»; «… Він говорив дуже швидко і раптом замовкав»; «… Він був не такий, як усі, наче зітканий із суперечностей: м’який, лагідний погляд — й іронічна посмішка, добрий гумор — і зла іронія»; «… Друзів у нього було мало, більшість не розуміла дивака і не любила його».
Хто він, цей шалений чоловік, єдиний з письменників такого роду у світовій літературі, з піднятими бровами, із загнутим донизу тонким носом, з волоссям, яке назавжди стало дибки? Є свідчення, що, пишучи, він настільки боявся того, що зображував, що просив дружину сидіти з ним поруч. Що ж такого він писав, щоб відчувати страх перед зображуваним?
Саме в цих питаннях ми сьогодні спробуємо розібратися.
Отже, Е.Т.А. Гофман - німецький письменник, композитор, художник, яскравий представник гротескної течії романтизму. Притаманний романтизму синтез різних видів мистецтва з особливою силою проявився в романах, новелах і казках Гофмана.
Гофман народився 24 січня 1776 р. в місті Кенігсберзі. Батьки назвали його Ернест Теодор Вільгельм. Уже дорослим він замінив своє третє ім'я на Амадей на честь свого куміра - композитора Моцарта.
Коли Ернестові виповнилося три роки, сім'я розпалася. Хлопчик з матір'ю переїхав до будинку бабусі. Тут усі грали на музичних інструментах, тому Ернст змалку полюбив музику. Неабиякий хист хлопчик виявив і до малювання. З шести років навчався в школі і паралельно відвідував уроки музики і малювання.
За сімейною традицією він мав стати юристом. З 1792 р. вивчав право в Кенігсбергському університеті"Альбертіна", найкращому навчальному закладі Пруссії. У 1800 р. успішно закінчив університет і поїхав до Берліну. Працював у суді, у вільний час займався музикою, живописом.
У1804 р. був переведений до Варшави ( на той час частина Польщи відходила до Пруської імперії). З часом тут він перетворився на помітну постать у музичному світі та здобув визнання публіки.
Літературне життя Ернеста розпочалося в 36 років. 15 лютого 1809 р. була надрукована його новела "Кавалер Глюк", герой якої розмірковує про місце музики у житті людини. З 1812 р. - повністю віддається літературі. У 1814 р видав тритомну збірку новел і повістей "Фантазії в манері Калло", яку німецька публіка зустріла із захватом. Найвизначнішим твором у збірці стала повість-казка "Золотий горнець", яка мала надзвичайний успіх, а сам Гофман називав її найулюбленішим твором.
Письменника приваблювало таємниче, незбагнене. У творах Гофмана - новелах повістях "Золотий горнець" (1814), "Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер" (1819), у романі "Еликсір диявола" (1816) - світ зображено видимим наче у двох планах: реальному й фантастичному, причому фантастичний постійно вривається в реальний (феї п'ють каву, чаклунки торгують пиріжками...).
1819-1822 роман "Життєві погляди кота Мурра";
1822 - роман "Володар бліх";
25 червня 1822 р. після тяжкої хвороби Гофман помер.
Гофман підводить підсумки німецькому романтизму. Основний для романтизму конфлікт - розлад між мрією і дійсністю - головна тема його творчості.
Проза німецького життя є сіреньким тлом, на якому яскраво виграють барви гофманівської фантастики. Крізь усю творчість Гофмана проходять два її потоки: з одного боку, радісна сповнена яскравих барв фантастика, що завджи давала насолоду дітям і дорослим ("Ласунчик", "Чуже життя", "Королівська наречена"). З іншого боку , - фантастика кошмарів, художнього втілення "нічного боку" душі людей, якою володіють темні , незрозумілі сили ("Еліксир диявола", "Пісчана людина", "Майорат").
Тема двоїстості була характерна як для натури Гофмана, так і для його творчості. . Саме ця тема і визначила чіткий розподіл усіх гофманівськиї персонажів на дві групи: на філістерів та ентузіастів.
«Крихітка Цахес» - це філософська казка для дорослих, яка заставляє нас задуматись над багатьма проблемами. І одна з них – якою повинна бути людина. Мені б хотілось, щоб ви замислились на тим, чому одні люди стають добрими і порядними, а інші – злими і жорстокими? Уважно прослідкуємо за героями Гофмана – філософа і постараємось зрозуміти те, що зрозумів він і про що хотів сказати своїм читачам.
Проблемне запитання: У чому актуальність твору Гофмана про Цахеса у XXІ столітті?
У повісті-казці змальовано протистояння поета-студента Бальтазара й потворного химерного карлика Цахеса на прізвисько Цинобер, що отримав необмежену владу в князівстві й вирішив одружитися з коханою Бальтазара Кандідою. Повість складається з 10 розділів, дія в яких відбувається в нечітко означеному історичному часі, в містечку Керепес, що є столицею карликового князівства за правління князів: Д еметрія, Пафнутія та Баррсануфа).
"Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер"
За жанром: філософсько-сатирична повість казка, в якій підняті проблеми: влади й свободи особистості, проблема маніпулювання свідомістю мас, проблема цінностей людського життя та життєвого вибору (хто ти – філістер чи «ентузіаст»).
Словникова робота
Філістери - обивателі, цілком задоволені дійсністю, живуть без мрії, керуються в житті
виключно прагматичними інтересами. Здебільшого це бюргери, комерсанти,
чиновники, серед яких панує обивательська
житейська проза та бездуховність.
Німецькою мовою
слово «філістер» означає самовдоволену, обмежену людину і водночас це назва
філістимлян, народу, що наприкінці другого і в першій половині першого
тисячоліття до н.е. заселяв південну частину східного узбережжя Середземного
моря. За біблійними переказами, Самсон, давньоєврейський міфічний герой, вибив
філістимлян кінською щелепою, коли вони хотіли полонити його.
Ентузіасти ж, за Гофманом, –
це зазвичай люди творчих професій, митці: художники, поети, музиканти, які
живуть мистецтвом і духовними пориваннями.
Цей твір
написаний у гротескній формі, яка поєднує реальне з дивовижним і фантастичним.
Гротеск – вид художньої образності, для якого характерні фантастична основа, тяжіння до особливих, незвичайних, ексцентричних, спотворених форм; поєднання в одному предметі або явищі несумісних, різко контрастних якостей (комічного з трагічним), що призводить до абсурду, робить наможливою логічну й вичерпну інтерпретацію гротескного образу.
"Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер" - гротескно-сатиричне зображення німецького суспільства початку ХІХ ст. Новела-казка, де події фантастичні й незвичайні, проте соціальне тло, на якому вони відбуваються, цілком реальне.
"Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер"
- Як ставиться до Цахеса мати? Чому? У тексті твору немає розлогих описів матері Цахеса, Лізи. Якою ви її собі уявляєте? Яким був її внутрішній світ? Обгрунтуйте свої міркування прикладами з тексту.
- Поясніть, чому фея Рожабельверде наділила Цахеса трьома чарівними волосками?
- Розповісти, хто такий Бальтазар. Як ви думаєте, чому Гофман до певного часу розповідь про Бальтазара і Цахеса веде за принципом художнього паралелізму, а потім перетинає шляхи Бальтазара і Цахеса?
- Розповісти про вечір у професора Моша Терпіна. Як перетнулися шляхи Бальтазара й Цахеса? Яким постає Бальтазар, а яким – Цахес?
- Міркуючи над причинами того, чому Кандіта могла закохатися в Цахеса, Бальтазар доходить висновку, що тут має бути якась таємниця. Друг Бальтазара Пульхер мав отримати посаду таємного експедитора у міністерстві закордонних справ, але Цахес привласнив його заслуги й посаду. Бальтазар переконаний Цахес «зачарований і напускає на людей ману».
Розповісти прикладами з тексту, хто розкриває чари Цинобера? Як саме?
Розповісти прикладами з тексту, хто потрапляє під вплив чар Цинобера?
Доведіть, що основний конфлікт повісті-казки «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер» - протистояння митця й філістера. Який кінець твору? Як ви розумієте?
У чому полягає символічний загальнолюдський сенс слів феї Рожі-Гожі, звернених до розвінчаного виродка Цинобера в кінці твору: «Бідний Цахесе! Пасинку природи! Я бажала тобі добра! Можливо, я помилялася, думаючи, що чудесний зовнішній хист, яким я тебе обдарувала, осяє благотворним променем твою душу і збудить внутрішній голос, що скаже тобі: «Ти не той, за кого тебе вважають, тож намагайся зрівнятися з людиною, на чиїх крилах, ти, безкрила каліко, підносишся!» Але ніякий внутрішній голос у тобі не прокинувся. Твій зашкарублий, мертвий дух не зміг піднестись, ти не позбувся своєї дурості, брутальності, невихованості?» У чому ви вбачаєте пересторогу людству?
1. Ще раз перечитайте епіграф до нашого уроку і проблемне запитання. Які думки у вас з'явилися? .
2.
Дуже давно у старовинному місті жив великий мудрець, слава про мудрість якого поширювалася далеко від його рідного міста. Проте був у місті чоловік, який заздрив славі мудреця. І вирішив він придумати таке запитання, на яке той не зміг би відповісти. Він спіймав метелика і подумав: “А що, як я спитаю у мудреця: який метелик у моїх руках: живий чи мертвий? Якщо він скаже ,що живий, я стисну долоні, і метелик помре, а якщо скаже, що мертвий, я розтулю долоні, і метелик злетить. Тоді всі зрозуміють, хто з нас розумніший”.Так заздрісник і зробив. Та коли він запитав мудреця про метелика, мудрець, який насправді був дуже розумною людиною, відповів: “Усе в твоїх руках”. Я вам пропоную уявити, що ви маєте дар феї і можете щось змінити у цьому світі. Щоб ви зробили?
Характерні риси романтизму в повісті-казці: Основний конфлікт твору (протистояння митця Балтазара та філістера Цахеса) - утілення неприйняття романтиками буденності реального життя і звеличення «життя духу»:
- Переплетення реальності та нестримної фантазії.
- Контраст високого, прекрасного і заземлено-буденного, потворного у творі як конкретне втілення антитези: з одного боку — недосяжного романтичного ідеалу, з другого — ницої буденної реальності.
Домашнє завдання:
- Продумайте відповідь на питання: «Наскільки актуальною є казка-новела “Крихітка Цахес на прізвисько Циннобер” сьогодні?»
- Повторити значення термінів алегорія, сатира, гротеск, іронія, гумор.
Прослухайте концерт Віотті, італійського скрипаля, композитора Віотті, що був одним з перших власників скрипки роботи Антоніо Страдіварі, яка тепер носить і його ім’я. Як думаєте, чому?Чому?
Комментариев нет:
Отправить комментарий