Страницы

Професійна етика та психологія. Урок від 16.03.2020 р.


Доброго дня учні  групи АКП-46! 
Пропоную  матеріали уроку, який відповідно до розкладу занять мав відбутися  - 16.03.2020 р. за темою «Основні психологічні вимоги до керівника низової ланки управління» 
Завдання № І.  Опрацювати матеріал відповідно до плану, в робочі зошити занотувати основні тези: 
План
1. Керівник низової ланки управління.
2. Основні професійні якості керівника низової ланки управління:
  • професійно-ділові;
  • адміністративно-організаційні;
  • соціально-психологічні;
  • моральні.
3. Характер діяльності керівника. 
1. Керівник низової ланки управління.
Керівник - особа, на яку офіційно покладено функції управління колективом і організації його діяльності. Він несе юридичну відповідальність за функціонування групи  (колективу) перед вищою інстанцією і має чітко визначені можливості санкціонування - покарання і заохочення підлеглих з метою впливу на їхню активність. 
Менеджер - людина, яка керуючись сучасними методами, організовує конкретну роботу певної кількості працівників. Менеджери працюють на всіх рівнях управління фірмою, що має структурні підрозділи. 
Отже, менеджер, якщо адаптувати це поняття до сучасних умов - це керівник структурного підрозділу в умовах ринкової економіки. 
Рівні управління та групи менеджерів
За функціями, які виконують керівники, їх поділяють на такі рівні управління:
технічний - забезпечує щоденні операції і дії, необхідні для ефективної роботи організації;
управлінський - забезпечує координацію роботи структурних підрозділів організації;
інституційний - визначає місію та цілі організації, забезпечує довгострокове планування, зв'язки організації із зовнішнім середовищем.
Трьом рівням управління відповідають три групи менеджерів: молодші менеджери; середні менеджери; менеджери вищого рівня (рис. 1.2).
Відповідність рівнів управління менеджерським посадам
Рис. 1.2. Відповідність рівнів управління менеджерським посадам
Менеджери першого рівня - низової ланки управління (супервайзери) - не керують роботою інших менеджерів, в основному здійснюють контроль за виконанням виробничих завдань (обслуговування покупців), відповідають за безпосереднє використання матеріальних ресурсів  (продаж товарів).
Типовою назвою посади на цьому рівні є адміністратор, старший продавець.
 2. Основні професійні якості керівника низової ланки управління:
Чеський дослідник І. Ружичка називає такі найістотніші якості, які мають бути притаманні керівникові і піддаються психологічному та психодіагностичному аналізу:
  • інтелектуальний рівень, що передбачає не тільки розумові здібності, а й концептуальну спрямованість мислення та здатність до синтезу;
  • організаторські здібності;
  • трудова й соціальна адаптабельність, здатність вирішувати завдання управлінської діяльності;
  • належний рівень особистої домінантності, твердість, рішучість та відповідальність у спрямуванні діяльності колективу підлеглих;
  • відповідний рівень міжособистісних контактів, уміння чітко реагувати на позиції, погляди,,,,, і життєві проблеми членів колективу;
  • особиста врівноваженість;
  • здатність витримувати нервово-психічні навантаження;
  • ініціативність мислення та дій, готовність до сприйняття нових концепцій  і методів;
  • висока працездатність;
  • орієнтованість у напрямах своєї професійної галузі, сфери управління;
  • моральні якості (відповідальність, послідовність, самокритичність, культура дій і вчинків тощо).
 Ефективний менеджер повинен вміти:
1. Мислити масштабно, вирішувати стратегічні проблеми.
2. Діагностувати організаційну систему, інтерпретувати ситуацію і робити правильні висновки.
3. Оперативно приймати і реалізовувати нестандартні рішення;
4. Спрацьовуватися з людьми і мотивувати їх до високопродуктивної праці, вести за собою очолюваний колектив.
5. Раціонально організовувати свою працю і працю підлеглих, забезпечувати високу трудову дисципліну.
6. Об'єктивно підбирати, оцінювати і розставляти кадри.
7. Забезпечувати самоорганізацію трудового колективу, створювати сприятливий психологічний мікроклімат.
8. Розуміти людей, їх характери, здібності та психологічний стан.
9. Встановлювати ділові відносини з іншими керівниками.
10. Володіти собою в будь-якій ситуації.
11. Виступати, вести розмову, переговори: красномовно, виразно, переконливо, аргументовано, з почуттям гумору.
 Успішно працюючим керівникам, як правило, притаманні такі риси, як здоровий глузд і певна мудрість. Американський вчений Р. Акофф пише, що мудрість – це здібність передбачати окремі наслідки здійснюваних операцій, готовність пожертвувати негайною вигодою заради великої в майбутньому. На думку вченого, мудрість завжди повернута до майбутнього. Мудра людина намагається керувати майбутнім.
Обов'язковою рисою нинішнього керівника є його гуманізм – розвинуте почуття справедливості, людяності, пошани до людей і їх гідності, турбота про добробут людей, постійне здійснення заходів, спрямованих на підвищення задоволення від праці усіх підлеглих.


3. Характер діяльності керівника 
Психологічні вимоги до керівника залежать від характеру його діяльності, в якій можна виокремити такі моменти:
1. Авторитарність при розподілі відповідальності між підлеглими та оцінювані їхньої праці;
2. Чітку зорієнтованість роботи (якою мірою діяльність керівника спрямована на виконання виробничих завдань, а якою - на роботу з людьми); 
3. Високий професійний та організаційний рівень управлінської праці, що полягає в точному, зрозумілому для підлеглих визначенні і формулюванні завдань, правильному їх розподілі;
4. Упевненість у своїх силах, що виявляється, зокрема,  в чітких діях під час розв’язання складних ситуаційних завдань;
5. Уміння правильно визначати співвідношення між перспективними та оперативними завданнями управлінської діяльності та способи їх розв○язання;
6. Турбота про підвищення професійного рівня свого та підлеглих;
7. Відповідальне ставлення до управління трудовим колективом, роботи з кадрами.
Завдання№2:  
1. Продовжити речення: «Керівник - це …. Менеджер - це …».
Завдання №3.  Дати відповіді на запитання:
1. Назвати рівні управління і групи менеджерів.
2. Які професійні якості характеризують керівника низової ланки?
3. Якими є психологічні вимоги  до керівника залежно від характеру його діяльності?
 *Запитання і завдання для рефератів:
1. Скориставшись літературою, додатковими джерелами, знайдіть відомості про керівників (лідерів, вождів, проводирів), які мали талант вести за собою людей. Які якості, риси, уміння були їм притаманні. Доповніть структуру феномену управління. 
2. Використавши спеціальну літературу, зробіть порівняльний аналіз типів менеджерів, характерних для японської, німецької, латиноамериканської ділової культури.
*Завдання для самостійної дослідницької роботи:

1. Порівняйте людські якості та професійні уміння західних і вітчизняних керівників. Які є резерви підвищення ефективності управління персоналом? 

Для зворотнього зв'язку: annacherkay@gmail.com



Комментариев нет:

Отправить комментарий